kodeks morski

TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE

Dział III. Czarter na czas

Art. 188Umowa czarteru na czas

§ 1. Przez umowę czarteru na czas armator zobowiązuje się za wynagrodzeniem oddać czarterującemu do dysponowania statek obsadzony załogą na oznaczony czas albo na okres jednej lub kilku następujących po sobie podróży w celu określonym umową. § 2. Każda strona może żądać potwierdzenia umowy czarteru na czas na piśmie.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
Umowa czarteru na czas jest istotnym narzędziem w branży żeglugi, umożliwiającym elastyczne korzystanie ze statków. Kluczowe jest, aby strony umowy jasno określiły warunki korzystania oraz potwierdziły ustalenia na piśmie, co zapobiega przyszłym nieporozumieniom.\n\n2)
Firma logistyczna wynajmuje statek do transportu towarów na morzu na okres trzech miesięcy. W celu formalizacji umowy, obie strony podpisują dokument, który precyzuje czas czarteru oraz wynagrodzenie.
Aby skutecznie bronić się przed zastosowaniem przepisów dotyczących umowy czarteru w sprawie cywilnej lub karnej, warto zastosować poniższe strategie:

1. **Brak pisemnej formy umowy**: Jeśli umowa czarteru nie została potwierdzona na piśmie, można argumentować, że nie istnieje ważna umowa zgodnie z § 2, co może prowadzić do nieważności wszelkich roszczeń wynikających z ustaleń ustnych.

2. **Niewłaściwe wykonanie umowy**: Należy zbadać, czy umowa czarteru została wykonana zgodnie z jej postanowieniami. Jeśli armator nie dostarczył statku obsadzonego załogą lub statek nie spełniał warunków umowy, można podnieść zarzut niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.

3. **Brak wynagrodzenia lub jego wysokość**: Jeśli czarterujący nie uiścił wynagrodzenia lub kwestionuje jego wysokość, można podnieść zarzut, że umowa nie została w pełni wykonana, co może skutkować brakiem podstaw do roszczeń ze strony armatora.

4. **Cel umowy**: Można również podnieść argument, że cel umowy czarteru został naruszony, na przykład przez niewłaściwe użytkowanie statku, co może prowadzić do nieważności umowy lub roszczeń odszkodowawczych.

5. **Wady oświadczenia woli**: Jeśli w trakcie negocjacji doszło do wprowadzenia w błąd jednej ze stron, można powołać się na wady oświadczenia woli, co może prowadzić do unieważnienia umowy.

6. **Zgłoszenie roszczeń**: W przypadku wszelkich sporów warto zgłosić swoje roszczenia w odpowiednim czasie, aby nie dopuścić do przedawnienia. Warto też zwrócić uwagę na możliwe mediacje lub arbitraż, jeśli umowa przewiduje takie rozwiązania.

Przygotowując się do obrony, warto zgromadzić dowody na poparcie swoich argumentów oraz skonsultować się z prawnikiem specjalizującym się w prawie morskim lub cywilnym, aby właściwie ocenić sytuację i opracować strategię obrony.
Na podstawie podanego artykułu prawnego dotyczącego umowy czarteru, oto pięć realistycznych i praktycznych dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania zasadności jego zastosowania w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Umowa czarteru**: Oryginalna kopia umowy czarteru, która szczegółowo określa warunki czarteru, wynagrodzenie, czas trwania oraz cel, na jaki statek został oddany do dyspozycji czarterującego. Umowa powinna być podpisana przez obie strony, co potwierdza jej prawomocność.

2. **Potwierdzenie pisemne**: Dokument w formie pisemnej, który obie strony podpisały jako potwierdzenie umowy czarteru, zgodnie z zapisami § 2. Taki dokument może być wykorzystany jako dowód na to, że obie strony uznały umowę za obowiązującą.

3. **Dokumentacja dotycząca załogi**: Dowody na to, że statek był obsadzony odpowiednią załogą w czasie trwania czarteru, na przykład umowy o pracę załogi, listy obecności czy certyfikaty kwalifikacji członków załogi, które mogą potwierdzać, że statek był w pełni operacyjny i gotowy do użycia.

4. **Dowody płatności**: Wyciągi bankowe lub faktury potwierdzające dokonanie płatności na rzecz armatora za czarter statku. Takie dokumenty mogą wykazać, że czarterujący wywiązał się z obowiązków finansowych wynikających z umowy.

