kodeks morski

TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE

Dział VIII. Ratownictwo morskie

Art. 241Zwrot wydatków za ratowanie statku lub ładunku grożącego wyrządzeniem szkody w środowisku

§ 1. Za ratowanie statku lub ładunku grożącego wyrządzeniem szkody w środowisku należy się ratującemu od armatora statku zwrot jego wydatków, o ile nie zdołał on uzyskać wynagrodzenia za uratowanie mienia co najmniej równego wysokości tych wydatków. § 2. W rozumieniu przepisów niniejszego działu szkoda w środowisku oznacza fizyczną szkodę wyrządzoną życiu lub zdrowiu ludzkiemu, życiu w morzu lub zasobom w przybrzeżnych lub śródlądowych wodach oraz na obszarach do nich przyległych, spowodowaną przez zanieczyszczenie, skażenie, ogień, eksplozję lub podobne poważne zdarzenie. § 3. Jeżeli ratujący mienie zapobiegł szkodzie w środowisku lub zmniejszył jej rozmiary, świadczenie, o którym mowa w § 1, może być podwyższone, ale nie więcej niż o 30 %; w wyjątkowych wypadkach sąd może je podwyższyć ponad tę granicę, ale nie więcej niż o 100 % wydatków poniesionych przez ratującego. § 4. Do wydatków ratującego zalicza się rzeczywiste wydatki poniesione celowo oraz słuszny dodatek za personel i sprzęt faktycznie i celowo użyte do prowadzenia działania ratowniczego, biorąc pod uwagę przy ustalaniu jego wysokości kryteria wyliczone w art. 239 określanie wysokości wynagrodzenia za ratownictwo morskie , § 1 pkt 8, 9 i 10. § 5. Świadczenie, o którym mowa w § 1 i 3, należy się ratującemu tylko wtedy, jeżeli byłoby ono wyższe od wynagrodzenia za uratowanie mienia, i tylko w zakresie je przewyższającym. § 6. Świadczenie, o którym mowa w § 1, może być nieprzyznane lub obniżone, jeżeli ratujący ze swej winy nie zdołał zapobiec szkodzie w środowisku lub zmniejszyć jej rozmiarów. § 7. Armatorowi statku, który spełni świadczenie, o którym mowa w § 1 i 3, przysługuje roszczenie zwrotne wobec osoby odpowiedzialnej za spowodowanie zagrożenia dla środowiska lub wyrządzenie w nim szkody.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
\nArtykuł ten reguluje kwestie odpowiedzialności i wynagrodzenia dla osób ratujących statki i ładunki zagrożone szkodą dla środowiska. Wskazuje na konieczność zwrotu wydatków ratującego przez armatora, o ile nie uzyskał on wyższego wynagrodzenia za uratowanie mienia. Przepisy te mają na celu ochronę środowiska oraz zachęcanie do działań ratunkowych.
\nPodczas sztormu, lokalna ekipa ratunkowa uratowała statek towarowy, który groził zatonięciem i zanieczyszczeniem wód przybrzeżnych. Ekipie przysługuje zwrot poniesionych wydatków na sprzęt i personel, ponieważ zapobiegli szkodzie w środowisku, a armator statku zobowiązany jest do ich wynagrodzenia.
Aby skutecznie bronić się przed zastosowaniem przepisów dotyczących ratowania statku lub ładunku grożącego wyrządzeniem szkody w środowisku, należy skoncentrować się na kilku kluczowych aspektach.

1. **Zarzut niewłaściwego działania ratującego**: Można argumentować, że ratujący nie podjął działań zgodnych z zasadami bezpieczeństwa i ochrony środowiska, co mogło przyczynić się do powstania szkody. Kluczowe będzie udowodnienie, że ratujący działał w sposób nieodpowiedni lub niezgodny z procedurami, co mogło prowadzić do sytuacji, w której szkoda w środowisku nie została skutecznie zapobiegnięta.

