koedks postępowania administracyjnego

Dział I. Przepisy ogólne

Rozdział 12. Wznowienie postępowania

Art. 145aSkarga o wznowienie postępowania w związku z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego

§ 1. Można żądać wznowienia postępowania również w przypadku, gdy Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności aktu normatywnego z Konstytucją, umową międzynarodową lub z ustawą, na podstawie którego została wydana decyzja. § 2. W sytuacji określonej w § 1 skargę o wznowienie wnosi się w terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
Artykuł ten umożliwia wznowienie postępowania w przypadku stwierdzenia niezgodności aktu normatywnego z Konstytucją lub innymi przepisami. To ważne narzędzie, które pozwala na korygowanie błędów prawnych, zapewniając tym samym ochronę praw obywateli i zgodność z fundamentalnymi zasadami prawa.\n\n2)
Osoba, która otrzymała karę administracyjną na podstawie przepisu uznanego przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodny z Konstytucją, może wnieść skargę o wznowienie postępowania w ciągu miesiąca od ogłoszenia tego orzeczenia.
Aby skutecznie bronić się przed zastosowaniem postanowienia o wznowieniu postępowania na podstawie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, można zastosować kilka strategii obronnych.

1. **Zarzut braku podstaw do wznowienia**: Należy zbadać, czy orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego rzeczywiście dotyczy aktu normatywnego, na podstawie którego wydano decyzję w danej sprawie. Jeśli nie, można argumentować, że nie ma podstaw do wznowienia postępowania, ponieważ orzeczenie nie odnosi się bezpośrednio do konkretnego aktu prawnego.

2. **Terminowość skargi**: Upewnij się, że skarga o wznowienie została wniesiona w odpowiednim terminie, tj. w ciągu jednego miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia TK. Jeśli skarga została wniesiona po upływie tego terminu, można podnieść zarzut nieterminowości, co skutkuje oddaleniem wniosku.

3. **Zasada pewności prawa**: Można powołać się na zasadę pewności prawa, argumentując, że wznowienie postępowania w sprawie, która już została zakończona, narusza stabilność sytuacji prawnej stron. Warto podkreślić, że końcowe orzeczenia sądowe powinny być respektowane, aby zapewnić zaufanie do systemu prawnego.

4. **Przesłanki materialne**: Należy przyjrzeć się, czy w przypadku wznowienia postępowania istnieje realna możliwość wydania innego orzeczenia. Jeśli nowy stan prawny nie zmienia istotnie sytuacji faktycznej, można argumentować, że wznowienie nie przyniesie korzyści.

5. **Interes publiczny**: Warto zwrócić uwagę na interes publiczny, wskazując, że wznowienie postępowania mogłoby naruszyć szersze zasady sprawiedliwości społecznej lub prowadzić do chaosu w stosunkach prawnych.

Przygotowując obronę, kluczowe jest zbadanie wszystkich okoliczności sprawy oraz zebranie odpowiednich dowodów i argumentów, które mogą skutecznie podważyć zasadność wniosku o wznowienie postępowania.
Na podstawie podanego artykułu prawnego, oto pięć realistycznych i praktycznych dowodów, które mogą być wykorzystane w celu wykazania zasadności zastosowania przepisu w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego**: Przedstawienie kopii orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, które stwierdza niezgodność określonego aktu normatywnego z Konstytucją, umową międzynarodową lub ustawą. To podstawowy dowód, który potwierdzi podstawę do wznowienia postępowania.

2. **Decyzja administracyjna lub wyrok sądowy**: Przedłożenie kopii decyzji administracyjnej lub wyroku sądowego, który został wydany na podstawie aktu normatywnego uznanego za niezgodny z Konstytucją. Dowód ten pokazuje bezpośredni związek między niezgodnym aktem a wydaną decyzją lub wyrokiem.

3. **Dowód wniesienia skargi w terminie**: Dokumentacja potwierdzająca wniesienie skargi o wznowienie postępowania w terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Może to być potwierdzenie złożenia skargi w sądzie lub inny dokument potwierdzający terminowe działanie.

