kodeks morski

TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE

Dział III. Czarter na czas

Art. 196Zwłoka w oddaniu statku czarterującemu do dysponowania

Czarterujący może odstąpić od umowy w razie zwłoki w oddaniu mu statku do dysponowania. Czarterującemu należy się ponadto odszkodowanie, chyba że armator udowodni, że zwłoka nastąpiła z przyczyn, za które nie ponosi odpowiedzialności.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
Artykuł ten chroni czarterującego w sytuacji, gdy armator nie dotrzymuje terminu oddania statku. Umożliwia mu odstąpienie od umowy oraz dochodzenie odszkodowania, co motywuje armatorów do przestrzegania ustaleń.\n\n2)
Czarterujący wynajął statek na tydzień, jednak armator spóźnił się z oddaniem go o dwa dni z powodu awarii silnika. Czarterujący może odstąpić od umowy i domagać się odszkodowania za straty poniesione wskutek zwłoki.
Aby skutecznie bronić się przed zastosowaniem przepisu dotyczącego odstąpienia od umowy czarteru w przypadku zwłoki w oddaniu statku, można zastosować kilka praktycznych strategii.

1. **Udowodnienie braku odpowiedzialności**: Kluczowym elementem obrony jest wykazanie, że zwłoka w oddaniu statku wynikała z okoliczności, za które armator nie ponosi odpowiedzialności. Należy zatem gromadzić dowody, takie jak dokumentacja dotycząca awarii, siły wyższej, czy innych nieprzewidzianych zdarzeń, które mogły wpłynąć na termin oddania statku.

2. **Analiza umowy czarterowej**: Warto dokładnie przeanalizować zapisy umowy czarterowej w celu zidentyfikowania klauzul dotyczących odpowiedzialności za zwłokę. Jeśli umowa zawiera przepisy o tzw. \"force majeure\", można argumentować, że zdarzenia, które spowodowały opóźnienie, były niezależne od armatora.

3. **Działania naprawcze**: Jeśli zwłoka wystąpiła, ale armator podjął wszelkie możliwe kroki, aby ją zminimalizować, warto przedstawić dowody na te działania (np. korespondencję z technikami, zlecenia napraw). Może to pomóc w udowodnieniu, że armator działał w dobrej wierze.

4. **Odszkodowanie**: Należy również ocenić, czy czarterujący może domagać się odszkodowania. Jeśli armator udowodni, że wszelkie działania były zgodne z umową i podejmował odpowiednie kroki, aby uniknąć zwłoki, może to wpłynąć na ostateczną decyzję sądu.

5. **Mediacja i negocjacje**: Warto rozważyć mediację jako alternatywę dla postępowania sądowego. Często można osiągnąć korzystne rozwiązanie bez potrzeby formalnych procesów, co pozwoli na zaoszczędzenie czasu i kosztów.

Podsumowując, obrona przed zastosowaniem omawianego przepisu wymaga szczegółowego udokumentowania okoliczności, które mogą uzasadniać brak odpowiedzialności armatora, a także wykazania aktywności w zapobieganiu zwłoce.
Na podstawie podanego artykułu prawnego dotyczącego czarteru statków, oto pięć realistycznych dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania zasadności odstąpienia od umowy przez czarterującego w sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Dokumentacja dotycząca umowy czarterowej** - Przedłożenie kopii umowy czarterowej, która jasno określa warunki dotyczące terminu oddania statku do dyspozycji czarterującego oraz zasady dotyczące odstąpienia od umowy w przypadku zwłoki. Może to obejmować również wszelkie aneksy lub zmiany, które zostały wprowadzone do umowy.

2. **Korespondencja między stronami** - Zgromadzenie e-maili, wiadomości tekstowych lub innych form komunikacji pomiędzy czarterującym a armatorami, w których omawiane są problemy związane z terminem oddania statku, potwierdzenia otrzymania opóźnień oraz wszelkie próby rozwiązania sytuacji.

3. **Raporty lub protokoły z inspekcji statku** - Przedłożenie dokumentów sporządzonych przez niezależnych inspektorów lub agencje morskie, które potwierdzają stan statku oraz przyczyny ewentualnych opóźnień w jego oddaniu. Takie raporty mogą zawierać informacje o nieprzewidzianych zdarzeniach, które mogły wpłynąć na terminowość.

4. **Świadectwa świadków** - Zeznania osób trzecich, które były świadkami sytuacji związanych z opóźnieniem oddania statku. Mogą to być pracownicy armatora, agenci czarterowi lub inni uczestnicy procesu, którzy mogą potwierdzić, że opóźnienie miało miejsce oraz że czarterujący nie miał wpływu na tę sytuację.

