kodeks morski

TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE

Dział III. Czarter na czas

Art. 195Podział wynagrodzenia za ratownictwo w okresie trwania czarteru na czas

Z wynagrodzenia należnego statkowi za ratownictwo w okresie trwania czarteru na czas odlicza się najpierw kwoty na pokrycie wszelkich szkód spowodowanych ratownictwem, a następnie udział w wynagrodzeniu przypadający dla załogi. Resztę wynagrodzenia dzieli się w równych częściach pomiędzy armatora i czarterującego.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
1) Artykuł jasno określa zasady podziału wynagrodzenia za ratownictwo statku w trakcie czarteru, co ma na celu zabezpieczenie interesów zarówno armatora, jak i czarterującego. Przemyślane podejście do odliczeń za szkody oraz wynagrodzenie załogi zapewnia sprawiedliwy podział zysków, uwzględniając konieczność pokrycia kosztów związanych z ratownictwem.
Statek czarterowy uległ awarii na morzu i został uratowany przez inny statek ratunkowy. Po zakończeniu akcji ratunkowej, armator otrzymał wynagrodzenie za ratownictwo, z którego najpierw odliczono koszty naprawy szkód oraz wynagrodzenie załogi, a pozostała kwota została podzielona równo pomiędzy armatora i czarterującego.
Aby skutecznie bronić się przed stosowaniem powyższego przepisu w sprawie cywilnej lub karnej, należy skoncentrować się na kilku kluczowych argumentach i faktach.

1. **Niezgodność z umową**: Sprawdź, czy zapisy dotyczące wynagrodzenia za ratownictwo są zgodne z umową czarterową. Jeśli umowa wyraźnie określa inne zasady podziału wynagrodzenia, można argumentować, że zastosowanie przepisu narusza postanowienia umowy.

2. **Definicja szkód**: Zbadaj, jakie konkretnie szkody zostały spowodowane przez ratownictwo. Można podnieść argument, że nie wszystkie koszty powinny być odliczane z wynagrodzenia, zwłaszcza jeśli część z nich nie wynikała bezpośrednio z działań ratunkowych.

3. **Brak dowodów na szkody**: Jeżeli druga strona nie przedstawiła wystarczających dowodów na poniesione szkody, można zakwestionować zasadność ich odliczenia. Warto domagać się przedstawienia dokumentacji potwierdzającej wysokość oraz zasadność tych kosztów.

4. **Równość podziału**: Podnieś, że podział wynagrodzenia w równych częściach pomiędzy armatora a czarterującego może być niesprawiedliwy w konkretnej sytuacji. Jeśli jedna ze stron poniosła większe ryzyko lub koszty, można argumentować, że powinno to być uwzględnione w podziale.

5. **Zasada proporcjonalności**: Można też argumentować, że odliczenia powinny być proporcjonalne do rzeczywistych korzyści, jakie każda ze stron uzyskała z ratownictwa. Jeśli czarterujący odniósł większe korzyści, można postulować o większy udział w wynagrodzeniu.

6. **Zasady dobrej wiary**: Warto podnieść argumenty dotyczące zasad dobrej wiary w relacjach handlowych. Jeśli można wykazać, że druga strona działała w sposób nieuczciwy lub niezgodny z etyką zawodową, to może to wpłynąć na interpretację przepisów.

Zastosowanie powyższych argumentów może pomóc w skutecznej obronie przed stosowaniem opisanego przepisu w konkretnej sprawie, niezależnie od tego, czy dotyczy ona postępowania cywilnego, czy karnego.
Oto pięć dowodów, które mogą być wykorzystane w celu wykazania zasadności zastosowania przepisu dotyczącego wynagrodzenia za ratownictwo w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Umowy czarterowe** - Prezentacja kopii umowy czarterowej pomiędzy armatorem a czarterującym, która precyzyjnie określa zasady wynagradzania oraz odpowiedzialności stron w przypadku ratownictwa. Umowa powinna zawierać zapisy dotyczące podziału wynagrodzenia oraz ewentualnych kosztów związanych z ratownictwem.

2. **Raporty o szkodach** - Dokumentacja zawierająca szczegółowe raporty dotyczące szkód spowodowanych podczas akcji ratowniczej, w tym koszty naprawy uszkodzonego statku, wydatki na materiały i usługi związane z ratownictwem oraz inne związane z tym wydatki, które należy odliczyć od wynagrodzenia.

3. **Dowody wypłaty wynagrodzenia załodze** - Przykłady płatności dokonanych na rzecz załogi statku, które udowadniają, że ich udział w wynagrodzeniu został prawidłowo obliczony i wypłacony zgodnie z ustalonymi zasadami. Mogą to być np. wyciągi bankowe lub potwierdzenia przelewów.

4. **Świadectwa świadków** - Zeznania świadków, takich jak członkowie załogi, przedstawiciele armatora lub czarterującego, którzy mogą potwierdzić, że proces podziału wynagrodzenia odbył się zgodnie z zapisami umowy oraz obowiązującymi przepisami prawa.

