kodeks morski

TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE

Dział VIII. Ratownictwo morskie

Art. 245Zabezpieczenie roszczeń z tytułu ratownictwa morskiego

§ 1. Dla zabezpieczenia roszczeń z tytułu ratownictwa morskiego dłużnik obowiązany jest ustanowić odpowiednie zabezpieczenie. § 2. Armator uratowanego statku obowiązany jest podjąć wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia przez właścicieli ładunku odpowiedniego zabezpieczenia roszczeń przeciwko nim z tytułu ratownictwa, zanim ładunek zostanie zwolniony. § 3. Z tytułu roszczenia o wynagrodzenie za ratownictwo morskie oraz roszczenia o zwrot kosztów poniesionych na zachowanie, oszacowanie i sprzedaż mienia przysługuje ratującemu prawo zastawu na mieniu uratowanym, a na rzeczach objętych przez niego w posiadanie w związku z ratownictwem - również prawo zatrzymania aż do złożenia przez dłużnika zabezpieczenia.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
1) Artykuł podkreśla obowiązek dłużnika do ustanowienia zabezpieczenia roszczeń z tytułu ratownictwa morskiego, co ma na celu ochronę interesów ratującego. Armatorzy muszą zatem działać aktywnie, aby zabezpieczyć roszczenia zarówno własne, jak i właścicieli ładunku, co jest kluczowe w kontekście odpowiedzialności za mienie.
Statek towarowy miał awarię na morzu i został uratowany przez jednostkę ratowniczą. Armator statku ratunkowego, przed zwolnieniem uratowanego ładunku, zażądał od armatora statku towarowego ustanowienia zabezpieczenia na roszczenie za usługi ratownicze, aby uniknąć strat finansowych.
Aby skutecznie bronić się przed zastosowaniem przepisów dotyczących zabezpieczenia roszczeń z tytułu ratownictwa morskiego, można rozważyć kilka strategii, które mogą być przydatne w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej.

1. **Kwestionowanie zasadności roszczenia**: Należy zbadać, czy roszczenie o wynagrodzenie za ratownictwo jest uzasadnione. Można argumentować, że działania ratującego nie były konieczne lub nie spełniały wymogów ustawowych. Przygotowanie dowodów, które potwierdzą, że ratunek nie przyniósł korzyści lub był przeprowadzony w sposób nieodpowiedni, może być kluczowe.

2. **Obalenie roszczenia o zabezpieczenie**: Dłużnik może argumentować, że nie ma podstaw do żądania zabezpieczenia, np. przez wykazanie, że roszczenie jest nieuzasadnione lub że dłużnik dysponuje innymi aktywami, które wystarczająco zabezpieczają roszczenia.

3. **Zgłoszenie zarzutów proceduralnych**: Warto sprawdzić, czy procedura ustanawiania zabezpieczenia została zachowana. Możliwe, że armator lub ratujący nie dopełnili obowiązków informacyjnych lub formalnych, co może prowadzić do unieważnienia decyzji o zabezpieczeniu.

4. **Negocjacje i mediacje**: W sytuacjach, gdzie możliwe jest polubowne rozwiązanie sprawy, warto podjąć rozmowy z drugą stroną w celu osiągnięcia porozumienia dotyczącego zabezpieczenia roszczeń. Może to obejmować ustalenie alternatywnych form zabezpieczenia lub zmniejszenie wysokości roszczenia.

5. **Wykorzystanie dowodów dotyczących wartości mienia**: Jeśli mienie, które stanowi przedmiot zabezpieczenia, ma znacznie niższą wartość niż kwota roszczenia, można to wykorzystać jako argument przeciwko ustanowieniu zabezpieczenia.

6. **Złożenie zabezpieczenia**: W niektórych przypadkach, złożenie zabezpieczenia w formie gotówki lub gwarancji może być bardziej korzystne niż walka przeciwko roszczeniu. Może to również zminimalizować potencjalne straty i koszty związane z postępowaniem sądowym.

Każda sprawa jest inna, dlatego zaleca się konsultację z prawnikiem, który pomoże dostosować strategię obrony do konkretnego kontekstu prawnego i faktów sprawy.
Na podstawie podanego artykułu prawnego, oto pięć realistycznych i praktycznych dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania zasadności jego zastosowania w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Umowa o ratownictwo morskie**: Przedstawienie umowy zawartej pomiędzy ratownikiem a armatorami statków, która określa warunki ratownictwa, w tym ustalenia dotyczące zabezpieczenia roszczeń. Umowa ta powinna zawierać zapisy dotyczące odpowiedzialności armatora oraz zobowiązań dotyczących zabezpieczenia.

2. **Dokumentacja dotycząca zabezpieczenia roszczeń**: Dowody w postaci dokumentów potwierdzających ustanowienie zabezpieczenia przez dłużnika, takie jak akty notarialne, umowy gwarancyjne lub polisy ubezpieczeniowe, które mogą wykazać, że dłużnik dopełnił obowiązków wynikających z § 1.

3. **Protokół z działań ratunkowych**: Oficjalny protokół lub raport sporządzony przez ratowników morskich, dokumentujący przebieg akcji ratunkowej, w tym uwagi na temat stanu uratowanego mienia i ewentualnych kosztów związanych z jego ochroną, oszacowaniem i sprzedażą.

