kodeks karny wykonawczy

Część ogólna

Oddział 1. Przepisy ogólne

Art. 43gaUdostępnianie informacji o miejscu pobytu skazanego uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych

§ 1. Podmiot dozorujący udostępnia niezwłocznie na piśmie w postaci papierowej lub elektronicznej komornikowi sądowemu i Państwowej Inspekcji Pracy, na ich wniosek, informacje dotyczące miejsca pobytu skazanego uchylającego się od wykonania obowiązku alimentacyjnego, w tym spłaty należności budżetu państwa z tytułu świadczeń wypłacanych w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, wobec którego zastosowano karę, środek karny lub środek zabezpieczający łączące się z dozorem elektronicznym. § 2. Informacje, o których mowa w ust. 1, udostępnia się: 1) komornikowi sądowemu w celu dokonania egzekucji świadczeń alimentacyjnych, w tym należności budżetu państwa z tytułu świadczeń wypłacanych w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, od dłużników uchylających się od obowiązków alimentacyjnych; 2) Państwowej Inspekcji Pracy w celu kontroli przez Państwową Inspekcję Pracy legalności zatrudnienia skazanego uchylającego się od wykonania obowiązku alimentacyjnego, w tym spłaty należności budżetu państwa z tytułu świadczeń wypłacanych w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
Artykuł ten podkreśla znaczenie współpracy między podmiotami dozorującymi a organami egzekucji alimentów. Umożliwia szybkie pozyskiwanie informacji o skazanych uchylających się od płacenia alimentów, co ma na celu efektywniejszą egzekucję tych świadczeń oraz kontrolę legalności ich zatrudnienia.\n\n2)
Janek, skazany za uchylanie się od obowiązku alimentacyjnego, został objęty dozorem elektronicznym. Podmiot dozorujący szybko przekazał komornikowi informację o jego miejscu pobytu, co pozwoliło na skuteczną egzekucję zaległych alimentów na rzecz jego dzieci.
Aby skutecznie bronić się przed zastosowaniem przepisów dotyczących dozoru elektronicznego w sprawach cywilnych lub karnych związanych z uchylaniem się od obowiązku alimentacyjnego, warto rozważyć kilka strategii obrony.

1. **Kwestionowanie podstaw do zastosowania dozoru**: Należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki do zastosowania dozoru elektronicznego. Można argumentować, że skazany nie uchylał się od obowiązków alimentacyjnych, a problemy z płatnościami były spowodowane obiektywnymi trudnościami finansowymi, np. utratą pracy lub innymi okolicznościami losowymi.

2. **Zgłoszenie zamiaru spłaty**: Jeśli skazany jest w stanie przedstawić dowody na chęć i możliwość spłaty zaległych alimentów (np. umowa z pracodawcą, plan spłat), warto to zgłosić do sądu. Taka proaktywna postawa może wpłynąć na decyzję sądu odnośnie do zastosowania dozoru.

3. **Wykazanie legalności zatrudnienia**: W przypadku kontroli przez Państwową Inspekcję Pracy ważne jest, aby udowodnić, że zatrudnienie jest legalne. Jeśli skazany pracuje, należy przedstawić umowę o pracę lub inne dokumenty potwierdzające zatrudnienie, co może wpłynąć na postrzeganie sytuacji finansowej dłużnika.

4. **Złożenie wniosku o umorzenie egzekucji**: Można również wystąpić do sądu z wnioskiem o umorzenie egzekucji alimentów, jeśli skazany regularnie płaci alimenty lub wykazuje chęć ich spłaty, co może zredukować ryzyko nałożenia dozoru.

5. **Obrona proceduralna**: Należy również monitorować procedurę, aby upewnić się, że wszystkie działania komornika i inspekcji pracy są zgodne z prawem. Nieprawidłowości proceduralne mogą stanowić podstawę do obrony.

Każda z tych strategii powinna być dostosowana do indywidualnych okoliczności sprawy oraz poparta odpowiednimi dowodami. Warto również skonsultować się z prawnikiem specjalizującym się w sprawach alimentacyjnych, aby opracować najbardziej efektywną linię obrony.
Na podstawie przedstawionego przepisu prawnego, oto pięć realistycznych dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania zasadności jego zastosowania w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Dokumentacja złożona przez podmiot dozorujący**: Można przedstawić pisemne oświadczenie lub raport od podmiotu dozorującego, który zawiera szczegółowe informacje na temat miejsca pobytu skazanego uchylającego się od płatności alimentów. Taki dokument powinien być dostarczony komornikowi i Państwowej Inspekcji Pracy na ich wniosek.

2. **Akta egzekucyjne komornika**: Dowodem mogą być akta prowadzone przez komornika sądowego, które zawierają informacje o podjętych działaniach egzekucyjnych względem dłużnika alimentacyjnego, w tym wszelkie wnioski, postanowienia i pisma dotyczące egzekucji świadczeń alimentacyjnych.

3. **Protokół z kontroli Państwowej Inspekcji Pracy**: Można przedstawić protokół z kontroli przeprowadzonej przez Państwową Inspekcję Pracy, który dokumentuje legalność zatrudnienia skazanego. Protokół ten powinien zawierać informacje na temat stanu zatrudnienia dłużnika oraz ewentualnych nieprawidłowości w tym zakresie.

4. **Wnioski dotyczące przyznania świadczeń z budżetu państwa**: Dowodem mogą być dokumenty związane z przyznaniem świadczeń na rzecz uprawnionego w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, w tym decyzje administracyjne oraz potwierdzenia wypłat tych świadczeń.

