kodeks morski

TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE

Dział VIII. Ratownictwo morskie

Art. 238Obowiązki ratującego oraz armatora i kapitana statku w niebezpieczeństwie

§ 1. Ratujący jest obowiązany: 1) prowadzić działania ratownicze z należytą starannością; 2) dołożyć należytej staranności w celu zapobieżenia szkodzie w środowisku lub zmniejszenia jej rozmiarów; 3) poszukiwać pomocy innych ratujących, gdy okoliczności tego wymagają, oraz przyjąć ich pomoc na uzasadnione żądanie armatora lub kapitana statku albo właściciela innego mienia będącego w niebezpieczeństwie, znajdującego się poza statkiem; nie może to jednak mieć wpływu na wysokość jego wynagrodzenia w razie ustalenia, iż takie żądanie było bezzasadne. § 2. Armator i kapitan statku oraz właściciel innego mienia będącego w niebezpieczeństwie i znajdującego się poza statkiem są obowiązani: 1) współpracować z ratującym podczas działań ratowniczych; 2) dołożyć należytej staranności w celu zapobieżenia szkodzie w środowisku lub zmniejszenia jej rozmiarów; 3) na uzasadnione żądanie ratującego przejąć statek lub inne mienie w swoją pieczę, gdy znalazły się w bezpiecznym miejscu.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
Artykuł nakłada na ratujących oraz właścicieli mienia obowiązki dotyczące staranności i współpracy w działaniach ratowniczych. Podkreśla on znaczenie współdziałania w sytuacjach kryzysowych, co ma na celu ochronę życia i środowiska. Obowiązki te mają na celu zminimalizowanie szkód oraz zapewnienie skuteczności akcji ratunkowej.
Podczas sztormu statek turystyczny utknął na mieliźnie. Ratujący, zgodnie z artykułem, podejmują działania ratownicze, a kapitan statku współpracuje, udzielając informacji o stanie załogi. Ratujący, po zapewnieniu bezpieczeństwa, wzywają dodatkowe jednostki do pomocy, co pozwala na skuteczne uratowanie pasażerów.
Aby skutecznie bronić się przed zastosowaniem przepisów dotyczących obowiązków ratującego w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej, warto rozważyć kilka kluczowych argumentów i strategii.

1. **Należyta staranność**: Warto wykazać, że działania ratującego nie były prowadzone z należytą starannością, co jest kluczowym wymogiem w kontekście odpowiedzialności. Można przedstawić dowody na to, że ratujący nie podjął wystarczających działań w celu zapobieżenia szkodzie, co może skutkować ograniczeniem jego odpowiedzialności.

2. **Brak współpracy armatora lub kapitana**: Jeśli armator lub kapitan statku nie współpracowali z ratującym, można argumentować, że ich zaniechania miały wpływ na przebieg działań ratowniczych. Należy dokumentować wszelkie próby nawiązania współpracy oraz ich niepowodzenia, co może wpłynąć na ocenę sytuacji przez sąd.

3. **Bezzasadne żądanie pomocy**: W przypadku, gdy ratujący żądał pomocy, a jego żądanie było bezzasadne, można argumentować, że jego działania były nieodpowiednie. Kluczowe będzie udowodnienie, że nie było uzasadnionych podstaw do wezwania innych ratujących, co może wpłynąć na wysokość wynagrodzenia oraz odpowiedzialność.

4. **Szkody w środowisku**: Można podnieść argument, że ratujący nie podjął wystarczających działań, aby zminimalizować szkody w środowisku i że to zaniechanie miało kluczowy wpływ na zaistniałe skutki. Warto zasięgnąć opinii ekspertów, którzy ocenią, czy działania ratującego były wystarczające.

5. **Dowody i świadkowie**: Zgromadzenie odpowiednich dowodów, takich jak zdjęcia, nagrania czy zeznania świadków, które potwierdzają niewłaściwe działania ratującego, będzie kluczowe. Im więcej dowodów na poparcie argumentów, tym większa szansa na skuteczną obronę.

Podsumowując, skuteczna obrona przed zastosowaniem przepisów dotyczących ratującego wymaga skrupulatnego zbierania dowodów, analizy działań wszystkich stron oraz skupienia się na elementach, które mogą podważyć zasadność odpowiedzialności ratującego.
Na podstawie przedstawionego przepisu prawnego o obowiązkach ratującego oraz armatora, kapitana statku i właściciela mienia w niebezpieczeństwie, oto pięć realistycznych dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania zasadności zastosowania tych przepisów w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Raport z działań ratowniczych**: Dokumentacja sporządzona przez ratującego, zawierająca szczegóły dotyczące podjętych działań ratowniczych, w tym opis zastosowanej staranności, użytych środków oraz efektywności działań. Taki raport może być kluczowym dowodem na to, że ratujący działał zgodnie z obowiązkiem staranności.

2. **Świadkowie zdarzenia**: Osoby, które były świadkami działań ratowniczych, mogą dostarczyć zeznania potwierdzające, że ratujący działał w sposób zgodny z przepisami, a także że armator lub kapitan statku nie współpracowali w odpowiedni sposób, co mogło wpłynąć na skuteczność działań ratowniczych.

3. **Dokumentacja fotograficzna lub wideo**: Materiały wizualne przedstawiające przebieg działań ratowniczych oraz stan mienia w niebezpieczeństwie mogą być dowodem na to, czy ratujący i inne zaangażowane strony dołożyły należytej staranności w celu zapobieżenia szkodzie.

4. **Korespondencja dotycząca współpracy**: E-maile, SMS-y lub inne formy komunikacji między ratującym a armatorami lub kapitanem statku, w których omawiane były działania ratownicze, prośby o pomoc oraz odpowiedzi na te prośby. Tego typu dokumentacja może wykazać, czy współpraca była rzeczywiście realizowana, a także czy ratujący miał trudności w pozyskaniu potrzebnej pomocy.

