kodeks morski

TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE

Dział VIII. Ratownictwo morskie

Art. 244Podział wynagrodzenia za działania ratownicze statku

§ 1. Wynagrodzenie należne statkowi z tytułu ratownictwa morskiego dzieli się po połowie pomiędzy armatora i załogę po odliczeniu szkód poniesionych przez statek oraz wydatków i strat armatora i załogi spowodowanych ratownictwem. Jeżeli ratownictwo nie było prowadzone ze statku, wynagrodzenie dzieli się pomiędzy ratującego i osoby przez niego zatrudnione, stosując odpowiednio zasady dotyczące podziału wynagrodzenia pomiędzy armatora i załogę. § 2. Przepisu § 1 nie stosuje się do wynagrodzenia za działania ratownicze prowadzone przez ratowników zawodowych oraz jednostki pływające Marynarki Wojennej, Straży Granicznej oraz Policji. § 3. Podział części wynagrodzenia za ratownictwo morskie przypadającego na załogę statku powinien uwzględniać ich osobisty wkład w ratownictwo. Projekt podziału sporządza armator statku. Udział kapitana nie powinien być mniejszy niż 30 %.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
1) Artykuł reguluje zasady podziału wynagrodzenia za ratownictwo morskie, wskazując na równy podział pomiędzy armatora a załogę po odliczeniu kosztów. Kluczowe jest uwzględnienie osobistego wkładu załogi, co promuje sprawiedliwość w podziale. Wyłączenie zawodowych ratowników oraz jednostek publicznych podkreśla specyfikę działań ratunkowych.
Statek towarowy A w trakcie burzy uratował załogę tonącego jachtu. Po udanej akcji ratunkowej armator statku A i załoga podzielili wynagrodzenie za ratownictwo, odliczając szkody, co sprawiło, że wszyscy członkowie załogi otrzymali sprawiedliwy udział w wynagrodzeniu.
Aby skutecznie obronić się przed zastosowaniem przytoczonego przepisu w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej, warto przyjąć kilka kroków.

1. **Analiza kwalifikacji ratownictwa**: Należy dokładnie zbadać, czy działania podejmowane w danej sytuacji są kwalifikowane jako ratownictwo morskie. Jeśli można wykazać, że sytuacja nie spełnia kryteriów ratownictwa, przepis nie powinien mieć zastosowania.

2. **Ocena wkładu**: W przypadku podziału wynagrodzenia, istotne jest wykazanie, że wkład poszczególnych członków załogi był nierówny. Można zlecić przygotowanie ekspertyzy, która dokładnie określi, jak każdy członek załogi przyczynił się do ratownictwa. Jeśli wkład kapitana lub innych członków załogi był minimalny, można argumentować, że ich udział w podziale wynagrodzenia powinien być odpowiednio mniejszy.

3. **Dokumentacja wydatków i strat**: Ważne jest, aby zebrać wszystkie dowody dotyczące wydatków i strat poniesionych w związku z ratownictwem. Należy wykazać, że wydatki te są znaczne i powinny zostać odliczone przed podziałem wynagrodzenia.

4. **Zatrudnienie profesjonalistów**: W sytuacji, gdy ratownictwo było prowadzone przez ratowników zawodowych lub jednostki pływające Marynarki Wojennej, można argumentować, że przepis nie znajduje zastosowania. Należy dostarczyć dowody potwierdzające status ratowników jako zawodowych lub związanych z instytucjami publicznymi.

5. **Negocjacje z armatorami**: W przypadku, gdy armator przygotowuje projekt podziału wynagrodzenia, warto przeprowadzić negocjacje, aby uzyskać korzystniejsze warunki. Można domagać się większego udziału w wynagrodzeniu, powołując się na zasady sprawiedliwości oraz wkład w akcję ratunkową.

Prowadzenie obrony na podstawie powyższych punktów może znacząco wpłynąć na wynik sprawy oraz na wysokość wynagrodzenia z tytułu ratownictwa morskiego.
Na podstawie przedstawionego przepisu dotyczącego wynagrodzenia za ratownictwo morskie, można wskazać następujące dowody, które mogą być wykorzystane w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Umowa o pracę lub umowa cywilnoprawna załogi statku** - Dokumenty te mogą potwierdzać status prawny członków załogi oraz ich obowiązki w związku z ratownictwem morskim, co pomoże ustalić, w jaki sposób wynagrodzenie powinno być podzielone.

2. **Raport z działań ratowniczych** - Szczegółowy raport sporządzony przez kapitana lub osobę odpowiedzialną za ratownictwo, zawierający opis przebiegu akcji ratunkowej, liczby osób zaangażowanych oraz ich wkładu w ratownictwo. Może to być kluczowy dowód przy ustalaniu podziału wynagrodzenia.

3. **Dokumentacja dotycząca szkód i wydatków** - Zestawienie szkód poniesionych przez statek oraz wydatków związanych z akcją ratunkową. Dokumenty te będą niezbędne do prawidłowego obliczenia wynagrodzenia należnego armatorowi i załodze po odliczeniach.

