kodeks karny wykonawczy

Część ogólna

Oddział 1. Przepisy ogólne

Art. 43eWłaściwość sądu w sprawach udzielenia zezwolenia na odbycie kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego

§ 1. W sprawach związanych z udzieleniem zezwolenia na odbycie kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego właściwy jest sąd penitencjarny, w którego okręgu skazany przebywa, albo komisja penitencjarna działająca w zakładzie karnym, w którym skazany przebywa. § 2. W sprawach związanych z wykonaniem postanowienia sądu albo decyzji komisji penitencjarnej o udzieleniu zezwolenia na odbycie kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego i ich uchyleniem właściwy jest sąd penitencjarny, w którego okręgu kara jest wykonywana, z wyjątkiem uchylenia zezwolenia z powodów, o których mowa w art. 43zaa przesłanki obligatoryjnego uchylenia zezwolenia na odbycie kary w systemie dozoru elektronicznego § 1 pkt 1, kiedy to właściwy jest sąd penitencjarny, który zezwolenia udzielił, albo sąd penitencjarny, w okręgu którego działa komisja penitencjarna, która udzieliła zezwolenia. § 3. W sprawach wykonywania dozoru zbliżeniowego i mobilnego właściwy jest sąd, w którego okręgu skazany ma miejsce stałego pobytu, a jeżeli skazany nie posiada takiego miejsca – sąd, w którego okręgu orzeczono środek karny lub zabezpieczający wykonywany w systemie dozoru elektronicznego.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
Artykuł precyzuje kompetencje sądów penitencjarnych i komisji penitencjarnych w sprawach dotyczących dozoru elektronicznego. Wyraźne określenie właściwości sądów w różnych sytuacjach pozwala na efektywne zarządzanie wykonaniem kar, co może przyczynić się do zwiększenia skuteczności systemu penitencjarnego oraz ochrony społeczeństwa.\n\n2)
Skazany mężczyzna, odbywający karę pozbawienia wolności, ubiega się o zezwolenie na odbycie kary w systemie dozoru elektronicznego. Wniosek składany jest do sądu penitencjarnego w okręgu, gdzie przebywa, który następnie podejmuje decyzję o przyznaniu lub odmowie zezwolenia, biorąc pod uwagę przesłanki określone w przepisach.
Aby skutecznie bronić się przed zastosowaniem dozoru elektronicznego w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej, warto skupić się na kilku kluczowych aspektach. Oto realistyczny sposób obrony:

1. **Przesłanki zastosowania dozoru**: Należy szczegółowo analizować przesłanki, na podstawie których sąd lub komisja penitencjarna wydają decyzję o zastosowaniu dozoru elektronicznego. Warto wykorzystać argumenty przeciwko spełnieniu tych przesłanek, np. wykazując, że skazany nie stanowi zagrożenia dla porządku publicznego, ma stabilne warunki bytowe oraz wsparcie rodziny.

2. **Zgromadzenie dowodów**: Przygotowanie odpowiednich dowodów na potwierdzenie korzystnych okoliczności dotyczących skazania, takich jak pozytywna ocena zachowania w czasie odbywania kary, zaangażowanie w terapię czy programy resocjalizacyjne, może znacznie wpłynąć na decyzję sądu.

3. **Wniosek o uchwałę**: Jeśli istnieją podstawy do uchwały o uchwałę zezwolenia na odbycie kary w systemie dozoru elektronicznego, warto wystąpić z wnioskiem do sądu penitencjarnego, który wydał wcześniejsze postanowienie. Argumenty powinny koncentrować się na zmianie okoliczności, które uzasadniają uchwałę, np. poprawa sytuacji osobistej.

4. **Sprzeciw od decyzji**: W przypadku wydania decyzji o zastosowaniu dozoru elektronicznego, można złożyć sprzeciw, podkreślając brak dostatecznych podstaw do takiej decyzji. Należy wskazać na ewentualne błędy proceduralne lub merytoryczne w ocenie sądu.

5. **Asysta prawna**: Warto skorzystać z pomocy prawnika specjalizującego się w prawie karnym lub penitencjarnym. Prawnik pomoże w przygotowaniu odpowiednich pism procesowych oraz reprezentowaniu skazania przed sądem, co zwiększa szanse na pomyślne rozstrzyganie sprawy.

Przygotowanie kompleksowej obrony, opartej na rzetelnej analizie sytuacji oraz gromadzeniu dowodów, jest kluczem do skutecznego przeciwdziałania zastosowaniu dozoru elektronicznego.
Na podstawie przedstawionego przepisu, oto pięć realistycznych dowodów, które mogą być wykorzystane w celu wykazania zasadności zastosowania rozwiązań dotyczących odbywania kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego:

1. **Wyrok sądu lub postanowienie komisji penitencjarnej** – Dokument potwierdzający udzielenie zezwolenia na odbycie kary w systemie dozoru elektronicznego, zawierający szczegółowe informacje o skazanym, jego wyroku oraz warunkach, na jakich zezwolenie zostało udzielone.

2. **Raport z monitorowania skazania** – Dokumentacja dotycząca przebiegu dozoru elektronicznego, w tym dane na temat przestrzegania warunków odbywania kary przez skazanych. Raport powinien zawierać informacje o ewentualnych naruszeniach, co może być istotne w kontekście ewentualnego uchwały zezwolenia.

3. **Zaświadczenie o miejscu zamieszkania** – Oficjalne pismo z urzędowego źródła potwierdzające miejsce stałego pobytu skazania, które jest niezbędne do ustalenia właściwego sądu w sprawach związanych z dozorem elektronicznym.