4. **Dowody na wezwanie właścicieli ładunku do zabezpieczenia**: Korespondencja (e-maile, listy, notatki) ukazująca, że armator uratowanego statku podjął próby skontaktowania się z właścicielami ładunku w celu zapewnienia odpowiedniego zabezpieczenia roszczeń zgodnie z § 2, w tym wszelkie odpowiedzi lub brak reakcji ze strony właścicieli.

5. **Ekspertyzy rzeczoznawców**: Raporty niezależnych rzeczoznawców lub ekspertów, które oszacowują wartość uratowanego mienia oraz koszty poniesione na jego zachowanie i oszacowanie. Takie ekspertyzy mogą być kluczowe w ustaleniu wysokości roszczenia wobec dłużnika oraz zasadności zastosowania prawa zastawu i zatrzymania w danej sprawie.
Na podstawie podanego artykułu prawnego można wskazać następujące dowody, które mogą wykazywać brak zasadności zastosowania przepisów w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Dokumentacja potwierdzająca brak obowiązku zabezpieczenia** - Przedstawienie umowy lub innego dokumentu, który wykazuje, że dłużnik nie był zobowiązany do ustanowienia zabezpieczenia w danym przypadku, na przykład ze względu na szczególne okoliczności związane z ratownictwem morskim.

2. **Oświadczenia właścicieli ładunku** - Złożenie oświadczeń od właścicieli ładunku, w których potwierdzają, że podjęli wszelkie niezbędne kroki w celu zabezpieczenia roszczeń i nie oczekiwali dodatkowego zabezpieczenia od armatora uratowanego statku.

3. **Ekspertyza rzeczoznawcy** - Raport rzeczoznawcy morskiego, który ocenia sytuację oraz wskazuje, że działania armatora nie były niezbędne do zabezpieczenia roszczeń, co może sugerować, że nie było podstaw do zastosowania przepisów o zabezpieczeniu.

4. **Dowody na niewłaściwe działanie ratującego** - Zgromadzenie dowodów, które wskazują, że ratujący nie działał zgodnie z zasadami sztuki ratunkowej, co może podważać zasadność jego roszczenia o wynagrodzenie za ratownictwo morskie oraz roszczeń o zwrot kosztów.

5. **Świadectwa świadków** - Zeznania świadków, którzy byli obecni podczas operacji ratunkowej i mogą potwierdzić, że armator uratowanego statku podjął wystarczające kroki w celu zabezpieczenia roszczeń, a obowiązek ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia był nieuzasadniony.

Te dowody mogą być wykorzystane w celu wykazania, że zastosowanie przepisów dotyczących zabezpieczenia roszczeń z tytułu ratownictwa morskiego w danej sprawie nie miało podstaw prawnych.
TYTUŁ I. PRZEPISY OGÓLNE Dział I. Polska przynależność statku Dział II. Rejestr okrętowy Dział III. Pomiar statku Dział IV. Dokumenty statku Dział I. Przepisy ogólne Dział II. Obowiązki kapitana Dział III. Uprawnienia kapitana Dział IV. Publicznoprawne funkcje kapitana Dział I. Własność statku Dział II. Zastaw na statku Dział III. Przywileje na statku TYTUŁ V. OGRANICZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA ROSZCZENIA MORSKIE I UBEZPIECZENIE ARMATORÓW Z TYTUŁU ROSZCZEŃ MORSKICH Rozdział 1. Przepisy ogólne Rozdział 2. Załadowanie na statek Rozdział 3. Konosament Rozdział 4. Wykonanie przewozu Rozdział 5. Wyładowanie i odbiór ładunku Rozdział 6. Należności przewoźnika Rozdział 7. Przywileje na ładunku Rozdział 8. Wygaśnięcie umowy Rozdział 9. Odpowiedzialność przewoźnika Dział II. Przewóz pasażerów Dział III. Czarter na czas Dział IV. Usługi agencyjne Dział V. Usługi maklerskie Dział VI. Usługi holownicze Dział VII. Usługi pilotowe Dział VIII. Ratownictwo morskie Dział I. Awaria wspólna Dział II. Zderzenie statków Rozdział 1. Zanieczyszczenia różne Rozdział 1a.Zanieczyszczenia olejami bunkrowymi Rozdział 2. Zanieczyszczenia ze statków przewożących oleje Rozdział 3. Międzynarodowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Rozdział 3a Międzynarodowy Dodatkowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami Dział IV. Mienie zatopione lub znalezione Rozdział 2. Wartość ubezpieczenia i suma ubezpieczenia Rozdział 3. Oświadczenia przy zawieraniu umów ubezpieczenia Rozdział 4. Przeniesienie praw z umowy ubezpieczenia Rozdział 5. Ubezpieczenie generalne Rozdział 1. Obowiązki ubezpieczającego Rozdział 2. Odpowiedzialność ubezpieczyciela Rozdział 3. Abandon przedmiotu ubezpieczenia Rozdział 4. Płatność odszkodowania ubezpieczeniowego Dział I. Postępowanie w sprawach o ustanowienie i podział funduszu ograniczenia odpowiedzialności za roszczenia morskie Dział II. Postępowanie w sprawach roszczeń i ograniczenia odpowiedzialności z tytułu szkód spowodowanych zanieczyszczeniem przez statki TYTUŁ X. PRZEPISY KOLIZYJNE