koedks postępowania administracyjnego

Dział I. Przepisy ogólne

Rozdział 12. Wznowienie postępowania

Art. 145bSkarga o wznowienie postępowania w przypadku naruszenia zasady równego traktowania

§ 1. Można żądać wznowienia postępowania również w przypadku, gdy zostało wydane orzeczenie sądu stwierdzające naruszenie zasady równego traktowania, zgodnie z ustawą z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania (Dz. U. z 2023 r. poz. 970), jeżeli naruszenie tej zasady miało wpływ na rozstrzygnięcie sprawy zakończonej decyzją ostateczną. § 2. W sytuacji określonej w § 1 skargę o wznowienie wnosi się w terminie jednego miesiąca od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
Artykuł ten podkreśla znaczenie zasady równego traktowania w postępowaniach sądowych. Umożliwia wznowienie sprawy, jeśli orzeczenie sądu narusza tę zasadę, co jest istotnym krokiem w kierunku zapewnienia sprawiedliwości i ochrony praw jednostek. Termin na złożenie skargi wynoszący jeden miesiąc wprowadza jednak pewne ograniczenia, które mogą wpłynąć na dostępność środków prawnych.\n\n2)
Osoba, która została dyskryminowana w miejscu pracy z powodu płci, wnosi sprawę do sądu. Po wygranej dowiaduje się, że w podobnej sytuacji inna osoba, mimo podobnych dowodów, została potraktowana inaczej. Po stwierdzeniu naruszenia zasady równego traktowania, może złożyć skargę o wznowienie postępowania w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się wcześniejszego wyroku.
Aby skutecznie bronić się przed zastosowaniem przepisu dotyczącego wznowienia postępowania opartego na naruszeniu zasady równego traktowania, należy skoncentrować się na kilku kluczowych aspektach.

1. **Zakwestionowanie naruszenia zasady równego traktowania**: Kluczowym krokiem obrony jest wykazanie, że orzeczenie sądu nie narusza zasady równego traktowania. Należy zebrać dowody, które potwierdzają, że decyzja sądu była zgodna z obowiązującymi normami prawnymi oraz że wszystkie strony postępowania były traktowane równo.

2. **Brak wpływu na rozstrzygnięcie sprawy**: Warto argumentować, że ewentualne naruszenie nie miało wpływu na ostateczne orzeczenie. Można to udowodnić poprzez analizę faktów sprawy oraz dowodów, które były prezentowane w toku postępowania. Istotne jest wykazanie, że decyzja sądu opierała się na innych, niezależnych dowodach.

3. **Terminowość wnoszenia skargi**: Obrońca powinien również monitorować terminy związane z wnoszeniem skargi o wznowienie postępowania. Jeśli skarga została wniesiona po upływie jednego miesiąca od uprawomocnienia się orzeczenia, można podnieść zarzut nieterminowości, co może prowadzić do oddalenia wniosku.

4. **Przesłanki formalne**: Należy również przyjrzeć się formalnym przesłankom wznowienia postępowania, aby upewnić się, że spełnione są wszystkie wymogi proceduralne. W przypadku ich naruszenia można skutecznie sprzeciwiać się wnioskowi o wznowienie.

5. **Argumentacja prawna**: Warto opracować solidną argumentację prawną, powołując się na orzecznictwo oraz doktrynę prawną, która potwierdzi, że w danym przypadku nie zaszły okoliczności uzasadniające wznowienie postępowania.

Podsumowując, skuteczna obrona przed zastosowaniem tego przepisu wymaga starannej analizy sprawy, zebrania odpowiednich dowodów oraz umiejętności argumentacji zarówno na gruncie faktów, jak i przepisów prawnych.
1. **Dokumenty sądowe z wcześniejszego postępowania**: Kopie orzeczeń sądowych oraz protokołów rozpraw, które potwierdzają, że w trakcie postępowania naruszono zasadę równego traktowania stron postępowania, np. brak uwzględnienia dowodów przedstawionych przez jedną ze stron.

2. **Opinie ekspertów**: Ekspertyzy prawne lub społeczne, które wskazują na konkretne przypadki naruszenia zasady równego traktowania w kontekście sprawy, w tym analizy porównawcze, które ilustrują, jak podobne sytuacje były rozstrzygane w sposób nierówny.

