kodeks morski

TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE

Rozdział 6. Należności przewoźnika

Art. 154Utrata ładunku w czasie przewozu, prawo do frachtu dystansowego

§ 1. Od ładunku utraconego w czasie przewozu wskutek jakiegokolwiek wypadku fracht nie należy się, a zapłacony z góry podlega zwrotowi. § 2. Jeżeli utracony ładunek, o którym mowa w § 1, ocalał lub został odzyskany, przewoźnik ma prawo do frachtu dystansowego, chyba że osoba zainteresowana ładunkiem nie odniosła żadnej korzyści z przebycia przez ładunek części podróży. § 3. Frachtem dystansowym jest należność za przewóz obliczona według stosunku, w jakim część podróży rzeczywiście przebyta przez ładunek pozostaje do całej umówionej podróży. Przy obliczaniu frachtu dystansowego uwzględnia się nie tylko stosunek odległości, lecz także stosunek nakładu kosztów i czasu, niebezpieczeństwa i trudów, jakie są przeciętnie związane z przebytą częścią podróży, do przeciętnego nakładu przypadającego na część pozostałą do przebycia. § 4. Fracht należy się w całości za przewóz ładunku utraconego wskutek jego szczególnych naturalnych właściwości, w szczególności zepsucia, ulotnienia się lub normalnego wycieku, a także za przewóz zwierząt, które padły w czasie przewozu.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
** Artykuł ten reguluje kwestie dotyczące frachtu w przypadku utraty ładunku podczas transportu. Wskazuje, że przewoźnik nie ma prawa do wynagrodzenia w przypadku całkowitej utraty ładunku, ale może otrzymać fracht dystansowy, gdy ładunek został odzyskany. Ważne jest również uwzględnienie naturalnych właściwości towaru, co może wpłynąć na wysokość frachtu.\n\n2) **
** Podczas transportu owoców, część ładunku uległa zepsuciu z powodu złych warunków przechowywania. Przewoźnik nie otrzymałby wynagrodzenia za utracony ładunek, ale mógłby domagać się frachtu dystansowego za pozostałą część podróży, jeśli reszta ładunku dotarła do celu w dobrym stanie.
Aby skutecznie bronić się przed zastosowaniem przepisów dotyczących frachtu w sytuacji utraty ładunku w sprawie cywilnej lub karnej, należy skoncentrować się na kilku kluczowych aspektach:

1. **Ustalenie przyczyny utraty ładunku**: Należy zbadać okoliczności, które doprowadziły do wypadku, oraz ustalić, czy utrata ładunku była wynikiem działania siły wyższej, błędu przewoźnika, czy też naturalnych właściwości samego ładunku. W przypadku, gdy przyczyna leży po stronie przewoźnika (np. niewłaściwe zabezpieczenie ładunku), można argumentować o konieczności wypłaty frachtu.

2. **Ocena wartości odzyskanego ładunku**: W sytuacji, gdy ładunek został odzyskany, warto dokładnie ocenić jego stan i wartość. Jeżeli ładunek ocalał, ale nie przyniósł żadnej korzyści osobie zainteresowanej, można podnieść argument o niewłaściwym naliczeniu frachtu dystansowego.

3. **Dokumentacja i dowody**: Kluczowe znaczenie ma zgromadzenie odpowiedniej dokumentacji, w tym umowy przewozu, protokołów szkód, zdjęć oraz świadków, którzy mogą potwierdzić okoliczności zdarzenia. Dobre udokumentowanie sprawy pomoże w obronie przed roszczeniami przewoźnika.

4. **Analiza kosztów i trudności**: W przypadku roszczenia frachtu dystansowego warto przeanalizować i przedstawić dowody na poniesione koszty oraz trudności związane z przeprowadzeniem transportu. Można wykazać, że przewoźnik nie powinien otrzymać pełnej kwoty frachtu, jeżeli część podróży nie przyniosła korzyści.

5. **Zastosowanie przepisów specjalnych**: Warto zwrócić uwagę na przepisy dotyczące frachtu w kontekście szczególnych właściwości ładunku, takich jak zepsucie czy ulotnienie. W sytuacji, gdy ładunek posiadał takie właściwości, można argumentować o braku prawa przewoźnika do frachtu.

Przygotowując się do obrony, warto skonsultować się z prawnikiem specjalizującym się w prawie transportowym, aby odpowiednio przygotować strategię oraz argumentację w sprawie.
Na podstawie przedstawionego artykułu prawnego, oto pięć realistycznych i praktycznych dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania zasadności jego zastosowania w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Dokumentacja przewozowa (konosamenty, umowy przewozowe)**:
- Przedłożenie konosamentów oraz umowy przewozowej, które jasno określają warunki transportu ładunku, w tym zapisy dotyczące odpowiedzialności przewoźnika za utratę ładunku w wyniku wypadku. Tego typu dokumenty mogą potwierdzić, że ładunek został utracony w czasie przewozu.

2. **Raporty z wypadków (protokóły policji, raporty inspekcji)**:
- Zgromadzenie raportów z wypadków, które miały miejsce podczas transportu ładunku, takich jak protokoły sporządzone przez policję czy inspekcję transportu. Dowody te mogą potwierdzić okoliczności, które doprowadziły do utraty ładunku i potwierdzić, że był to wypadek, który zwalnia przewoźnika z odpowiedzialności za fracht.

3. **Dowody na odzyskanie ładunku (zdjęcia, dokumenty potwierdzające)**:
- Przekazanie zdjęć lub dokumentów, które potwierdzają, że ładunek został odzyskany po wypadku. Tego rodzaju dowody mogą być istotne w ustaleniu, czy przewoźnik ma prawo do frachtu dystansowego, a także weryfikacji, czy osoba zainteresowana ładunkiem odniosła jakiekolwiek korzyści z przebycia przez ładunek części podróży.