4. **Ze świadków (m.in. członków załogi)** - Zeznania świadków, którzy brali udział w akcji ratunkowej, mogą pomóc w ustaleniu osobistego wkładu każdego członka załogi oraz potwierdzić okoliczności związane z ratownictwem, co jest istotne przy podziale wynagrodzenia.

5. **Projekty podziału wynagrodzenia** - Dokumenty sporządzone przez armatora, zawierające propozycje podziału wynagrodzenia za ratownictwo, uwzględniające osobisty wkład członków załogi. Takie projekty mogą być dowodem na to, że armator przestrzegał zasad określonych w przepisie oraz brał pod uwagę wymagania dotyczące udziału kapitana.

Te dowody mogą być kluczowe w postępowaniach cywilnych lub karnych dotyczących kwestii wynagrodzenia za ratownictwo morskie.
Oto pięć dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania braku zasadności zastosowania przepisu dotyczącego wynagrodzenia za ratownictwo morskie w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Dokumentacja dotycząca działań ratowniczych**: Przedstawienie szczegółowych raportów i dokumentacji potwierdzających, że działania ratownicze nie były prowadzone przez armatora ani załogę statku, lecz przez niezależne podmioty, które nie wchodzą w zakres zastosowania przepisów § 1.

2. **Umowy z ratownikami**: Przedłożenie umów zawartych z profesjonalnymi ratownikami morskim, które jasno określają zasady wynagradzania oraz podział zysków, co dowodzi, że wynagrodzenie za ratownictwo powinno być regulowane innymi przepisami, a nie tymi zawartymi w analizowanym artykule.

3. **Świadectwa zatrudnienia**: Prezentacja świadectw zatrudnienia członków załogi, które wskazują na ich rolę jako osób niezaangażowanych w działania ratownicze, co podważa zasadność ich udziału w podziale wynagrodzenia.

4. **Ekspertyzy biegłych**: Opinie biegłych dotyczące oceny wkładu poszczególnych członków załogi w przeprowadzone działania ratownicze, które mogą wykazać, że ich wkład był minimalny lub nieistotny w porównaniu do wkładu innych osób, co podważa zasadność przyznania im wynagrodzenia.

5. **Oświadczenia świadków**: Zeznania świadków (np. innych marynarzy, ratowników lub osób trzecich), które potwierdzają, że działania ratownicze były prowadzone w sposób niezgodny z przepisami lub że członkowie załogi nie uczestniczyli w nich w sposób aktywny, co może wpłynąć na ocenę zasadności podziału wynagrodzenia.
TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE Dział I. Polska przynależność statku Dział II. Rejestr okrętowy Dział III. Pomiar statku Dział IV. Dokumenty statku Dział I. Przepisy ogólne Dział II. Obowiązki kapitana Dział III. Uprawnienia kapitana Dział IV. Publicznoprawne funkcje kapitana Dział I. Własność statku Dział II. Zastaw na statku Dział III. Przywileje na statku TYTUŁ V. OGRANICZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA ROSZCZENIA MORSKIE I UBEZPIECZENIE ARMATORÓW Z TYTUŁU ROSZCZEŃ MORSKICH Rozdział 1. Przepisy ogólne Rozdział 2. Załadowanie na statek Rozdział 3. Konosament Rozdział 4. Wykonanie przewozu Rozdział 5. Wyładowanie i odbiór ładunku Rozdział 6. Należności przewoźnika Rozdział 7. Przywileje na ładunku Rozdział 8. Wygaśnięcie umowy Rozdział 9. Odpowiedzialność przewoźnika Dział II. Przewóz pasażerów Dział III. Czarter na czas Dział IV. Usługi agencyjne Dział V. Usługi maklerskie Dział VI. Usługi holownicze Dział VII. Usługi pilotowe Dział VIII. Ratownictwo morskie Dział I. Awaria wspólna Dział II. Zderzenie statków Rozdział 1. Zanieczyszczenia różne Rozdział 1a.Zanieczyszczenia olejami bunkrowymi Rozdział 2. Zanieczyszczenia ze statków przewożących oleje Rozdział 3. Międzynarodowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Rozdział 3a Międzynarodowy Dodatkowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Dział IV. Mienie zatopione lub znalezione Rozdział 2. Wartość ubezpieczenia i suma ubezpieczenia Rozdział 3. Oświadczenia przy zawieraniu umów ubezpieczenia Rozdział 4. Przeniesienie praw z umowy ubezpieczenia Rozdział 5. Ubezpieczenie generalne Rozdział 1. Obowiązki ubezpieczającego Rozdział 2. Odpowiedzialność ubezpieczyciela Rozdział 3. Abandon przedmiotu ubezpieczenia Rozdział 4. Płatność odszkodowania ubezpieczeniowego Dział I. Postępowanie w sprawach o ustanowienie i podział funduszu ograniczenia odpowiedzialności za roszczenia morskie Dział II. Postępowanie w sprawach roszczeń i ograniczenia odpowiedzialności z tytułu szkód spowodowanych zanieczyszczeniem przez statki TYTUŁ X. PRZEPISY KOLIZYJNE