kodeks morski

TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE

Dział VIII. Ratownictwo morskie

Art. 232Wynagrodzenie za ratownictwo morskie

§ 1. Za ratownictwo morskie należy się wynagrodzenie. § 2. Wynagrodzenie należy się również za uratowanie frachtu oraz opłat za przewóz pasażerów i bagażu. § 3. Wynagrodzenie należy się również za ratownictwo morskie udzielone na wodach śródlądowych przez statek morski statkowi żeglugi śródlądowej lub wodnosamolotowi. § 4. Wynagrodzenie należy się, choćby ratownictwo morskie nastąpiło pomiędzy statkami tego samego armatora.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
1) Artykuł jasno określa zasady wynagradzania za ratownictwo morskie, co jest kluczowe dla ochrony interesów ratowników. Uwzględnienie różnych sytuacji, takich jak ratowanie frachtu czy współpraca między statkami tego samego armatora, podkreśla kompleksowość regulacji i znaczenie bezpieczeństwa na wodach.
Statek towarowy napotkał burzę i zatonął, a inny statek, mimo że był własnością tego samego armatora, podjął akcję ratunkową, ratując załogę i ładunek. Zgodnie z artykułem, armator ratunkowego statku ma prawo do wynagrodzenia za wykonaną akcję.
Aby skutecznie bronić się przed zastosowaniem przepisów dotyczących wynagrodzenia za ratownictwo morskie w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej, warto rozważyć kilka kluczowych argumentów i strategii.

1. **Brak podstaw do żądania wynagrodzenia**: Należy ustalić, czy faktycznie doszło do sytuacji ratunkowej, która spełnia definicję ratownictwa morskiego. Jeśli na przykład działania podejmowane przez domniemanego ratownika nie były niezbędne lub nie miały na celu ratowania życia, zdrowia lub mienia, można argumentować, że brak jest podstaw do żądania wynagrodzenia.

2. **Zgoda na ratownictwo**: Istotne jest wykazanie, że właściciel statku, który rzekomo został uratowany, nie wyraził zgody na działania ratunkowe. Zgoda na ratownictwo jest kluczowym elementem, a jej brak może stanowić podstawę do odrzucenia roszczenia.

3. **Wysokość wynagrodzenia**: Nawet jeśli ratownictwo miało miejsce, można podnieść argumenty dotyczące wysokości żądanego wynagrodzenia. Należy zbadać, czy kwota jest adekwatna do rzeczywistych kosztów poniesionych przez ratownika oraz do wartości uratowanego mienia.

4. **Obowiązki armatora**: W przypadku ratownictwa między statkami tego samego armatora, można argumentować, że armator ponosi odpowiedzialność za wszelkie działania swoich jednostek, a więc nie powinien domagać się wynagrodzenia za ratownictwo, które miało miejsce w ramach jego własnych operacji.

5. **Przesłanki wyłączenia odpowiedzialności**: Można również rozważyć sytuacje, w których ratownik mógł działać w sposób niewłaściwy, co mogłoby skutkować wyłączeniem odpowiedzialności za ewentualne wynagrodzenie.

Podsumowując, istotne jest dokładne zbadanie okoliczności sprawy, zgromadzenie odpowiednich dowodów oraz przygotowanie argumentacji, która może skutecznie podważyć roszczenia związane z wynagrodzeniem za ratownictwo morskie.
Oto pięć realistycznych i praktycznych dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania zasadności zastosowania przepisów dotyczących wynagrodzenia za ratownictwo morskie w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Umowa o przewóz**: Przykład umowy pomiędzy armatorami statków, która określa warunki przewozu frachtu oraz pasażerów. Umowa ta powinna zawierać zapisy dotyczące odpowiedzialności za ratownictwo oraz ustalony sposób wynagradzania za takie czynności.

2. **Dokumentacja ratunkowa**: Raporty oraz notatki sporządzone przez ratowników morskich, dokumentujące przebieg akcji ratunkowej, w tym czas interwencji, rodzaj uratowanego mienia (np. fracht, pasażerów) oraz okoliczności zdarzenia. Tego typu dokumentacja będzie stanowić dowód na fakt wykonania ratownictwa morskiego.

3. **Zaświadczenia o kosztach ratownictwa**: Faktury oraz rachunki przedstawione przez ratowników morskich, które wykazują koszty związane z akcją ratunkową, takie jak paliwo, wynagrodzenia dla załogi, czy inne wydatki. Dowody te będą wspierać roszczenie o wynagrodzenie.