5. **Ekspertyzy biegłych** - Opinie biegłych z zakresu prawa morskiego lub finansów, którzy mogą ocenić, czy sposób podziału wynagrodzenia po akcji ratowniczej był zgodny z obowiązującymi normami prawnymi oraz praktykami rynkowymi, a także czy koszty związane z ratownictwem zostały prawidłowo odliczone.
Oto pięć dowodów, które mogą wykazać brak zasadności zastosowania przepisu dotyczącego wynagrodzenia za ratownictwo statku w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Umowa czarteru**: Przedstawienie umowy czarteru, która wyraźnie określa zasady wynagradzania za ratownictwo, w tym inne mechanizmy podziału wynagrodzenia, które mogą być bardziej korzystne dla jednej ze stron. Umowa może zawierać klauzule wyłączające zastosowanie omawianego przepisu.

2. **Dokumentacja dotycząca szkód**: Zgromadzenie dowodów na to, że szkody spowodowane ratownictwem były znacznie niższe niż kwoty, które zostały odliczone z wynagrodzenia. Może to obejmować ekspertyzy rzeczoznawców oraz raporty z inspekcji stanu statku przed i po akcji ratunkowej.

3. **Świadectwa członków załogi**: Zeznania członków załogi, które potwierdzają, że wynagrodzenie za ratownictwo zostało podzielone w sposób, który nie uwzględniał rzeczywistych kosztów poniesionych przez załogę, co może wskazywać na niezgodność z zasadami ustalonymi w umowie.

4. **Ekspertyzy prawne**: Opinie prawne ekspertów w dziedzinie prawa morskiego, które wskazują, że zastosowanie omawianego przepisu w danym przypadku jest niewłaściwe bądź niezgodne z ogólnymi zasadami prawnymi lub praktykami w branży żeglarskiej.

5. **Dowody na inne źródła finansowania**: Dokumentacja wykazująca, że armator lub czarterujący posiadają inne źródła finansowania, które mogłyby pokryć koszty ratownictwa, co czyniłoby odliczenia z wynagrodzenia zbędnymi lub nieuzasadnionymi. Można tu przedstawić sprawozdania finansowe lub umowy z innymi podmiotami.
TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE Dział I. Polska przynależność statku Dział II. Rejestr okrętowy Dział III. Pomiar statku Dział IV. Dokumenty statku Dział I. Przepisy ogólne Dział II. Obowiązki kapitana Dział III. Uprawnienia kapitana Dział IV. Publicznoprawne funkcje kapitana Dział I. Własność statku Dział II. Zastaw na statku Dział III. Przywileje na statku TYTUŁ V. OGRANICZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA ROSZCZENIA MORSKIE I UBEZPIECZENIE ARMATORÓW Z TYTUŁU ROSZCZEŃ MORSKICH Rozdział 1. Przepisy ogólne Rozdział 2. Załadowanie na statek Rozdział 3. Konosament Rozdział 4. Wykonanie przewozu Rozdział 5. Wyładowanie i odbiór ładunku Rozdział 6. Należności przewoźnika Rozdział 7. Przywileje na ładunku Rozdział 8. Wygaśnięcie umowy Rozdział 9. Odpowiedzialność przewoźnika Dział II. Przewóz pasażerów Dział III. Czarter na czas Dział IV. Usługi agencyjne Dział V. Usługi maklerskie Dział VI. Usługi holownicze Dział VII. Usługi pilotowe Dział VIII. Ratownictwo morskie Dział I. Awaria wspólna Dział II. Zderzenie statków Rozdział 1. Zanieczyszczenia różne Rozdział 1a.Zanieczyszczenia olejami bunkrowymi Rozdział 2. Zanieczyszczenia ze statków przewożących oleje Rozdział 3. Międzynarodowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Rozdział 3a Międzynarodowy Dodatkowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Dział IV. Mienie zatopione lub znalezione Rozdział 2. Wartość ubezpieczenia i suma ubezpieczenia Rozdział 3. Oświadczenia przy zawieraniu umów ubezpieczenia Rozdział 4. Przeniesienie praw z umowy ubezpieczenia Rozdział 5. Ubezpieczenie generalne Rozdział 1. Obowiązki ubezpieczającego Rozdział 2. Odpowiedzialność ubezpieczyciela Rozdział 3. Abandon przedmiotu ubezpieczenia Rozdział 4. Płatność odszkodowania ubezpieczeniowego Dział I. Postępowanie w sprawach o ustanowienie i podział funduszu ograniczenia odpowiedzialności za roszczenia morskie Dział II. Postępowanie w sprawach roszczeń i ograniczenia odpowiedzialności z tytułu szkód spowodowanych zanieczyszczeniem przez statki TYTUŁ X. PRZEPISY KOLIZYJNE