kodeks morski

TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE

Dział III. Czarter na czas

Art. 190Umowa czarteru na czas a zmiana właściciela statku lub armatora

§ 1. Zmiana właściciela statku nie ma wpływu na umowę czarteru na czas. § 2. W razie zmiany armatora w okresie trwania czarteru na czas nowy armator wstępuje z mocy prawa w stosunek czarteru na czas w miejsce poprzednika; poprzednik odpowiada jednak solidarnie z następcą za zobowiązania wynikające z umowy czarteru na czas.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
Zgodnie z przepisami, zmiana właściciela statku nie wpływa na istniejącą umowę czarteru, co chroni interesy czarterującego. Nowy armator automatycznie wchodzi w prawa i obowiązki poprzednika, co zapewnia ciągłość umowy. Solidarna odpowiedzialność obu armatorów za zobowiązania zabezpiecza czarterującego przed ewentualnymi problemami finansowymi.\n\n2)
Firma A czarteruje jacht od armatora X na rok. W trakcie czarteru armator X sprzedaje jacht armatorowi Y. Mimo zmiany właściciela, umowa czarteru pozostaje ważna, a armator Y przejmuje odpowiedzialność za wszelkie zobowiązania wynikające z umowy, a armator X odpowiada solidarnie z nim.
Aby skutecznie obronić się przed zastosowaniem przepisu dotyczącego zmiany właściciela statku i jej wpływu na umowę czarteru na czas w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej, warto rozważyć kilka strategii.

1. **Analiza umowy czarteru**: Należy dokładnie przeanalizować treść umowy czarteru, aby ustalić, czy zawiera zapisy dotyczące zmiany armatora. Jeśli umowa przewiduje, że zmiana właściciela statku nie wpływa na jej obowiązywanie, można argumentować, że zajście takiego zdarzenia nie powinno powodować negatywnych konsekwencji dla czarterobiorcy.

2. **Brak solidarnie odpowiadających zobowiązań**: Można podnieść argument, że nowy armator nie powinien odpowiadać za wcześniejsze zobowiązania, jeśli zmiana armatora miała miejsce wskutek działania, które nie wiązało się z jego winą lub zaniedbaniem. Na przykład, jeżeli nowy armator nie był świadomy długów poprzednika, można argumentować, że odpowiedzialność powinna spoczywać wyłącznie na poprzedniku.

3. **Zgłoszenie roszczeń**: Jeśli zmiana armatora miała miejsce w wyniku niezgodnych z prawem działań, można zgłosić roszczenie przeciwko poprzedniemu armatorowi, wskazując na jego odpowiedzialność za zobowiązania. Warto również rozważyć, czy w umowie czarteru są klauzule dotyczące odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązań.

4. **Dowody na niewłaściwe wykonanie umowy**: W przypadku stwierdzenia, że nowy armator nie wykonał umowy w sposób należyty, można podnieść argument, że odpowiedzialność za niewykonanie umowy leży po stronie poprzedniego armatora, a nie nowego, co może wpłynąć na podział odpowiedzialności.

5. **Mediacja i negocjacje**: Warto rozważyć mediację lub negocjacje między stronami, aby wypracować rozwiązanie, które zminimalizuje skutki zmiany armatora. Często można dojść do porozumienia bez konieczności postępowania sądowego.

Przygotowanie się do obrony w sprawie powinno być oparte na solidnych podstawach prawnych oraz faktach dotyczących konkretnej sytuacji, co zwiększy szanse na pozytywne zakończenie sprawy.
Oto pięć realistycznych dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania zasadności zastosowania przepisu dotyczącego zmiany właściciela statku i umowy czarteru:

1. **Umowa czarteru**: Przykład oryginalnej umowy czarteru na czas, podpisanej przez poprzedniego armatora, z jasno określonymi warunkami i zobowiązaniami stron. Umowa ta powinna zawierać daty, podpisy oraz wszelkie klauzule dotyczące możliwości zmiany właściciela statku.

2. **Dokumenty rejestrowe statku**: Wyciąg z rejestru morskiego lub innego odpowiedniego rejestru, który potwierdza zmianę właściciela statku. Dokument ten powinien zawierać daty oraz dane identyfikacyjne zarówno poprzedniego, jak i nowego armatora.

3. **Pisemne oświadczenie nowego armatora**: Oświadczenie nowego armatora, w którym potwierdza on, że wstępuje w stosunek czarteru na czas z mocy prawa oraz że jest świadomy wszystkich zobowiązań wynikających z umowy czarteru, w tym odpowiedzialności solidarnie z poprzednikiem.

4. **Korespondencja między stronami**: Wymiana e-maili lub innych form korespondencji między poprzednim a nowym armatorami oraz czarterującym, w której omawiane są warunki zmiany właściciela oraz potwierdzenie przejęcia zobowiązań wynikających z umowy czarteru.

