koedks postępowania administracyjnego

Dział I. Przepisy ogólne

Rozdział 12. Wznowienie postępowania

Art. 145aaWznowienia postępowania w przypadku orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE mającego wpływ na treść wydanej decyzji

§ 1. Można żądać wznowienia postępowania również w przypadku, gdy zostało wydane orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, które ma wpływ na treść wydanej decyzji. § 2. W sytuacji określonej w § 1 skargę o wznowienie wnosi się w terminie jednego miesiąca od dnia publikacji sentencji orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
Artykuł ten umożliwia wznowienie postępowania w sytuacji, gdy orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wpływa na wcześniejszą decyzję. To ważny mechanizm, który zapewnia zgodność krajowych orzeczeń z prawem unijnym, umożliwiając stronom korzystanie z nowych interpretacji prawa.\n\n2)
Osoba, która przegrała sprawę o odszkodowanie w sądzie krajowym, może złożyć skargę o wznowienie postępowania, gdyż Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że przepisy stosowane w jej sprawie są niezgodne z prawem unijnym, co miało wpływ na decyzję sądu.
Aby skutecznie obronić się przed zastosowaniem § 1 dotyczącego wznowienia postępowania w sprawie cywilnej lub karnej, należy przyjąć kilka kroków.

1. **Analiza orzeczenia TSUE**: Pierwszym krokiem jest dokładne zapoznanie się z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), które ma wpływ na treść wydanej decyzji. Należy ustalić, w jaki sposób to orzeczenie odnosi się do konkretnej sprawy oraz jakie zmiany w prawie wprowadza.

2. **Oszacowanie wpływu orzeczenia**: Kolejnym krokiem jest ocena, czy orzeczenie TSUE rzeczywiście ma istotny wpływ na rozstrzygnięcie danej sprawy. Ważne jest, aby wykazać, że nowe przepisy lub interpretacje prawa mogą zmienić wynik postępowania, co może stanowić argument przeciwny dla wniosku o wznowienie.

3. **Złożenie odpowiedzi na skargę o wznowienie**: Jeśli druga strona złożyła skargę o wznowienie, należy przygotować odpowiedź, w której można zakwestionować zasadność wznowienia na podstawie niekompletnego lub błędnego zrozumienia orzeczenia TSUE. Warto wskazać na różnice pomiędzy sytuacją w danej sprawie a sytuacją, którą dotyczy orzeczenie.

4. **Terminowość**: Należy zwrócić uwagę na termin jednego miesiąca na wniesienie skargi o wznowienie. Jeżeli wnioskodawca spóźnił się złożeniem skargi, można podnieść to jako argument przeciwko jej zasadności.

5. **Dowody i argumenty**: Warto zebrać dowody oraz argumenty potwierdzające, że orzeczenie TSUE nie ma zastosowania w konkretnej sprawie, lub że nie wpływa ono na jej wynik. Może to obejmować opinie prawne, ekspertyzy lub inne dokumenty, które podważają tezę o istotności orzeczenia.

6. **Konsultacja z prawnikiem**: W sprawach wymagających szczegółowej analizy przepisów i orzecznictwa, wskazane jest skonsultowanie się z prawnikiem specjalizującym się w prawie unijnym oraz procedurze cywilnej lub karnej.

Wszystkie te kroki pomogą w obronie przed niekorzystnym zastosowaniem § 1 w konkretnym postępowaniu.
Oto pięć realistycznych i praktycznych dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania zasadności zastosowania przepisu dotyczącego wznowienia postępowania w związku z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej:

1. **Kopia orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE**: Przedstawienie oryginalnego tekstu orzeczenia, które zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, z wyraźnym wskazaniem na datę publikacji oraz jego sygnaturę, co potwierdzi, że orzeczenie ma wpływ na treść wcześniejszej decyzji.

2. **Dokumentacja postępowania, które ma być wznowione**: Zgromadzenie akt sprawy, w której zapadło orzeczenie, w tym wcześniejsze wyroki, decyzje administracyjne oraz protokoły rozpraw, które ilustrują, jak dotychczasowe orzeczenia były oparte na przepisach unijnych, które zostały zmienione lub wyjaśnione przez orzeczenie TSUE.

3. **Opinie prawne ekspertów**: Przedstawienie pisemnych opinii prawnych od specjalistów w dziedzinie prawa unijnego, które potwierdzają, że orzeczenie TSUE ma istotny wpływ na interpretację przepisów, na podstawie których zapadło wcześniejsze orzeczenie, oraz że zasadne jest wznowienie postępowania.