4. **Świadectwa świadków**: Zeznania osób, które były świadkami akcji ratunkowej, w tym pasażerów uratowanych z zagrożonego statku oraz członków załogi. Ich relacje mogą potwierdzać przebieg zdarzeń oraz uzasadniać zasadność roszczenia o wynagrodzenie.

5. **Dokumenty rejestracyjne jednostek pływających**: Wyciągi z rejestru jednostek pływających, które pokazują, że statki zaangażowane w akcję ratunkową miały odpowiednie uprawnienia do prowadzenia działalności ratowniczej oraz że były zarejestrowane jako statki morskie lub wodnosamoloty. To potwierdzenie legalności działania ratowników oraz ich prawa do wynagrodzenia.
Oto pięć dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania braku zasadności zastosowania przepisu dotyczącego wynagrodzenia za ratownictwo morskie w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Umowa przewozowa** - Dokumentacja umowy przewozowej, która jasno określa, że w przypadku ratownictwa morskiego nie przysługuje wynagrodzenie, ponieważ strony umowy wyłączyły taką możliwość.

2. **Zgłoszenie ratownictwa** - Protokół zgłoszenia akcji ratunkowej, który zawiera informacje o tym, że ratownictwo zostało wykonane na prośbę osoby trzeciej, a nie z inicjatywy armatora, co może podważać zasadność roszczenia o wynagrodzenie.

3. **Świadectwo od armatora** - Oświadczenie armatora, w którym potwierdza, że ratownictwo było częścią jego obowiązków wynikających z umowy oraz że nie przewidziano dodatkowego wynagrodzenia za tę usługę.

4. **Dowody na brak szkód** - Raport z inspekcji, który wykazuje, że nie doszło do żadnych strat materialnych ani do zagrożenia bezpieczeństwa, co może sugerować, że akcja ratunkowa nie była konieczna w świetle przepisów.

5. **Porównawcze przypadki ratownictwa** - Analiza podobnych przypadków ratownictwa, w których sądy orzekały o braku zasadności wynagrodzenia za ratownictwo morskie w zbliżonych okolicznościach, co może stanowić precedens w rozpatrywanej sprawie.
TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE Dział I. Polska przynależność statku Dział II. Rejestr okrętowy Dział III. Pomiar statku Dział IV. Dokumenty statku Dział I. Przepisy ogólne Dział II. Obowiązki kapitana Dział III. Uprawnienia kapitana Dział IV. Publicznoprawne funkcje kapitana Dział I. Własność statku Dział II. Zastaw na statku Dział III. Przywileje na statku TYTUŁ V. OGRANICZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA ROSZCZENIA MORSKIE I UBEZPIECZENIE ARMATORÓW Z TYTUŁU ROSZCZEŃ MORSKICH Rozdział 1. Przepisy ogólne Rozdział 2. Załadowanie na statek Rozdział 3. Konosament Rozdział 4. Wykonanie przewozu Rozdział 5. Wyładowanie i odbiór ładunku Rozdział 6. Należności przewoźnika Rozdział 7. Przywileje na ładunku Rozdział 8. Wygaśnięcie umowy Rozdział 9. Odpowiedzialność przewoźnika Dział II. Przewóz pasażerów Dział III. Czarter na czas Dział IV. Usługi agencyjne Dział V. Usługi maklerskie Dział VI. Usługi holownicze Dział VII. Usługi pilotowe Dział VIII. Ratownictwo morskie Dział I. Awaria wspólna Dział II. Zderzenie statków Rozdział 1. Zanieczyszczenia różne Rozdział 1a.Zanieczyszczenia olejami bunkrowymi Rozdział 2. Zanieczyszczenia ze statków przewożących oleje Rozdział 3. Międzynarodowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Rozdział 3a Międzynarodowy Dodatkowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Dział IV. Mienie zatopione lub znalezione Rozdział 2. Wartość ubezpieczenia i suma ubezpieczenia Rozdział 3. Oświadczenia przy zawieraniu umów ubezpieczenia Rozdział 4. Przeniesienie praw z umowy ubezpieczenia Rozdział 5. Ubezpieczenie generalne Rozdział 1. Obowiązki ubezpieczającego Rozdział 2. Odpowiedzialność ubezpieczyciela Rozdział 3. Abandon przedmiotu ubezpieczenia Rozdział 4. Płatność odszkodowania ubezpieczeniowego Dział I. Postępowanie w sprawach o ustanowienie i podział funduszu ograniczenia odpowiedzialności za roszczenia morskie Dział II. Postępowanie w sprawach roszczeń i ograniczenia odpowiedzialności z tytułu szkód spowodowanych zanieczyszczeniem przez statki TYTUŁ X. PRZEPISY KOLIZYJNE