kodeks morski

TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE

Dział VIII. Ratownictwo morskie

Art. 237żądanie unieważnienia lub zmiany umowy o ratownictwo

§ 1. Strona może żądać unieważnienia lub zmiany umowy o ratownictwo zawartej pod wpływem niebezpieczeństwa lub niewłaściwym wpływem wywartym przez kogokolwiek, jeżeli jej postanowienia są niesłuszne. § 2. Strona może żądać unieważnienia lub zmiany umowy o ratownictwo, jeżeli umówione wynagrodzenie jest niewspółmiernie niskie lub wysokie.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
1) Artykuł ten chroni strony umowy o ratownictwo przed skutkami niekorzystnych warunków, które mogą wynikać z presji lub niewłaściwego wpływu. Umożliwia unieważnienie lub zmianę umowy, co promuje sprawiedliwość w relacjach kontraktowych oraz zabezpiecza przed nadużyciami.
Ratownik, przebywający w niebezpiecznej sytuacji, podpisuje umowę z poszkodowanym na kwotę 1000 zł za pomoc. Po odzyskaniu sił, stwierdza, że pod wpływem strachu zgodził się na zbyt niskie wynagrodzenie, które nie odzwierciedla jego umiejętności i ryzyka. Może żądać zmiany umowy.
Aby skutecznie bronić się przed zastosowaniem przepisów dotyczących unieważnienia lub zmiany umowy o ratownictwo, warto skupić się na kilku kluczowych argumentach i dowodach, które można przedstawić w sprawie cywilnej lub karnej.

1. **Brak wpływu niebezpieczeństwa lub niewłaściwego wpływu**: Należy udowodnić, że umowa została zawarta w warunkach, które nie były obarczone niebezpieczeństwem ani niewłaściwym wpływem. Można to zrobić poprzez zebranie dowodów świadczących o swobodzie negocjacji oraz o świadomym podjęciu decyzji przez strony, np. korespondencja e-mailowa, świadkowie obecni przy zawarciu umowy, czy dokumenty potwierdzające analizę warunków umowy.

2. **Uzasadnienie wartości umowy**: W przypadku zarzutu niewspółmierności wynagrodzenia, warto przedstawić analizy rynkowe, które potwierdzają, że ustalone wynagrodzenie jest adekwatne do świadczonych usług. Można również zasięgnąć opinii ekspertów z branży, którzy potwierdzą, że stawka była zgodna z normami rynkowymi.

3. **Dobra wiara i intencje stron**: Kluczowym argumentem obronnym może być wykazanie, że obie strony działały w dobrej wierze, a umowa była wynikiem uczciwych negocjacji. Warto przytoczyć okoliczności, które wskazują na intencje stron, np. wcześniejsze relacje biznesowe, transparentność w komunikacji oraz chęć osiągnięcia wspólnego celu.

4. **Zgoda na warunki umowy**: Należy wykazać, że druga strona miała pełną świadomość warunków umowy i dobrowolnie je zaakceptowała. W tym celu można przedstawić dowody na to, że obie strony omawiały szczegóły umowy, a także to, że nie było żadnych zastrzeżeń co do jej treści w momencie podpisania.

5. **Obrona przed roszczeniami**: Warto przygotować kontrargumenty na ewentualne zarzuty dotyczące niesłuszności postanowień umowy, wskazując na jej zgodność z obowiązującym prawem oraz interesami obu stron.

Przygotowanie tych argumentów i dowodów może znacząco wpłynąć na wynik sprawy, minimalizując ryzyko unieważnienia lub zmiany umowy o ratownictwo.
Na podstawie powyższego artykułu prawnego dotyczącego unieważnienia lub zmiany umowy o ratownictwo, oto pięć realistycznych i praktycznych dowodów, które mogą być wykorzystane w celu wykazania zasadności jego zastosowania w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Dokumentacja korespondencji** - Zgromadzenie e-maili, wiadomości tekstowych lub innych form komunikacji między stronami umowy, które mogą wskazywać na presję lub manipulację ze strony jednej z stron, sugerując, że umowa została zawarta pod wpływem niebezpieczeństwa lub niewłaściwego wpływu.

2. **Opinie ekspertów** - Raporty lub ekspertyzy specjalistów (np. prawników, ekonomistów, rzeczoznawców) oceniające warunki umowy, które mogą potwierdzić, że wynagrodzenie ustalone w umowie jest niewspółmiernie niskie lub wysokie w porównaniu do rynkowych standardów w branży ratowniczej.

3. **Świadectwa świadków** - Zeznania osób, które były obecne podczas zawierania umowy lub które mogą potwierdzić okoliczności, w jakich umowa została zawarta, w tym ewentualne groźby, presję lub inne formy niewłaściwego wpływu.