4. **Analiza porównawcza przepisów**: Przeprowadzenie analizy prawnej porównawczej przepisów krajowych i unijnych przed i po orzeczeniu TSUE, która wykazuje, w jaki sposób orzeczenie zmienia sytuację prawną stron w sprawie oraz jakie konkretne aspekty decyzji krajowej mogą być kwestionowane w świetle nowego orzeczenia.

5. **Zgromadzenie dowodów dotyczących wpływu orzeczenia**: Zgromadzenie materiałów dowodowych, takich jak opinie biegłych, zeznania świadków lub dokumenty, które ilustrują, w jaki sposób orzeczenie TSUE wpłynęło na sytuację stron w sprawie, w tym ewentualne konsekwencje finansowe, społeczne lub prawne wynikające z wcześniejszej decyzji.
Oto pięć dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania braku zasadności zastosowania przepisu dotyczącego wznowienia postępowania w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Dowód na brak wpływu orzeczenia TSUE na sprawę**: Przedstawienie opinii prawnej specjalisty z zakresu prawa unijnego, który stwierdzi, że orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej nie ma związku z przedmiotem sprawy ani nie wpływa na jej wynik, co potwierdzi brak podstaw do wznowienia postępowania.

2. **Dowód na wcześniejsze orzeczenia w tej samej kwestii**: Zgromadzenie orzeczeń krajowych, które potwierdzają, że problem poruszony w orzeczeniu TSUE był już wcześniej rozstrzygnięty przez sądy krajowe, co wskazuje na stabilność interpretacji prawnej i brak konieczności wznowienia postępowania.

3. **Dowód na nieprzekroczenie terminu**: Ustalenie, że skarga o wznowienie postępowania została wniesiona po upływie miesiąca od daty publikacji sentencji orzeczenia TSUE, co stanowi formalną podstawę do odrzucenia wniosku o wznowienie.

4. **Dowód na brak nowych okoliczności**: Przedstawienie dowodów na to, że nie pojawiły się żadne nowe okoliczności ani dowody, które mogłyby wpłynąć na decyzję sądu, co podważa zasadność powoływania się na orzeczenie TSUE jako podstawę do wznowienia postępowania.

5. **Dowód na stabilność sytuacji prawnej**: Prezentacja dokumentacji (np. umowy, zeznania świadków) potwierdzającej, że sytuacja prawna stron w sprawie pozostała niezmieniona i nie wymaga ponownego rozpatrzenia, co wskazuje na brak potrzeby wznowienia postępowania w świetle orzeczenia TSUE.
Rozdział 1. Zakres obowiązywania Rozdział 2. Zasady ogólne Rozdział 3. Organy wyższego stopnia i organy naczelne Rozdział 4. Właściwość organów Rozdział 5. Wyłączenie pracownika oraz organu Rozdział 6. Strona Rozdział 7. Załatwianie spraw Rozdział 8. Doręczenia Rozdział 9. Wezwania Rozdział 10. Terminy Rozdział 1. Wszczęcie postępowania Rozdział 2. Metryki, protokoły i adnotacje Rozdział 3. Udostępnianie akt Rozdział 4. Dowody Rozdział 5. Rozprawa Rozdział 5a. Mediacja Rozdział 6. Zawieszenie postępowania Rozdział 7. Decyzje Rozdział 8. Ugoda Rozdział 8a. Milczące załatwienie sprawy Rozdział 9. Postanowienia Rozdział 10.Odwołania Rozdział 11. Zażalenia Rozdział 12. Wznowienie postępowania Rozdział 13. Uchylenie, zmiana oraz stwierdzenie nieważności decyzji Rozdział 14. Postępowanie uproszczone Dział III. Przepisy szczególne w sprawach ubezpieczeń społecznych Dział IV. Udział prokuratora Dział IVa. Administracyjne kary pieniężne Dział V. (Uchylony) Dział VI. (Uchylony) Dział VII. Wydawanie zaświadczeń Rozdział 1. Postanowienia ogólne Rozdział 2. Skargi Rozdział 3. Wnioski Rozdział 4. Udział prasy i organizacji społecznych Rozdział 5. Przyjmowanie skarg i wniosków Rozdział 6. Nadzór i kontrola Dział VIIIa. Europejska współpraca administracyjna Dział IX. Opłaty i koszty postępowania Dział X. Przepisy końcowe