koedks postępowania administracyjnego

Dział I. Przepisy ogólne

Rozdział 12. Wznowienie postępowania

Art. 145Przesłanki wznowienia postępowania

§ 1. W sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli: 1) dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, okazały się fałszywe; 2) decyzja wydana została w wyniku przestępstwa; 3) decyzja wydana została przez pracownika lub organ administracji publicznej, który podlega wyłączeniu stosownie do art. 24 wyłączenie pracownika organu od udziału w postępowaniu , art. 25 wyłączenie organu od załatwienia sprawy i art. 27 wyłączenie członka organu kolegialnego od udziału w postępowaniu ; 4) strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu; 5) wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji, nie znane organowi, który wydał decyzję; 6) decyzja wydana została bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu; 7) zagadnienie wstępne zostało rozstrzygnięte przez właściwy organ lub sąd odmiennie od oceny przyjętej przy wydaniu decyzji ( art. 100 wystąpienie o rozstrzygnięcie zagadnienia wstępnego § 2); 8) decyzja została wydana w oparciu o inną decyzję lub orzeczenie sądu, które zostało następnie uchylone lub zmienione. § 2. Z przyczyn określonych w § 1 pkt 1 i 2 postępowanie może być wznowione również przed stwierdzeniem sfałszowania dowodu lub popełnienia przestępstwa orzeczeniem sądu lub innego organu, jeżeli sfałszowanie dowodu lub popełnienie przestępstwa jest oczywiste, a wznowienie postępowania jest niezbędne dla uniknięcia niebezpieczeństwa dla życia lub zdrowia ludzkiego albo poważnej szkody dla interesu społecznego. § 3. Z przyczyn określonych w § 1 pkt 1 i 2 można wznowić postępowanie także w przypadku, gdy postępowanie przed sądem lub innym organem nie może być wszczęte na skutek upływu czasu lub z innych przyczyn określonych w przepisach prawa.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
Artykuł ten określa szczegółowe przesłanki wznowienia postępowania administracyjnego po wydaniu prawomocnej decyzji. Ważność tego przepisu polega na ochronie stron przed skutkami błędnych lub nieuczciwych decyzji, co zapewnia sprawiedliwość i przejrzystość w działaniu administracji publicznej.
Osoba, która złożyła wniosek o pozwolenie na budowę, odkrywa, że kluczowe dokumenty, na podstawie których wydano decyzję, były sfałszowane. Dzięki wznowieniu postępowania, decyzja może zostać uchylona, co pozwoli na ponowne rozpatrzenie sprawy z uwzględnieniem prawdziwych faktów.
Aby skutecznie bronić się przed zastosowaniem art. o wznowieniu postępowania, warto podjąć kilka kroków. Przede wszystkim, należy dokładnie analizować podstawy wniosku o wznowienie. Kluczowe jest zidentyfikowanie, czy rzeczywiście występują okoliczności wskazane w § 1, które uzasadniają wznowienie postępowania.

1. **Zgromadzenie dowodów**: W przypadku twierdzeń dotyczących fałszywych dowodów, warto zebrać wszelkie niezbędne dokumenty oraz świadków, którzy mogą potwierdzić prawdziwość wcześniejszych dowodów. Istotne jest również zbadanie, czy dowody, na których opiera się wniosek, są rzeczywiście nowe lub istotne dla sprawy.

2. **Przeciwdziałanie zarzutom przestępstwa**: Jeśli wniosek o wznowienie oparty jest na zarzucie przestępstwa, należy przeanalizować, czy rzeczywiście istnieją dowody na popełnienie przestępstwa, a jeśli tak, to czy miało to wpływ na wydanie decyzji. Warto przygotować argumenty, które podważą te twierdzenia.

3. **Wykazanie braku winy**: Jeżeli strona wnioskująca o wznowienie argumentuje, że nie brała udziału w postępowaniu z własnej winy, należy przedstawić dowody na to, że strona miała możliwość uczestnictwa, ale ją utraciła z powodu okoliczności niezależnych od siebie.

4. **Podważenie nowych okoliczności**: W przypadku powoływania się na nowe okoliczności, warto wykazać, że te okoliczności nie są istotne dla rozstrzygnięcia sprawy lub były znane w momencie wydania decyzji.

5. **Analiza procedur administracyjnych**: Warto również sprawdzić, czy decyzja została podjęta zgodnie z procedurami, a w przypadku wskazania na błędy w postępowaniu, skorzystać z argumentów prawnych, które mogą podważyć zasadność wniosku o wznowienie.

Przygotowanie się do obrony przed wznowieniem postępowania wymaga staranności, uwagi do szczegółów oraz znajomości przepisów prawnych. Warto zasięgnąć porady prawnej, aby odpowiednio przygotować się do ewentualnego postępowania.
Na podstawie przepisów zawartych w artykule, poniżej przedstawiam pięć realistycznych i praktycznych dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania zasadności wznawiania postępowania w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Ekspertyza biegłego**: Dowód w postaci ekspertyzy biegłego, który potwierdza, że dowody użyte w pierwotnym postępowaniu były sfałszowane lub zmanipulowane. Taki dokument mógłby zawierać szczegółowe analizy, które wykazują, że dane lub materiały dowodowe zostały świadomie zmienione.