2. **Kwestionowanie wysokości wydatków**: Jeśli ratujący wnosi o zwrot wydatków, można zakwestionować ich wysokość, wskazując, że nie były one celowe lub nie były konieczne do przeprowadzenia akcji ratunkowej. Należy zwrócić uwagę na to, że wydatki muszą być rzeczywiste i zgodne z kryteriami określonymi w art. 239.

3. **Odmowa wypłaty świadczenia**: Można argumentować, że ratujący nie zdołał zapobiec szkodzie w środowisku z powodu własnej winy. W takim przypadku, zgodnie z przepisami, świadczenie może zostać nieprzyznane lub obniżone. Ważne będzie udokumentowanie okoliczności, które wskazują na błąd ratującego.

4. **Roszczenie zwrotne armatora**: Jeżeli armator statku dokonał wypłaty na rzecz ratującego, można podnieść argument, że armator ma prawo do roszczenia zwrotnego wobec osoby odpowiedzialnej za spowodowanie zagrożenia dla środowiska, co może obniżyć odpowiedzialność finansową ratującego.

5. **Przypadki wyjątkowe**: W sytuacji, gdy ratujący żąda podwyższenia świadczenia, można argumentować, że nie zachodziły przesłanki do jego zwiększenia, co pozwoli na ograniczenie roszczenia do podstawowej kwoty.

Każda z tych strategii obrony wymaga dokładnej analizy faktów sprawy oraz dowodów, które mogą wesprzeć argumentację.
Aby wykazać zasadność zastosowania przepisów zawartych w przedstawionym artykule prawnego w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej, można przedstawić następujące dowody:

1. **Dokumentacja kosztów ratowania**: Zestawienie faktur i rachunków potwierdzających wydatki poniesione przez ratującego na materiały, sprzęt i usługi związane z akcją ratunkową. Dokumenty te powinny jasno wskazywać na celowość poniesionych wydatków w kontekście ochrony środowiska.

2. **Raporty z działań ratowniczych**: Sporządzony przez ratującego szczegółowy raport opisujący przebieg akcji ratunkowej, w tym podjęte działania, zastosowane środki oraz ich efekty. Raport powinien zawierać informacje o tym, w jaki sposób akcja przyczyniła się do zapobieżenia szkodzie w środowisku lub jej zmniejszenia.

3. **Opinie ekspertów**: Ekspertyzy biegłych z zakresu ochrony środowiska lub ratownictwa morskiego, które potwierdzają, że działania ratującego miały istotny wpływ na zapobieżenie szkodzie w środowisku lub jej ograniczenie. Opinia powinna odnosić się do konkretnych aspektów działania i ich skutków.

4. **Dokumentacja fotograficzna i wideo**: Materiały wizualne dokumentujące stan statku, ładunku oraz otaczającego środowiska przed, w trakcie i po akcji ratunkowej. Dowody te mogą ilustrować zakres zagrożenia i efektywność podjętych działań ratunkowych.

5. **Świadectwa świadków**: Zeznania osób, które były świadkami akcji ratunkowej oraz jej skutków, w tym przedstawicieli służb ratunkowych, lokalnych społeczności czy innych zaangażowanych w sprawę. Świadectwa powinny dotyczyć zarówno przebiegu akcji, jak i potencjalnych szkód, które mogłyby wystąpić w przypadku braku interwencji.

Wszystkie powyższe dowody mają na celu potwierdzenie zasadności roszczenia o zwrot wydatków poniesionych na ratowanie statku lub ładunku oraz wykazanie skuteczności działań ratującego w kontekście ochrony środowiska.
Na podstawie przepisów zawartych w artykule prawnym, oto pięć dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania braku zasadności zastosowania tego przepisu w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Dokumentacja kosztów ratunkowych**: Przedstawienie szczegółowych faktur i dowodów wydatków poniesionych przez ratującego, które dowodzą, że nie można uznać ich za celowe lub niezbędne do przeprowadzenia akcji ratunkowej. Na przykład, faktury za sprzęt, który nie był użyty lub był nadmiernie kosztowny w stosunku do sytuacji.