3. **Świadectwa świadków**: Zeznania świadków, którzy mogą potwierdzić, że jedna ze stron była traktowana w sposób dyskryminujący lub nierówny w odniesieniu do drugiej strony, co mogło wpłynąć na wynik postępowania.

4. **Dokumenty dotyczące polityki równego traktowania**: Materiały związane z polityką równego traktowania w danej instytucji lub organizacji, które mogą dowodzić, że w przypadku rozstrzygania sprawy doszło do naruszenia wewnętrznych zasad i standardów dotyczących równości.

5. **Analizy statystyczne**: Dane statystyczne dotyczące rozstrzygania podobnych spraw, które mogą wykazać systematyczne różnice w traktowaniu stron o różnych cechach (np. płci, wieku, przynależności etnicznej), co może wskazywać na istnienie uprzedzeń w danym postępowaniu.
Na podstawie podanego artykułu prawnego, oto pięć dowodów, które mogą być wykorzystane w celu wykazania braku zasadności zastosowania przepisu dotyczącego wznowienia postępowania:

1. **Dokumentacja dotycząca równego traktowania**: Przedstawienie dowodów w postaci raportów lub analiz przeprowadzonych przez niezależne instytucje, które wykazują, że procedury stosowane w danej sprawie były zgodne z zasadą równego traktowania, a orzeczenie sądu nie naruszało tej zasady.

2. **Opinie biegłych**: Złożenie opinii biegłych z zakresu prawa lub psychologii, którzy mogą potwierdzić, że decyzje sądu były zgodne z obowiązującymi standardami równego traktowania, a jakiekolwiek różnice w traktowaniu stron były uzasadnione i miały obiektywne podstawy.

3. **Świadectwa świadków**: Zeznania świadków, którzy mogą potwierdzić, że w trakcie postępowania sądowego strony były traktowane na równi, a wszelkie różnice w traktowaniu wynikały z faktów sprawy, a nie z dyskryminacji czy nierównego traktowania.

4. **Analiza porównawcza**: Przedstawienie analiz porównawczych z podobnymi sprawami, w których zastosowano analogiczne zasady i procedury, pokazujących, że wnioski sądu były spójne i nie były wynikiem naruszenia zasady równego traktowania.

5. **Korespondencja procesowa**: Złożenie dokumentów procesowych, takich jak pisma procesowe stron, w których nie zgłoszono wcześniej zastrzeżeń dotyczących równego traktowania, co wskazuje na to, że strony nie postrzegały postępowania jako nierównego w chwili jego trwania, a ewentualne zarzuty są wynikiem późniejszej interpretacji.
Rozdział 1. Zakres obowiązywania Rozdział 2. Zasady ogólne Rozdział 3. Organy wyższego stopnia i organy naczelne Rozdział 4. Właściwość organów Rozdział 5. Wyłączenie pracownika oraz organu Rozdział 6. Strona Rozdział 7. Załatwianie spraw Rozdział 8. Doręczenia Rozdział 9. Wezwania Rozdział 10. Terminy Rozdział 1. Wszczęcie postępowania Rozdział 2. Metryki, protokoły i adnotacje Rozdział 3. Udostępnianie akt Rozdział 4. Dowody Rozdział 5. Rozprawa Rozdział 5a. Mediacja Rozdział 6. Zawieszenie postępowania Rozdział 7. Decyzje Rozdział 8. Ugoda Rozdział 8a. Milczące załatwienie sprawy Rozdział 9. Postanowienia Rozdział 10.Odwołania Rozdział 11. Zażalenia Rozdział 12. Wznowienie postępowania Rozdział 13. Uchylenie, zmiana oraz stwierdzenie nieważności decyzji Rozdział 14. Postępowanie uproszczone Dział III. Przepisy szczególne w sprawach ubezpieczeń społecznych Dział IV. Udział prokuratora Dział IVa. Administracyjne kary pieniężne Dział V. (Uchylony) Dział VI. (Uchylony) Dział VII. Wydawanie zaświadczeń Rozdział 1. Postanowienia ogólne Rozdział 2. Skargi Rozdział 3. Wnioski Rozdział 4. Udział prasy i organizacji społecznych Rozdział 5. Przyjmowanie skarg i wniosków Rozdział 6. Nadzór i kontrola Dział VIIIa. Europejska współpraca administracyjna Dział IX. Opłaty i koszty postępowania Dział X. Przepisy końcowe