5. **Dokumentacja dotycząca zobowiązań finansowych**: Dowody na zobowiązania finansowe związane z umową czarteru, takie jak faktury, potwierdzenia płatności lub inne dokumenty finansowe, które mogą wykazać, że zarówno poprzedni, jak i nowy armator są odpowiedzialni za długi lub zobowiązania związane z czarterem w okresie ich trwania.
Oto pięć dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania braku zasadności zastosowania przepisu dotyczącego zmiany właściciela statku i czarteru na czas w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Umowa czarteru z klauzulą o wyłączeniu odpowiedzialności**: Przedstawienie umowy czarteru, która zawiera klauzulę wyłączającą odpowiedzialność poprzedniego armatora w przypadku zmiany właściciela statku. Dowód ten może wykazać, że umowa stanowi, iż nowy armator nie jest zobowiązany do wstąpienia w prawa czarteru, co stoi w sprzeczności z przepisem.

2. **Dowód na nieprzekazanie informacji o zmianie właściciela**: Przedstawienie dokumentacji lub korespondencji, która pokazuje, że poprzedni armator nie poinformował czarterobiorcy o zmianie właściciela statku. Dowód ten może sugerować, że czarterobiorca nie był świadomy zmiany i w związku z tym nie mógł zaakceptować nowego armatora.

3. **Zeznania czarterobiorcy**: Zeznania świadków, w tym czarterobiorcy, którzy mogą potwierdzić, że zmiana armatora miała wpływ na warunki umowy czarteru, na przykład poprzez zmianę jakości usług lub warunków finansowych, co może podważyć zasadność stosowania przepisu.

4. **Ekspertyza prawna**: Opinie prawne lub ekspertyzy biegłych, którzy mogą wykazać, że w danym przypadku przepis nie powinien być stosowany z uwagi na szczególne okoliczności sprawy, takie jak np. klauzula abuzywna w umowie czarteru.

5. **Dokumenty dotyczące zobowiązań finansowych**: Przedstawienie dokumentów finansowych lub księgowych, które pokazują, że poprzedni armator nie miał żadnych zobowiązań wobec czarterobiorcy w momencie zmiany właściciela, co może sugerować, że odpowiedzialność solidarna nie powinna mieć miejsca.
TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE Dział I. Polska przynależność statku Dział II. Rejestr okrętowy Dział III. Pomiar statku Dział IV. Dokumenty statku Dział I. Przepisy ogólne Dział II. Obowiązki kapitana Dział III. Uprawnienia kapitana Dział IV. Publicznoprawne funkcje kapitana Dział I. Własność statku Dział II. Zastaw na statku Dział III. Przywileje na statku TYTUŁ V. OGRANICZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA ROSZCZENIA MORSKIE I UBEZPIECZENIE ARMATORÓW Z TYTUŁU ROSZCZEŃ MORSKICH Rozdział 1. Przepisy ogólne Rozdział 2. Załadowanie na statek Rozdział 3. Konosament Rozdział 4. Wykonanie przewozu Rozdział 5. Wyładowanie i odbiór ładunku Rozdział 6. Należności przewoźnika Rozdział 7. Przywileje na ładunku Rozdział 8. Wygaśnięcie umowy Rozdział 9. Odpowiedzialność przewoźnika Dział II. Przewóz pasażerów Dział III. Czarter na czas Dział IV. Usługi agencyjne Dział V. Usługi maklerskie Dział VI. Usługi holownicze Dział VII. Usługi pilotowe Dział VIII. Ratownictwo morskie Dział I. Awaria wspólna Dział II. Zderzenie statków Rozdział 1. Zanieczyszczenia różne Rozdział 1a.Zanieczyszczenia olejami bunkrowymi Rozdział 2. Zanieczyszczenia ze statków przewożących oleje Rozdział 3. Międzynarodowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Rozdział 3a Międzynarodowy Dodatkowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Dział IV. Mienie zatopione lub znalezione Rozdział 2. Wartość ubezpieczenia i suma ubezpieczenia Rozdział 3. Oświadczenia przy zawieraniu umów ubezpieczenia Rozdział 4. Przeniesienie praw z umowy ubezpieczenia Rozdział 5. Ubezpieczenie generalne Rozdział 1. Obowiązki ubezpieczającego Rozdział 2. Odpowiedzialność ubezpieczyciela Rozdział 3. Abandon przedmiotu ubezpieczenia Rozdział 4. Płatność odszkodowania ubezpieczeniowego Dział I. Postępowanie w sprawach o ustanowienie i podział funduszu ograniczenia odpowiedzialności za roszczenia morskie Dział II. Postępowanie w sprawach roszczeń i ograniczenia odpowiedzialności z tytułu szkód spowodowanych zanieczyszczeniem przez statki TYTUŁ X. PRZEPISY KOLIZYJNE