5. **Korespondencja między stronami**: E-maile, wiadomości tekstowe lub inne formy komunikacji między czarterującym a armatorami, które mogą dokumentować ustalenia dotyczące umowy oraz wszelkie dodatkowe ustalenia czy zmiany w warunkach czarteru, co może być istotne w kontekście ewentualnych sporów.

Każdy z tych dowodów ma na celu potwierdzenie, że umowa czarteru została zawarta zgodnie z prawem i że obie strony wywiązały się ze swoich zobowiązań.
1. **Brak potwierdzenia umowy na piśmie** - Przedstawienie dowodu, że umowa czarteru nie została potwierdzona na piśmie przez żadną ze stron, co jest wymagane zgodnie z § 2. Może to obejmować zeznania świadków, którzy mogą potwierdzić, że umowa była ustna lub nieformalna.

2. **Nieprzestrzeganie warunków umowy** - Dowód, że statek nie był oddany czarterującemu do dyspozycji zgodnie z ustalonymi warunkami umowy, na przykład, że statek nie był obsadzony odpowiednią załogą lub nie był gotowy do rejsu w uzgodnionym terminie.

3. **Niespełnienie wymagań dotyczących wynagrodzenia** - Udokumentowanie, że wynagrodzenie za czarter nie zostało ustalone lub że czarterujący nie był zobowiązany do jego płacenia, co mogłoby wskazywać na brak zasadności umowy czarteru.

4. **Niewłaściwy cel umowy** - Wykazanie, że cel umowy czarteru nie był zgodny z prawem lub nie był realizowany, na przykład poprzez przedstawienie dowodów na to, że statek miał być wykorzystywany do celów niezgodnych z umową, co może podważać jej zasadność.

5. **Nieprawidłowa definicja stron umowy** - Przedstawienie dowodu na to, że jedna z stron umowy czarteru nie miała zdolności prawnej do zawarcia umowy, na przykład, że czarterujący nie był zarejestrowaną firmą lub osobą prawną, co mogłoby skutkować nieważnością umowy.
TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE Dział I. Polska przynależność statku Dział II. Rejestr okrętowy Dział III. Pomiar statku Dział IV. Dokumenty statku Dział I. Przepisy ogólne Dział II. Obowiązki kapitana Dział III. Uprawnienia kapitana Dział IV. Publicznoprawne funkcje kapitana Dział I. Własność statku Dział II. Zastaw na statku Dział III. Przywileje na statku TYTUŁ V. OGRANICZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA ROSZCZENIA MORSKIE I UBEZPIECZENIE ARMATORÓW Z TYTUŁU ROSZCZEŃ MORSKICH Rozdział 1. Przepisy ogólne Rozdział 2. Załadowanie na statek Rozdział 3. Konosament Rozdział 4. Wykonanie przewozu Rozdział 5. Wyładowanie i odbiór ładunku Rozdział 6. Należności przewoźnika Rozdział 7. Przywileje na ładunku Rozdział 8. Wygaśnięcie umowy Rozdział 9. Odpowiedzialność przewoźnika Dział II. Przewóz pasażerów Dział III. Czarter na czas Dział IV. Usługi agencyjne Dział V. Usługi maklerskie Dział VI. Usługi holownicze Dział VII. Usługi pilotowe Dział VIII. Ratownictwo morskie Dział I. Awaria wspólna Dział II. Zderzenie statków Rozdział 1. Zanieczyszczenia różne Rozdział 1a.Zanieczyszczenia olejami bunkrowymi Rozdział 2. Zanieczyszczenia ze statków przewożących oleje Rozdział 3. Międzynarodowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Rozdział 3a Międzynarodowy Dodatkowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Dział IV. Mienie zatopione lub znalezione Rozdział 2. Wartość ubezpieczenia i suma ubezpieczenia Rozdział 3. Oświadczenia przy zawieraniu umów ubezpieczenia Rozdział 4. Przeniesienie praw z umowy ubezpieczenia Rozdział 5. Ubezpieczenie generalne Rozdział 1. Obowiązki ubezpieczającego Rozdział 2. Odpowiedzialność ubezpieczyciela Rozdział 3. Abandon przedmiotu ubezpieczenia Rozdział 4. Płatność odszkodowania ubezpieczeniowego Dział I. Postępowanie w sprawach o ustanowienie i podział funduszu ograniczenia odpowiedzialności za roszczenia morskie Dział II. Postępowanie w sprawach roszczeń i ograniczenia odpowiedzialności z tytułu szkód spowodowanych zanieczyszczeniem przez statki TYTUŁ X. PRZEPISY KOLIZYJNE