kodeks morski

TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE

Dział VIII. Ratownictwo morskie

Art. 236Uprawnienie kapitana i armatora do zawierania umów o ratownictwo

§ 1. Przepisy niniejszego działu stosuje się do każdego działania ratowniczego, chyba że z umowy wynika co innego. § 2. Kapitan ma prawo zawierania umów o ratownictwo w imieniu armatora statku. Kapitan lub armator statku mają prawo zawierania takich umów w imieniu właściciela mienia znajdującego się na statku.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
1) Artykuł precyzuje zasady dotyczące działań ratowniczych na statkach, podkreślając uprawnienia kapitana i armatora do zawierania umów o ratownictwo. To ważne, aby zapewnić odpowiednie zabezpieczenia prawne w sytuacjach kryzysowych.
Na statku transportowym doszło do awarii silnika, a jednostka zaczęła dryfować. Kapitan zawarł umowę z jednostką ratowniczą, aby zabezpieczyć ratunek statku i jego ładunku, działając w imieniu armatora.
Aby skutecznie bronić się przed zastosowaniem przepisów dotyczących umowy o ratownictwo w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej, warto rozważyć kilka kluczowych argumentów oraz strategii obrony.

1. **Brak podstaw do umowy**: Należy zbadać, czy rzeczywiście miały miejsce okoliczności wymagające zawarcia umowy o ratownictwo. Można argumentować, że sytuacja nie kwalifikowała się do działań ratowniczych, co podważa zasadność umowy. Przykładowo, jeśli ratunek był niepotrzebny lub nieproporcjonalny do zagrożenia.

2. **Uprawnienia kapitana**: W przypadku, gdy umowa została zawarta przez kapitana, można podnieść zarzut, że kapitan nie miał odpowiednich uprawnień do działania w imieniu armatora lub właściciela mienia. Warto zbadać zapisy dotyczące pełnomocnictw oraz procedury, które powinny być przestrzegane w takiej sytuacji.

3. **Niezgodność umowy z umową macierzystą**: Jeżeli istnieje umowa macierzysta (np. umowa czarterowa), która reguluje kwestie ratownictwa, można argumentować, że umowa ratownicza jest nieważna, ponieważ narusza postanowienia umowy głównej.

4. **Brak wynagrodzenia lub jego wysokość**: W przypadku roszczenia o zapłatę wynagrodzenia za ratownictwo, można podnieść argument, że wynagrodzenie jest wygórowane lub że brak jest dowodów na jego zasadność. Warto przedstawić dowody na to, że działania ratownicze nie były prowadzone w należyty sposób lub nie przyniosły oczekiwanych korzyści.

5. **Naruszenie procedur**: Można argumentować, że działania ratownicze były prowadzone z naruszeniem powszechnie przyjętych standardów lub przepisów prawa, co może skutkować nieważnością umowy ratowniczej.

W każdym przypadku kluczowe jest zebranie odpowiednich dowodów oraz przygotowanie merytorycznych argumentów, które mogą podważyć zasadność działań ratowniczych oraz umowy o ratownictwo w danym kontekście prawnym.
Oto pięć dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania zasadności zastosowania przepisów dotyczących ratownictwa w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Umowa o ratownictwo**: Przykład umowy zawartej przez kapitana statku z firmą ratowniczą, wskazującej na zakres usług ratowniczych, wynagrodzenie oraz warunki wykonania działań. Umowa ta powinna być podpisana przez kapitana oraz przedstawiciela firmy ratowniczej, co potwierdzi, że działanie ratownicze miało miejsce w zgodzie z przepisami.

2. **Dokumentacja akcji ratunkowej**: Raporty i protokoły z akcji ratunkowej, w tym informacje o czasie i miejscu zdarzenia, przebiegu akcji oraz zaangażowanych podmiotach. Takie dokumenty mogą być sporządzone przez kapitana, armatora lub ratowników, co potwierdzi, że działania ratownicze były podejmowane zgodnie z przepisami.

3. **Świadectwa świadków**: Zeznania osób, które były obecne podczas akcji ratunkowej lub które mogły zaobserwować działania kapitana i armatora. Świadkowie mogą potwierdzić, że działania były zgodne z umową i przepisami prawa, a także opisać sytuację, która wymagała interwencji ratunkowej.

4. **Korespondencja elektroniczna**: E-maile lub wiadomości tekstowe między kapitanem a armatorem lub innymi osobami zaangażowanymi w akcję ratunkową, które mogą wskazywać na ustalenia dotyczące ratownictwa, w tym zgody na zawarcie umowy i szczegóły dotyczące warunków ratunkowych.