2. **Zeznania świadków**: Nowe zeznania świadków, którzy wcześniej nie byli przesłuchiwani lub nie mogli uczestniczyć w postępowaniu, a którzy ujawniają istotne okoliczności, które wpływają na ustalenie faktów w sprawie. Świadkowie mogą dostarczyć informacji o nieprawidłowościach lub przestępstwie, które miało miejsce w trakcie postępowania.

3. **Dokumenty potwierdzające przestępstwo**: Dowody w postaci dokumentów lub nagrań, które ujawniają, że decyzja została wydana w wyniku przestępstwa, takie jak e-maile, wiadomości tekstowe lub nagrania rozmów, które pokazują korupcję lub inne nielegalne działania pracownika organu administracji publicznej.

4. **Decyzja innego organu**: Nowa decyzja innego organu administracji lub sądu, która zmienia wcześniejsze ustalenia lub orzeczenie dotyczące tej samej sprawy. Taki dowód może wykazywać, że pierwotna decyzja była oparta na błędnych przesłankach lub nieprawidłowej interpretacji prawa.

5. **Dokumentacja dotycząca wyłączenia pracownika**: Dowody w postaci dokumentacji wskazującej na to, że pracownik lub organ, który wydał decyzję, powinien był być wyłączony z postępowania (np. dokumenty potwierdzające konflikt interesów lub inne przesłanki wyłączenia). Tego rodzaju dokumenty mogą świadczyć o naruszeniu procedur, co może mieć wpływ na ważność decyzji.

Te dowody mogą stanowić silny argument w procesie wznawiania postępowania, ukazując, że istnieją nowe okoliczności lub dowody, które mają istotne znaczenie dla sprawy.
Na podstawie podanego przepisu prawnego, oto pięć dowodów, które mogą być wykorzystane w celu wykazania braku zasadności zastosowania tego przepisu w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Dowód na prawdziwość dotychczasowych dowodów**: Przedstawienie niezależnych ekspertyz biegłych potwierdzających autentyczność dowodów, na których opierała się decyzja. Takie ekspertyzy mogą wykazać, że dowody nie były fałszywe, co podważa podstawy do wznowienia postępowania na podstawie § 1 pkt 1.

2. **Brak dowodów na przestępstwo**: Przedstawienie protokołów z postępowań karnych dotyczących rzekomego przestępstwa, które miało wpłynąć na decyzję, gdzie nie udowodniono winy żadnej ze stron, co może wykazać, że decyzja nie została wydana w wyniku przestępstwa, a tym samym nie spełnia przesłanki z § 1 pkt 2.

3. **Dowód na prawidłowość procedur administracyjnych**: Przedstawienie dokumentacji potwierdzającej, że decyzja została wydana przez organ administracji publicznej z zachowaniem wszystkich wymaganych procedur i że nie istniały podstawy do wyłączenia pracowników czy organów, co podważa argumentację z § 1 pkt 3.

4. **Udział strony w postępowaniu**: Przedstawienie dowodów, takich jak wezwania do stawienia się na rozprawie, potwierdzające, że strona miała możliwość uczestniczenia w postępowaniu, co neguje przesłankę z § 1 pkt 4 o braku winy strony w niewzięciu udziału w postępowaniu.

5. **Brak nowych okoliczności**: Przedstawienie dowodów, które wykazują, że nowe okoliczności lub dowody, które miałyby wpływ na decyzję, były znane organowi w chwili jej wydania lub są jedynie spekulacjami, co podważa przesłankę z § 1 pkt 5 o istotnych nowych okolicznościach faktycznych.
Rozdział 1. Zakres obowiązywania Rozdział 2. Zasady ogólne Rozdział 3. Organy wyższego stopnia i organy naczelne Rozdział 4. Właściwość organów Rozdział 5. Wyłączenie pracownika oraz organu Rozdział 6. Strona Rozdział 7. Załatwianie spraw Rozdział 8. Doręczenia Rozdział 9. Wezwania Rozdział 10. Terminy Rozdział 1. Wszczęcie postępowania Rozdział 2. Metryki, protokoły i adnotacje Rozdział 3. Udostępnianie akt Rozdział 4. Dowody Rozdział 5. Rozprawa Rozdział 5a. Mediacja Rozdział 6. Zawieszenie postępowania Rozdział 7. Decyzje Rozdział 8. Ugoda Rozdział 8a. Milczące załatwienie sprawy Rozdział 9. Postanowienia Rozdział 10.Odwołania Rozdział 11. Zażalenia Rozdział 12. Wznowienie postępowania Rozdział 13. Uchylenie, zmiana oraz stwierdzenie nieważności decyzji Rozdział 14. Postępowanie uproszczone Dział III. Przepisy szczególne w sprawach ubezpieczeń społecznych Dział IV. Udział prokuratora Dział IVa. Administracyjne kary pieniężne Dział V. (Uchylony) Dział VI. (Uchylony) Dział VII. Wydawanie zaświadczeń Rozdział 1. Postanowienia ogólne Rozdział 2. Skargi Rozdział 3. Wnioski Rozdział 4. Udział prasy i organizacji społecznych Rozdział 5. Przyjmowanie skarg i wniosków Rozdział 6. Nadzór i kontrola Dział VIIIa. Europejska współpraca administracyjna Dział IX. Opłaty i koszty postępowania Dział X. Przepisy końcowe