4. **Opinie prawne**: Przedstawienie opinii prawnej sporządzonej przez prawnika lub zespół prawników, która analizuje skutki orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego oraz wskazuje na podstawy do wznowienia postępowania w konkretnej sprawie. Taki dokument może zawierać szczegółowe argumenty prawne i odniesienia do przepisów.

5. **Świadectwa lub zeznania świadków**: Zeznania osób, które mogłyby potwierdzić, że decyzja była wydana na podstawie aktu normatywnego uznanego za niezgodny, lub które mogłyby wskazać na skutki tej decyzji w kontekście ich sytuacji prawnej. Świadkowie mogą być np. uczestnikami postępowania, które ma być wznowione.
Na podstawie podanego artykułu prawnego, oto pięć dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania braku zasadności zastosowania przepisu dotyczącego wznowienia postępowania:

1. **Dokumentacja procesowa**: Przedstawienie pełnej dokumentacji procesowej dotyczącej sprawy, w tym orzeczenia sądu, które miało miejsce przed orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego. Dowód ten może wykazać, że decyzja sądu opierała się na innych aktach normatywnych, które nie zostały uznane za niezgodne z Konstytucją lub ustawą.

2. **Opinie prawne ekspertów**: Złożenie opinii prawnych od specjalistów w dziedzinie prawa konstytucyjnego, które podważają tezę, że orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego ma zastosowanie w konkretnej sprawie. Eksperci mogą wskazać na różnice w kontekście prawnym lub faktach sprawy.

3. **Dowody z zeznań świadków**: Przedstawienie zeznań świadków, którzy mogą potwierdzić, że okoliczności sprawy były inne przed orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego, co czyni zastosowanie przepisu bezpodstawnym. Świadkowie mogą również potwierdzić, że decyzja sądu opierała się na obowiązujących wówczas normach prawnych.

4. **Przykłady podobnych spraw**: Zgromadzenie przykładów innych spraw, w których sądy nie zastosowały wznowienia postępowania na podstawie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, wskazując na różnice w kontekście faktycznym lub prawnym, które uzasadniały odmowę wznowienia.

5. **Dokumenty dotyczące terminu wniesienia skargi**: Przedstawienie dowodów na to, że skarga o wznowienie została wniesiona po upływie terminu jednego miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Taki dowód wykazuje, że złożona skarga jest nieterminowa i nie spełnia wymogów formalnych.
Rozdział 1. Zakres obowiązywania Rozdział 2. Zasady ogólne Rozdział 3. Organy wyższego stopnia i organy naczelne Rozdział 4. Właściwość organów Rozdział 5. Wyłączenie pracownika oraz organu Rozdział 6. Strona Rozdział 7. Załatwianie spraw Rozdział 8. Doręczenia Rozdział 9. Wezwania Rozdział 10. Terminy Rozdział 1. Wszczęcie postępowania Rozdział 2. Metryki, protokoły i adnotacje Rozdział 3. Udostępnianie akt Rozdział 4. Dowody Rozdział 5. Rozprawa Rozdział 5a. Mediacja Rozdział 6. Zawieszenie postępowania Rozdział 7. Decyzje Rozdział 8. Ugoda Rozdział 8a. Milczące załatwienie sprawy Rozdział 9. Postanowienia Rozdział 10.Odwołania Rozdział 11. Zażalenia Rozdział 12. Wznowienie postępowania Rozdział 13. Uchylenie, zmiana oraz stwierdzenie nieważności decyzji Rozdział 14. Postępowanie uproszczone Dział III. Przepisy szczególne w sprawach ubezpieczeń społecznych Dział IV. Udział prokuratora Dział IVa. Administracyjne kary pieniężne Dział V. (Uchylony) Dział VI. (Uchylony) Dział VII. Wydawanie zaświadczeń Rozdział 1. Postanowienia ogólne Rozdział 2. Skargi Rozdział 3. Wnioski Rozdział 4. Udział prasy i organizacji społecznych Rozdział 5. Przyjmowanie skarg i wniosków Rozdział 6. Nadzór i kontrola Dział VIIIa. Europejska współpraca administracyjna Dział IX. Opłaty i koszty postępowania Dział X. Przepisy końcowe