4. **Obliczenia dotyczące frachtu dystansowego**:
- Przedstawienie dokładnych obliczeń dotyczących frachtu dystansowego, które uwzględniają długość przebytych odległości, koszty oraz inne czynniki, takie jak niebezpieczeństwo i trudności związane z przewozem. Takie analizy mogą pomóc w udowodnieniu, że przewoźnik ma prawo do częściowego frachtu w przypadku, gdy ładunek ocalał.

5. **Ekspertyzy specjalistów (biegłych sądowych)**:
- Zlecenie ekspertyz biegłych sądowych, którzy ocenią charakter i stan ładunku przed i po przewozie, w kontekście jego naturalnych właściwości (np. podatność na zepsucie). Biegli mogą dostarczyć dowodów na to, że ładunek był szczególnie narażony na utratę w wyniku swoich właściwości, co wpływa na prawo przewoźnika do frachtu w całości.

Te dowody mogą być kluczowe w sprawach cywilnych i karnych związanych z przewozem ładunków i ich utratą.
Na podstawie przedstawionego przepisu, oto pięć dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania braku zasadności jego zastosowania w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Potwierdzenie stanu ładunku przed przewozem** - Dokumentacja fotograficzna lub raporty z inspekcji pokazujące, że ładunek był w dobrym stanie przed rozpoczęciem transportu. Jeśli ładunek był uszkodzony przed przewozem, może to podważyć zasadność roszczenia o fracht w przypadku utraty.

2. **Umowa przewozowa** - Analiza umowy przewozowej, która może zawierać klauzule dotyczące odpowiedzialności przewoźnika oraz wyłączenia frachtu w przypadku utraty ładunku. Jeśli umowa nie przewiduje takich wyłączeń, brak zasadności zastosowania przepisu może być wykazany.

3. **Ekspertyza rzeczoznawcy** - Opinia biegłego, który oceni, czy przyczyna utraty ładunku była związana z naturalnymi właściwościami ładunku, takimi jak psucie się lub ulotnienie. Jeżeli biegły stwierdzi, że utrata nie była spowodowana tymi właściwościami, może to podważyć roszczenie o fracht.

4. **Dane o kosztach transportu** - Analiza kosztów transportu oraz czasu przewozu, w tym porównanie z kosztami i czasem przewozu pozostałej części podróży. Dowody te mogą wykazać, że przewoźnik nie poniósł odpowiednich wydatków ani nie zainwestował czasu w części podróży, która została przebyta.

5. **Oświadczenia świadków** - Zeznania osób, które mogą potwierdzić, że ładunek nie był w złym stanie przed przewozem lub że przewoźnik nie podjął odpowiednich działań w celu zabezpieczenia ładunku w trakcie transportu. Takie oświadczenia mogą podważyć zasadność roszczenia o fracht w przypadku utraty ładunku.
TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE Dział I. Polska przynależność statku Dział II. Rejestr okrętowy Dział III. Pomiar statku Dział IV. Dokumenty statku Dział I. Przepisy ogólne Dział II. Obowiązki kapitana Dział III. Uprawnienia kapitana Dział IV. Publicznoprawne funkcje kapitana Dział I. Własność statku Dział II. Zastaw na statku Dział III. Przywileje na statku TYTUŁ V. OGRANICZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA ROSZCZENIA MORSKIE I UBEZPIECZENIE ARMATORÓW Z TYTUŁU ROSZCZEŃ MORSKICH Rozdział 1. Przepisy ogólne Rozdział 2. Załadowanie na statek Rozdział 3. Konosament Rozdział 4. Wykonanie przewozu Rozdział 5. Wyładowanie i odbiór ładunku Rozdział 6. Należności przewoźnika Rozdział 7. Przywileje na ładunku Rozdział 8. Wygaśnięcie umowy Rozdział 9. Odpowiedzialność przewoźnika Dział II. Przewóz pasażerów Dział III. Czarter na czas Dział IV. Usługi agencyjne Dział V. Usługi maklerskie Dział VI. Usługi holownicze Dział VII. Usługi pilotowe Dział VIII. Ratownictwo morskie Dział I. Awaria wspólna Dział II. Zderzenie statków Rozdział 1. Zanieczyszczenia różne Rozdział 1a.Zanieczyszczenia olejami bunkrowymi Rozdział 2. Zanieczyszczenia ze statków przewożących oleje Rozdział 3. Międzynarodowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Rozdział 3a Międzynarodowy Dodatkowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Dział IV. Mienie zatopione lub znalezione Rozdział 2. Wartość ubezpieczenia i suma ubezpieczenia Rozdział 3. Oświadczenia przy zawieraniu umów ubezpieczenia Rozdział 4. Przeniesienie praw z umowy ubezpieczenia Rozdział 5. Ubezpieczenie generalne Rozdział 1. Obowiązki ubezpieczającego Rozdział 2. Odpowiedzialność ubezpieczyciela Rozdział 3. Abandon przedmiotu ubezpieczenia Rozdział 4. Płatność odszkodowania ubezpieczeniowego Dział I. Postępowanie w sprawach o ustanowienie i podział funduszu ograniczenia odpowiedzialności za roszczenia morskie Dział II. Postępowanie w sprawach roszczeń i ograniczenia odpowiedzialności z tytułu szkód spowodowanych zanieczyszczeniem przez statki TYTUŁ X. PRZEPISY KOLIZYJNE