2. **Raport oceny szkód w środowisku**: Ekspertyza niezależnego specjalisty, która wykazuje, że działania ratującego nie miały znaczącego wpływu na zapobieżenie szkodzie w środowisku, co może podważyć zasadność roszczenia o zwrot wydatków.

3. **Świadectwa świadków**: Zeznania osób, które były obecne podczas akcji ratunkowej, mogą wskazywać na to, że ratujący nie podejmował działań, które mogłyby zmniejszyć szkody w środowisku, co może wpłynąć na decyzję o nieprzyznaniu świadczenia.

4. **Analiza porównawcza wynagrodzenia za ratowanie mienia**: Przedstawienie dowodów, że wynagrodzenie za uratowanie mienia było wyższe lub zbliżone do wydatków poniesionych przez ratującego, co w świetle przepisu mogłoby wykluczać prawo do zwrotu tych wydatków.

5. **Dokumentacja winy ratującego**: Dowody na to, że ratujący był odpowiedzialny za sytuację, która doprowadziła do zagrożenia dla środowiska (np. niewłaściwe przygotowanie, zaniedbania proceduralne), co skutkuje brakiem podstaw do ubiegania się o świadczenie zgodnie z przepisem § 6.

Te dowody mogą być kluczowe w obronie przed roszczeniem o zwrot wydatków związanych z ratowaniem statku lub ładunku.
TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE Dział I. Polska przynależność statku Dział II. Rejestr okrętowy Dział III. Pomiar statku Dział IV. Dokumenty statku Dział I. Przepisy ogólne Dział II. Obowiązki kapitana Dział III. Uprawnienia kapitana Dział IV. Publicznoprawne funkcje kapitana Dział I. Własność statku Dział II. Zastaw na statku Dział III. Przywileje na statku TYTUŁ V. OGRANICZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA ROSZCZENIA MORSKIE I UBEZPIECZENIE ARMATORÓW Z TYTUŁU ROSZCZEŃ MORSKICH Rozdział 1. Przepisy ogólne Rozdział 2. Załadowanie na statek Rozdział 3. Konosament Rozdział 4. Wykonanie przewozu Rozdział 5. Wyładowanie i odbiór ładunku Rozdział 6. Należności przewoźnika Rozdział 7. Przywileje na ładunku Rozdział 8. Wygaśnięcie umowy Rozdział 9. Odpowiedzialność przewoźnika Dział II. Przewóz pasażerów Dział III. Czarter na czas Dział IV. Usługi agencyjne Dział V. Usługi maklerskie Dział VI. Usługi holownicze Dział VII. Usługi pilotowe Dział VIII. Ratownictwo morskie Dział I. Awaria wspólna Dział II. Zderzenie statków Rozdział 1. Zanieczyszczenia różne Rozdział 1a.Zanieczyszczenia olejami bunkrowymi Rozdział 2. Zanieczyszczenia ze statków przewożących oleje Rozdział 3. Międzynarodowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Rozdział 3a Międzynarodowy Dodatkowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Dział IV. Mienie zatopione lub znalezione Rozdział 2. Wartość ubezpieczenia i suma ubezpieczenia Rozdział 3. Oświadczenia przy zawieraniu umów ubezpieczenia Rozdział 4. Przeniesienie praw z umowy ubezpieczenia Rozdział 5. Ubezpieczenie generalne Rozdział 1. Obowiązki ubezpieczającego Rozdział 2. Odpowiedzialność ubezpieczyciela Rozdział 3. Abandon przedmiotu ubezpieczenia Rozdział 4. Płatność odszkodowania ubezpieczeniowego Dział I. Postępowanie w sprawach o ustanowienie i podział funduszu ograniczenia odpowiedzialności za roszczenia morskie Dział II. Postępowanie w sprawach roszczeń i ograniczenia odpowiedzialności z tytułu szkód spowodowanych zanieczyszczeniem przez statki TYTUŁ X. PRZEPISY KOLIZYJNE