5. **Raporty z inspekcji i audytów**: Dokumenty z inspekcji statku przeprowadzonych przez odpowiednie organy morskie, które potwierdzają, że statek był w dobrym stanie technicznym i że kapitan miał obowiązek i uprawnienia do podejmowania działań ratunkowych. Takie raporty mogą również zawierać informacje o zgodności z przepisami dotyczącymi ratownictwa.
Oto pięć dowodów, które mogą być wykorzystane w celu wykazania braku zasadności zastosowania przepisów dotyczących działań ratowniczych w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Umowa o ratownictwo**: Przedłożenie oryginału umowy o ratownictwo zawartej pomiędzy kapitanem a armatorami statku, która wyraźnie wskazuje, że warunki umowy są inne niż te przewidziane w przepisach. Dowód ten potwierdza, że działania ratownicze były regulowane innymi postanowieniami umowy.

2. **Świadectwa świadków**: Zeznania członków załogi statku, którzy mogą potwierdzić, że kapitan nie miał pełnomocnictwa do działania w imieniu armatora lub właściciela mienia, co podważa zasadność podejmowanych działań ratowniczych.

3. **Dokumentacja dotycząca mienia**: Przedłożenie dokumentów potwierdzających, że mienie znajdujące się na statku nie było własnością właściciela, którego interesy miały być chronione przez kapitana lub armatora. Dowód ten może wykazać, że działania ratownicze były nieuzasadnione, ponieważ nie dotyczyły rzeczywistego właściciela mienia.

4. **Raport o stanie technicznym statku**: Raport techniczny, który wskazuje, że statek był w dobrym stanie przed incydentem, co może sugerować, że działania ratownicze nie były konieczne. Taki dowód mógłby podważyć zasadność interwencji ratunkowych.

5. **Opinie ekspertów**: Opinie biegłych specjalistów z zakresu prawa morskiego, które wskazują, że działania kapitana w danej sytuacji były niezgodne z ogólnie przyjętymi standardami branżowymi, co może sugerować brak zasadności zastosowania przepisów o ratownictwie w konkretnej sprawie.
TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE Dział I. Polska przynależność statku Dział II. Rejestr okrętowy Dział III. Pomiar statku Dział IV. Dokumenty statku Dział I. Przepisy ogólne Dział II. Obowiązki kapitana Dział III. Uprawnienia kapitana Dział IV. Publicznoprawne funkcje kapitana Dział I. Własność statku Dział II. Zastaw na statku Dział III. Przywileje na statku TYTUŁ V. OGRANICZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA ROSZCZENIA MORSKIE I UBEZPIECZENIE ARMATORÓW Z TYTUŁU ROSZCZEŃ MORSKICH Rozdział 1. Przepisy ogólne Rozdział 2. Załadowanie na statek Rozdział 3. Konosament Rozdział 4. Wykonanie przewozu Rozdział 5. Wyładowanie i odbiór ładunku Rozdział 6. Należności przewoźnika Rozdział 7. Przywileje na ładunku Rozdział 8. Wygaśnięcie umowy Rozdział 9. Odpowiedzialność przewoźnika Dział II. Przewóz pasażerów Dział III. Czarter na czas Dział IV. Usługi agencyjne Dział V. Usługi maklerskie Dział VI. Usługi holownicze Dział VII. Usługi pilotowe Dział VIII. Ratownictwo morskie Dział I. Awaria wspólna Dział II. Zderzenie statków Rozdział 1. Zanieczyszczenia różne Rozdział 1a.Zanieczyszczenia olejami bunkrowymi Rozdział 2. Zanieczyszczenia ze statków przewożących oleje Rozdział 3. Międzynarodowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Rozdział 3a Międzynarodowy Dodatkowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Dział IV. Mienie zatopione lub znalezione Rozdział 2. Wartość ubezpieczenia i suma ubezpieczenia Rozdział 3. Oświadczenia przy zawieraniu umów ubezpieczenia Rozdział 4. Przeniesienie praw z umowy ubezpieczenia Rozdział 5. Ubezpieczenie generalne Rozdział 1. Obowiązki ubezpieczającego Rozdział 2. Odpowiedzialność ubezpieczyciela Rozdział 3. Abandon przedmiotu ubezpieczenia Rozdział 4. Płatność odszkodowania ubezpieczeniowego Dział I. Postępowanie w sprawach o ustanowienie i podział funduszu ograniczenia odpowiedzialności za roszczenia morskie Dział II. Postępowanie w sprawach roszczeń i ograniczenia odpowiedzialności z tytułu szkód spowodowanych zanieczyszczeniem przez statki TYTUŁ X. PRZEPISY KOLIZYJNE