4. **Opinie psychologiczne lub socjalne** – Ekspertyzy sporządzone przez specjalistów, które mogą wykazywać, że skazany jest zdolny do odbywania kary w systemie dozoru elektronicznego, oraz że taka forma kary będzie dla niego korzystna i nie stanowi zagrożenia dla społeczeństwa.

5. **Wnioski lub wystąpienia organów penitencjarnych** – Oficjalne dokumenty złożone przez zakład karny lub komisję penitencjarną, w których przedstawiają one swoje stanowisko dotyczące zasadności kontynuacji lub uchwały zezwolenia na odbycie kary w systemie dozoru elektronicznego, w tym wskazanie na zmianę okoliczności wpływających na wykonanie kary.

Te dowody mogą stanowić istotne elementy w sprawach cywilnych i karnych związanych z wykonaniem kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego.
Na podstawie przedstawionego artykułu prawnego, oto pięć dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania braku zasadności zastosowania przepisów dotyczących dozoru elektronicznego w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Brak aktualnych danych o miejscu pobytu skazania**: Dokumenty potwierdzające, że skazany nie ma stałego miejsca zamieszkania, co może wskazywać na trudności w skutecznym wykonywaniu dozoru elektronicznego.

2. **Opinie biegłych z zakresu psychologii lub psychiatrii**: Ekspertyzy potwierdzające, że skazany nie jest w stanie przestrzegać warunków dozoru elektronicznego z powodu problemów psychicznych lub uzależnień, co podważa zasadność zastosowania tego środka.

3. **Świadectwa pracy lub nauki**: Dokumenty od pracodawców lub instytucji edukacyjnych, które wskazują na to, że skazany regularnie uczestniczy w obowiązkach zawodowych lub edukacyjnych, co może sugerować, że dozór elektroniczny nie jest konieczny.

4. **Dowody na poprawę zachowania skazania**: Raporty z instytucji resocjalizacyjnych lub penitencjarnych, które potwierdzają, że skazany wykazuje pozytywne zmiany w zachowaniu i nie stanowi zagrożenia dla społeczeństwa, co może podważać zasadność dalszego stosowania dozoru.

5. **Dokumentacja dotycząca warunków życia skazania**: Dowody na to, że skazany mieszka w bezpiecznym i stabilnym środowisku (np. umowy najmu, potwierdzenia zameldowania), co może podważać potrzebę stosowania dozoru elektronicznego jako środka zabezpieczającego.
Rozdział I. Zakres obowiązywania Rozdział II. Organy postępowania wykonawczego Rozdział III. Skazany Oddział 1. Wykonywanie orzeczeń Oddział 2. Postępowanie przed sądem Oddział 3. Postępowanie egzekucyjne Rozdział V. Nadzór penitencjarny Rozdział VI. Zatarcie skazania Rozdział VII. Uczestnictwo społeczeństwa w wykonywaniu orzeczeń, pomoc w społecznej readaptacji skazanych oraz Fundusz Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej Oddział 1. Przepisy ogólne Oddział 2. Rozpoczęcie dozoru elektronicznego Oddział 2a. Warunki i tryb orzekania o udzieleniu skazanemu zezwolenia na odbycie kary w systemie dozoru elektronicznego Oddział 3. Obowiązki i prawa skazanego Oddział 4. Czynności podmiotów wykonujących dozór elektroniczny Oddział 5. Zakończenie dozoru elektronicznego Rozdział VIII. Grzywna Rozdział IX. Kara ograniczenia wolności Oddział 1. Cele wykonywania kary Oddział 2. Zakłady karne Oddział 3. Wykonywanie kary i jej indywidualizacja Oddział 4. Prawa i obowiązki skazanego Oddział 5. Zatrudnienie Oddział 6. Nauczanie Oddział 7. Działalność kulturalno-oświatowa, społeczna, kultura fizyczna i zajęcia sportowe Oddział 8. Nagrody i ulgi Oddział 9. Kary dyscyplinarne Oddział 10. Odroczenie i przerwa wykonania kary pozbawienia wolności Oddział 11. Warunkowe przedterminowe zwolnienie Oddział 12. Zwalnianie skazanych z zakładów karnych i warunków udzielania im pomocy Oddział 13. Informowanie o opuszczeniu przez skazanego zakładu karnego Oddział 1. Prawa i obowiązki kuratora sądowego oraz dozór Oddział 2. Warunkowe umorzenie postępowania karnego Oddział 3. Warunkowe zawieszenie wykonania kary Odział 1. Pozbawienie praw publicznych Oddział 2. Zakazy, nakaz i obowiązek Oddział 3. Przepadek Oddział 4. Naprawienie szkody, zadośćuczynienie, nawiązka i świadczenie pieniężne Oddział 5. Podanie wyroku do publicznej wiadomości Rozdział XIII. Środki zabezpieczające Rozdział XIV. Należności sądowe Rozdział XV. Tymczasowe aresztowanie Rozdział XVa. Umieszczanie tymczasowo aresztowanych i skazanych odbywających karę pozbawienia wolności w wydzielonych pomieszczeniach lub pomiszczeniach dla osób zatrzymanych Rozdział XVb. Kontrola skazanych, tymczasowo aresztowanych, miejsc i przedmiotów Rozdział XVI. Przepisy ogólne Rozdział XVII. Kara ograniczenia wolności Rozdział XVIII. Kara pozbawienia wolności i kara aresztu wojskowego Rozdział XIX. Środki karne Rozdział XX. Tymczasowe aresztowanie Rozdział XXI. Objaśnienie wyrażeń ustawowych Rozdział XXII. Przepisy przejściowe i końcowe