5. **Ekspertyzy środowiskowe**: Raporty przygotowane przez ekspertów zajmujących się ochroną środowiska, które oceniają wpływ działań ratowniczych na środowisko oraz skutki ewentualnej szkody. Takie ekspertyzy mogą dostarczyć dowodów na to, czy ratujący podejmował odpowiednie kroki w celu minimalizacji szkód środowiskowych, zgodnie z obowiązkiem nałożonym przez przepisy.

Te dowody mogą być kluczowe w sprawach cywilnych lub karnych, gdzie istotne jest wykazanie, czy wszystkie strony postępowały zgodnie z obowiązującymi przepisami i standardami zachowań w sytuacjach kryzysowych.
Oto pięć dowodów, które mogą być wykorzystane w celu wykazania braku zasadności zastosowania przepisów dotyczących obowiązków ratującego w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Dokumentacja działań ratowniczych**: Protokół z działań ratowniczych, który wykazuje, że ratujący podjął wszelkie możliwe kroki w celu ratowania mienia, a pomimo to nie było możliwości uniknięcia szkody. Dokumentacja ta może zawierać zdjęcia, notatki z działań oraz świadectwa świadków, co potwierdza, że ratujący działał zgodnie z obowiązkami w trudnych warunkach.

2. **Opinie ekspertów**: Raporty rzeczoznawców lub ekspertów z zakresu ratownictwa morskiego, które stwierdzają, że działania ratującego były w pełni adekwatne do zaistniałej sytuacji, a ewentualne szkody były nieuniknione z powodu warunków atmosferycznych, technicznych lub innych okoliczności, które były poza kontrolą ratującego.

3. **Świadectwa armatora i kapitana**: Zeznania armatora lub kapitana statku, które potwierdzają, że ratujący był w pełni zaangażowany w działania ratownicze i współpracował z załogą, a ich współpraca była ograniczona przez okoliczności, takie jak brak odpowiednich środków lub sprzętu, uniemożliwiających skuteczne działania.

4. **Nagrania z kamer monitorujących**: Materiał wideo z monitoringu, który pokazuje, że warunki były zbyt niebezpieczne, aby ratujący mógł podjąć skuteczne działania ratownicze bez narażania własnego życia lub zdrowia. Nagranie to może ilustrować trudności w podejmowaniu działań w danej sytuacji.

5. **Analiza ryzyka**: Raport analizy ryzyka, który wskazuje na to, że działania ratującego mogłyby prowadzić do jeszcze większych szkód lub zagrożenia dla innych osób, co w efekcie uzasadnia brak podjęcia dodatkowych akcji ratowniczych. Taki raport może również wskazywać na wcześniejsze incydenty, gdzie działania ratownicze doprowadziły do pogorszenia sytuacji.

Te dowody mogą wspierać tezę, że ratujący działał zgodnie z przepisami, ale napotkał przeszkody, które uniemożliwiły mu skuteczne wykonanie obowiązków.
TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE Dział I. Polska przynależność statku Dział II. Rejestr okrętowy Dział III. Pomiar statku Dział IV. Dokumenty statku Dział I. Przepisy ogólne Dział II. Obowiązki kapitana Dział III. Uprawnienia kapitana Dział IV. Publicznoprawne funkcje kapitana Dział I. Własność statku Dział II. Zastaw na statku Dział III. Przywileje na statku TYTUŁ V. OGRANICZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA ROSZCZENIA MORSKIE I UBEZPIECZENIE ARMATORÓW Z TYTUŁU ROSZCZEŃ MORSKICH Rozdział 1. Przepisy ogólne Rozdział 2. Załadowanie na statek Rozdział 3. Konosament Rozdział 4. Wykonanie przewozu Rozdział 5. Wyładowanie i odbiór ładunku Rozdział 6. Należności przewoźnika Rozdział 7. Przywileje na ładunku Rozdział 8. Wygaśnięcie umowy Rozdział 9. Odpowiedzialność przewoźnika Dział II. Przewóz pasażerów Dział III. Czarter na czas Dział IV. Usługi agencyjne Dział V. Usługi maklerskie Dział VI. Usługi holownicze Dział VII. Usługi pilotowe Dział VIII. Ratownictwo morskie Dział I. Awaria wspólna Dział II. Zderzenie statków Rozdział 1. Zanieczyszczenia różne Rozdział 1a.Zanieczyszczenia olejami bunkrowymi Rozdział 2. Zanieczyszczenia ze statków przewożących oleje Rozdział 3. Międzynarodowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Rozdział 3a Międzynarodowy Dodatkowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Dział IV. Mienie zatopione lub znalezione Rozdział 2. Wartość ubezpieczenia i suma ubezpieczenia Rozdział 3. Oświadczenia przy zawieraniu umów ubezpieczenia Rozdział 4. Przeniesienie praw z umowy ubezpieczenia Rozdział 5. Ubezpieczenie generalne Rozdział 1. Obowiązki ubezpieczającego Rozdział 2. Odpowiedzialność ubezpieczyciela Rozdział 3. Abandon przedmiotu ubezpieczenia Rozdział 4. Płatność odszkodowania ubezpieczeniowego Dział I. Postępowanie w sprawach o ustanowienie i podział funduszu ograniczenia odpowiedzialności za roszczenia morskie Dział II. Postępowanie w sprawach roszczeń i ograniczenia odpowiedzialności z tytułu szkód spowodowanych zanieczyszczeniem przez statki TYTUŁ X. PRZEPISY KOLIZYJNE