5. **Dowody poniesionych strat przez czarterującego** - Zgromadzenie dokumentacji dotyczącej strat finansowych, które czarterujący poniósł w wyniku zwłoki w oddaniu statku. Mogą to być faktury, umowy, rezerwacje lub inne dowody, które ilustrują, jak opóźnienie wpłynęło na działalność czarterującego i jakie straty poniósł w wyniku braku dostępu do statku.
Oto pięć dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania braku zasadności zastosowania przepisu dotyczącego odstąpienia od umowy czarteru statku w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Dokumentacja dotycząca przyczyn zwłoki**: Przedstawienie raportów lub dokumentów potwierdzających, że zwłoka w oddaniu statku nastąpiła z przyczyn niezależnych od armatora, takich jak warunki atmosferyczne, awarie sprzętu spowodowane czynnikami zewnętrznymi (np. katastrofy naturalne), czy inne okoliczności losowe.

2. **Świadectwa ekspertów**: Zeznania specjalistów z branży żeglarskiej, którzy mogą potwierdzić, że opóźnienia związane z oddaniem statku były zgodne z powszechnie przyjętymi normami i praktykami w branży, co dowodzi, że armator nie ponosi za nie odpowiedzialności.

3. **Korespondencja między stronami**: Prezentacja e-maili lub innych form komunikacji między czarterującym a armatora, w których czarterujący został informowany o przyczynach opóźnienia oraz o podjętych przez armatora działaniach w celu ich zminimalizowania.

4. **Dokumentacja techniczna statku**: Przedstawienie dokumentów związanych z konserwacją i naprawami statku, które potwierdzają, że wszelkie prace były prowadzone zgodnie z harmonogramem i że opóźnienia nie były spowodowane zaniedbaniami armatora.

5. **Zeznania świadków**: Świadectwa osób, które były obecne w czasie zdarzenia, takie jak członkowie załogi, którzy mogą potwierdzić, że armator działał w dobrej wierze oraz że nie było możliwości oddania statku w umówionym terminie z przyczyn niezależnych od niego.
TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE Dział I. Polska przynależność statku Dział II. Rejestr okrętowy Dział III. Pomiar statku Dział IV. Dokumenty statku Dział I. Przepisy ogólne Dział II. Obowiązki kapitana Dział III. Uprawnienia kapitana Dział IV. Publicznoprawne funkcje kapitana Dział I. Własność statku Dział II. Zastaw na statku Dział III. Przywileje na statku TYTUŁ V. OGRANICZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA ROSZCZENIA MORSKIE I UBEZPIECZENIE ARMATORÓW Z TYTUŁU ROSZCZEŃ MORSKICH Rozdział 1. Przepisy ogólne Rozdział 2. Załadowanie na statek Rozdział 3. Konosament Rozdział 4. Wykonanie przewozu Rozdział 5. Wyładowanie i odbiór ładunku Rozdział 6. Należności przewoźnika Rozdział 7. Przywileje na ładunku Rozdział 8. Wygaśnięcie umowy Rozdział 9. Odpowiedzialność przewoźnika Dział II. Przewóz pasażerów Dział III. Czarter na czas Dział IV. Usługi agencyjne Dział V. Usługi maklerskie Dział VI. Usługi holownicze Dział VII. Usługi pilotowe Dział VIII. Ratownictwo morskie Dział I. Awaria wspólna Dział II. Zderzenie statków Rozdział 1. Zanieczyszczenia różne Rozdział 1a.Zanieczyszczenia olejami bunkrowymi Rozdział 2. Zanieczyszczenia ze statków przewożących oleje Rozdział 3. Międzynarodowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Rozdział 3a Międzynarodowy Dodatkowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Dział IV. Mienie zatopione lub znalezione Rozdział 2. Wartość ubezpieczenia i suma ubezpieczenia Rozdział 3. Oświadczenia przy zawieraniu umów ubezpieczenia Rozdział 4. Przeniesienie praw z umowy ubezpieczenia Rozdział 5. Ubezpieczenie generalne Rozdział 1. Obowiązki ubezpieczającego Rozdział 2. Odpowiedzialność ubezpieczyciela Rozdział 3. Abandon przedmiotu ubezpieczenia Rozdział 4. Płatność odszkodowania ubezpieczeniowego Dział I. Postępowanie w sprawach o ustanowienie i podział funduszu ograniczenia odpowiedzialności za roszczenia morskie Dział II. Postępowanie w sprawach roszczeń i ograniczenia odpowiedzialności z tytułu szkód spowodowanych zanieczyszczeniem przez statki TYTUŁ X. PRZEPISY KOLIZYJNE