5. **Świadectwa pracy lub umowy o pracę**: W kontekście kontroli legalności zatrudnienia, można przedstawić kopie umów o pracę lub świadectw pracy skazanych, które potwierdzają bądź zaprzeczają ich zatrudnieniu, co ma znaczenie dla oceny ich stanu finansowego i możliwości spłaty zobowiązań alimentacyjnych.

Te dowody mogą być kluczowe w ustaleniu podstaw do zastosowania przepisów dotyczących dozoru elektronicznego oraz w efektywnej egzekucji obowiązków alimentacyjnych.
Na podstawie przedstawionego przepisu, oto pięć dowodów, które mogą być wykorzystane w celu wykazania braku zasadności jego zastosowania w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Dokumentacja medyczna**: Dowód w postaci zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego długotrwałą niezdolność do pracy skazanej osoby, co mogłoby uzasadniać trudności w spełnieniu obowiązków alimentacyjnych. Taki dokument mógłby wykazać, że osoba nie miała możliwości podjęcia pracy, a tym samym niemożność spłaty należności.

2. **Umowa o pracę lub dokumenty potwierdzające zatrudnienie**: Przedłożenie umowy o pracę lub innych dokumentów, które wykazują, że skazany był zatrudniony, ale jego wynagrodzenie nie pozwalało na regulowanie obowiązków alimentacyjnych. Dowód ten mógłby wskazać na trudną sytuację finansową skazanej osoby.

3. **Zaświadczenie z urzędu pracy**: Dowód w postaci zaświadczenia z powiatowego urzędu pracy potwierdzającego, że skazany był zarejestrowany jako bezrobotny, co mogłoby wskazywać na brak możliwości podjęcia zatrudnienia i tym samym na brak zasadności do zastosowania środków przymuszających.

4. **Oświadczenia świadków**: Zeznania osób trzecich, które mogą potwierdzić, że skazany aktywnie poszukiwał pracy, ale napotykał na trudności, na przykład z powodu braku ofert lub z uwagi na specyficzne okoliczności życiowe (np. opieka nad dziećmi, brak dostępu do transportu itp.).

5. **Dokumenty potwierdzające realizację innych zobowiązań**: Przedłożenie dowodów na to, że skazany regulował inne zobowiązania finansowe, takie jak kredyty czy rachunki, co może świadczyć o jego odpowiedzialnym podejściu do finansów i potwierdzić, że brak spłaty alimentów nie wynikał z braku chęci, lecz z trudnej sytuacji finansowej.

Te dowody mogą pomóc w wykazaniu, że zastosowanie przepisów dotyczących dozoru elektronicznego oraz egzekucji alimentów w konkretnej sprawie nie jest uzasadnione.
Rozdział I. Zakres obowiązywania Rozdział II. Organy postępowania wykonawczego Rozdział III. Skazany Oddział 1. Wykonywanie orzeczeń Oddział 2. Postępowanie przed sądem Oddział 3. Postępowanie egzekucyjne Rozdział V. Nadzór penitencjarny Rozdział VI. Zatarcie skazania Rozdział VII. Uczestnictwo społeczeństwa w wykonywaniu orzeczeń, pomoc w społecznej readaptacji skazanych oraz Fundusz Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej Oddział 1. Przepisy ogólne Oddział 2. Rozpoczęcie dozoru elektronicznego Oddział 2a. Warunki i tryb orzekania o udzieleniu skazanemu zezwolenia na odbycie kary w systemie dozoru elektronicznego Oddział 3. Obowiązki i prawa skazanego Oddział 4. Czynności podmiotów wykonujących dozór elektroniczny Oddział 5. Zakończenie dozoru elektronicznego Rozdział VIII. Grzywna Rozdział IX. Kara ograniczenia wolności Oddział 1. Cele wykonywania kary Oddział 2. Zakłady karne Oddział 3. Wykonywanie kary i jej indywidualizacja Oddział 4. Prawa i obowiązki skazanego Oddział 5. Zatrudnienie Oddział 6. Nauczanie Oddział 7. Działalność kulturalno-oświatowa, społeczna, kultura fizyczna i zajęcia sportowe Oddział 8. Nagrody i ulgi Oddział 9. Kary dyscyplinarne Oddział 10. Odroczenie i przerwa wykonania kary pozbawienia wolności Oddział 11. Warunkowe przedterminowe zwolnienie Oddział 12. Zwalnianie skazanych z zakładów karnych i warunków udzielania im pomocy Oddział 13. Informowanie o opuszczeniu przez skazanego zakładu karnego Oddział 1. Prawa i obowiązki kuratora sądowego oraz dozór Oddział 2. Warunkowe umorzenie postępowania karnego Oddział 3. Warunkowe zawieszenie wykonania kary Odział 1. Pozbawienie praw publicznych Oddział 2. Zakazy, nakaz i obowiązek Oddział 3. Przepadek Oddział 4. Naprawienie szkody, zadośćuczynienie, nawiązka i świadczenie pieniężne Oddział 5. Podanie wyroku do publicznej wiadomości Rozdział XIII. Środki zabezpieczające Rozdział XIV. Należności sądowe Rozdział XV. Tymczasowe aresztowanie Rozdział XVa. Umieszczanie tymczasowo aresztowanych i skazanych odbywających karę pozbawienia wolności w wydzielonych pomieszczeniach lub pomiszczeniach dla osób zatrzymanych Rozdział XVb. Kontrola skazanych, tymczasowo aresztowanych, miejsc i przedmiotów Rozdział XVI. Przepisy ogólne Rozdział XVII. Kara ograniczenia wolności Rozdział XVIII. Kara pozbawienia wolności i kara aresztu wojskowego Rozdział XIX. Środki karne Rozdział XX. Tymczasowe aresztowanie Rozdział XXI. Objaśnienie wyrażeń ustawowych Rozdział XXII. Przepisy przejściowe i końcowe