4. **Dokumentacja finansowa** - Analiza dokumentów finansowych, takich jak faktury, wyciągi bankowe czy umowy z innymi klientami, które mogą wykazać, że wynagrodzenie ustalone w umowie o ratownictwo jest niewspółmierne w stosunku do innych umów zawieranych w podobnych okolicznościach.

5. **Dowody w postaci nagrań** - Zgromadzenie nagrań audio lub wideo z rozmów dotyczących umowy, które mogą zawierać dowody na wywieranie niewłaściwego wpływu lub presji na stronę, co mogłoby prowadzić do unieważnienia umowy na podstawie wskazanych przepisów.
Oto pięć dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania braku zasadności zastosowania przepisu dotyczącego unieważnienia lub zmiany umowy o ratownictwo:

1. **Dokumentacja dotycząca okoliczności zawarcia umowy** - Przedstawienie korespondencji e-mailowej lub wiadomości tekstowych, które udowodnią, że strona nie była pod wpływem niebezpieczeństwa ani niewłaściwego wpływu, a decyzja o zawarciu umowy była świadoma i dobrowolna.

2. **Opinie ekspertów** - Ekspertyzy biegłych specjalistów w dziedzinie ratownictwa, które potwierdzą, że umowa o ratownictwo była zgodna z rynkowymi standardami i nie była zawarta w warunkach przymusu lub niewłaściwego wpływu.

3. **Porównanie wynagrodzenia z innymi umowami** - Zestawienie umowy o ratownictwo z innymi umowami w branży, które wykazują, że wynagrodzenie ustalone w spornej umowie było zgodne z rynkowymi stawkami, co neguje argument o niewspółmiernie niskim lub wysokim wynagrodzeniu.

4. **Świadkowie** - Zeznania świadków, którzy byli obecni przy zawieraniu umowy i mogą potwierdzić, że strona miała pełną świadomość warunków umowy oraz dobrowolnie wyraziła na nią zgodę, bez jakiegokolwiek przymusu.

5. **Dokumenty finansowe** - Przedstawienie dokumentacji finansowej, która dowodzi, że strona miała odpowiednie środki finansowe w momencie zawarcia umowy, co podważa argument o niewspółmiernym wynagrodzeniu oraz o rzekomym przymusie spowodowanym brakiem funduszy.
TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE Dział I. Polska przynależność statku Dział II. Rejestr okrętowy Dział III. Pomiar statku Dział IV. Dokumenty statku Dział I. Przepisy ogólne Dział II. Obowiązki kapitana Dział III. Uprawnienia kapitana Dział IV. Publicznoprawne funkcje kapitana Dział I. Własność statku Dział II. Zastaw na statku Dział III. Przywileje na statku TYTUŁ V. OGRANICZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA ROSZCZENIA MORSKIE I UBEZPIECZENIE ARMATORÓW Z TYTUŁU ROSZCZEŃ MORSKICH Rozdział 1. Przepisy ogólne Rozdział 2. Załadowanie na statek Rozdział 3. Konosament Rozdział 4. Wykonanie przewozu Rozdział 5. Wyładowanie i odbiór ładunku Rozdział 6. Należności przewoźnika Rozdział 7. Przywileje na ładunku Rozdział 8. Wygaśnięcie umowy Rozdział 9. Odpowiedzialność przewoźnika Dział II. Przewóz pasażerów Dział III. Czarter na czas Dział IV. Usługi agencyjne Dział V. Usługi maklerskie Dział VI. Usługi holownicze Dział VII. Usługi pilotowe Dział VIII. Ratownictwo morskie Dział I. Awaria wspólna Dział II. Zderzenie statków Rozdział 1. Zanieczyszczenia różne Rozdział 1a.Zanieczyszczenia olejami bunkrowymi Rozdział 2. Zanieczyszczenia ze statków przewożących oleje Rozdział 3. Międzynarodowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Rozdział 3a Międzynarodowy Dodatkowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Dział IV. Mienie zatopione lub znalezione Rozdział 2. Wartość ubezpieczenia i suma ubezpieczenia Rozdział 3. Oświadczenia przy zawieraniu umów ubezpieczenia Rozdział 4. Przeniesienie praw z umowy ubezpieczenia Rozdział 5. Ubezpieczenie generalne Rozdział 1. Obowiązki ubezpieczającego Rozdział 2. Odpowiedzialność ubezpieczyciela Rozdział 3. Abandon przedmiotu ubezpieczenia Rozdział 4. Płatność odszkodowania ubezpieczeniowego Dział I. Postępowanie w sprawach o ustanowienie i podział funduszu ograniczenia odpowiedzialności za roszczenia morskie Dział II. Postępowanie w sprawach roszczeń i ograniczenia odpowiedzialności z tytułu szkód spowodowanych zanieczyszczeniem przez statki TYTUŁ X. PRZEPISY KOLIZYJNE