koedks postępowania administracyjnego

Dział I. Przepisy ogólne

Rozdział 12. Wznowienie postępowania

Art. 146Niedopuszczalność uchylenia decyzji

§ 1. Uchylenie decyzji z przyczyn określonych w art. 145 przesłanki wznowienia postępowania § 1 pkt 1 i 2 nie może nastąpić, jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynęło dziesięć lat, zaś z przyczyn określonych w art. 145 przesłanki wznowienia postępowania § 1 pkt 3–8 oraz w art. 145a skarga o wznowienie postępowania w związku z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego -145b, jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynęło pięć lat. § 2. Nie uchyla się decyzji także w przypadku, jeżeli w wyniku wznowienia postępowania mogłaby zapaść wyłącznie decyzja odpowiadająca w swej istocie decyzji dotychczasowej.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
1) Artykuł ten wprowadza istotne ograniczenia czasowe dla wznowienia postępowania administracyjnego, co ma na celu stabilizację sytuacji prawnej. Umożliwia to uniknięcie niepewności prawnej po upływie określonych terminów, co jest korzystne zarówno dla organów administracyjnych, jak i obywateli. Ważne jest jednak, aby zachować równowagę między stabilnością a możliwością naprawy błędów w decyzjach.
W 2010 roku wydano decyzję o pozwoleniu na budowę, która została doręczona inwestorowi. W 2021 roku sąd orzekł, że decyzja naruszała przepisy prawa. Ponieważ od doręczenia decyzji minęło już ponad 10 lat, nie można jej uchylić na podstawie przesłanek wskazanych w artykule.
Aby skutecznie bronić się przed zastosowaniem przepisów dotyczących uchwały decyzji w postępowaniu cywilnym lub karnym, należy skupić się na kilku kluczowych aspektach:

1. **Upływ terminu**: Zgodnie z przepisami, decyzji nie można uchylić, jeśli od jej doręczenia minęło dziesięć lat (w przypadku przesłanek z art. 145 pkt 1 i 2) lub pięć lat (przy innych przesłankach). Dlatego ważne jest, aby dokładnie sprawdzić daty związane z doręczeniem decyzji. Jeśli upłynął odpowiedni czas, może być to silny argument w obronie.

2. **Brak podstaw do wznowienia**: Należy wykazać, że okoliczności, które miałyby stanowić podstawę do wznowienia postępowania, nie występują. Warto przeanalizować, czy zachodzi którakolwiek z przesłanek wskazanych w art. 145, i czy argumenty przeciwnika są zasadne. Jeżeli w wyniku wznowienia mogłaby zapaść decyzja identyczna do dotychczasowej, można argumentować, że wznowienie nie ma sensu i byłoby jedynie stratą czasu.

3. **Dopuszczalność dowodów**: W postępowaniu należy zadbać o odpowiednie zgromadzenie dowodów, które mogą potwierdzić, że nie zachodzą przesłanki do wznowienia postępowania. W przypadku, gdy sąd nie uzna dowodów przedstawionych przez stronę przeciwną, można skutecznie obalić jej argumenty.

4. **Odpowiednia strategia procesowa**: Warto rozważyć złożenie wniosku o oddalenie skargi o wznowienie postępowania, wskazując na powyższe argumenty. Dobrym krokiem może być także zasięgnięcie porady prawnej, aby mieć pewność, że wszystkie aspekty sprawy zostały należycie uwzględnione.

5. **Analiza wcześniejszych orzeczeń**: Można nawiązać do podobnych spraw, w których sądy oddalały wnioski o wznowienie z uwagi na upływ terminów lub brak podstaw. Przytoczenie takich przypadków może wzmocnić argumentację.

Podsumowując, kluczem do obrony przed zastosowaniem przepisów o wznowieniu postępowania jest dokładna analiza terminów, brak podstaw do wznowienia oraz skuteczna prezentacja dowodów i argumentów przed sądem.
Aby wykazać zasadność zastosowania przepisu dotyczącego uchwały decyzji w kontekście wznowienia postępowania, można przedstawić następujące dowody:

1. **Dokumentacja doręczenia decyzji**: Przedłożenie dowodu w postaci potwierdzenia doręczenia decyzji, które wskazuje datę, kiedy decyzja została doręczona stronie. Taki dokument może być np. potwierdzeniem odbioru, co pozwoli ustalić, czy minął odpowiedni okres dziesięciu lub pięciu lat, od którego zależy możliwość wznowienia postępowania.

2. **Wyciąg z rejestru orzeczeń**: Wskazanie na wyciąg z rejestru orzeczeń sądowych, który potwierdza, że decyzja, która ma być wznowiona, była przedmiotem wcześniejszego orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Taki wyciąg może być dowodem na to, że zachodzą przesłanki do wznowienia postępowania zgodnie z art. 145 pkt 3–8, a także art. 145a i 145b.

3. **Opinie biegłych**: Złożenie opinii biegłych, którzy potwierdzają, że w wyniku wznowienia postępowania mogłoby zapaść wyłącznie orzeczenie odpowiadające w swej istocie decyzji dotychczasowej. Tego typu opinie mogą pomóc w ustaleniu, czy rzeczywiście istnieją przesłanki, które uzasadniają wniosek o wznowienie.

4. **Dowody na zmiany w stanie faktycznym lub prawnym**: Przedstawienie dowodów na to, że od czasu wydania decyzji zaszły istotne zmiany w stanie faktycznym lub prawnym, które mogłyby wpłynąć na treść decyzji. Mogą to być dokumenty, które ilustrują nowe okoliczności, które nie były brane pod uwagę w pierwotnym postępowaniu.

5. **Złożenie skarg i wniosków**: Przykłady wcześniejszych skarg lub wniosków, które były składane przez strony postępowania oraz odpowiedzi na nie, mogą służyć jako dowód na to, że strona wykazywała zainteresowanie uchwałą decyzji oraz podejmowała działania w celu jej zaskarżenia, co może potwierdzić zasadność wznowienia postępowania.

Te dowody mogą pomóc w wykazaniu, że zachowanie przepisów dotyczących wznowienia postępowania jest uzasadnione w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej.
Oto pięć realistycznych dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania braku zasadności zastosowania przepisu dotyczącego uchwały decyzji w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Dokumentacja dotycząca terminu doręczenia decyzji**: Przedłożenie oryginału lub kopii dowodu doręczenia decyzji, który jednoznacznie potwierdza, że od daty doręczenia upłynęło mniej niż dziesięć lat (w przypadku przesłanek z pkt 1 i 2) lub pięć lat (w przypadku przesłanek z pkt 3-8 oraz art. 145a).

2. **Opinie prawne ekspertów**: Przedłożenie opinii wybitnych prawników lub ekspertów w zakresie prawa cywilnego lub karnego, które wskazują na nieprawidłowości w stosowaniu art. 145, np. na brak spełnienia wszystkich przesłanek do odmowy wznowienia postępowania.

3. **Protokół z rozprawy sądowej**: Złożenie protokołu z rozprawy, na której przedstawiono dowody na to, że wznowienie postępowania mogłoby prowadzić do wydania decyzji, która różniłaby się istotnie od dotychczasowej, co podważa zasadność odmowy wznowienia.

4. **Świeże dowody materialne lub świadkowie**: Przedstawienie nowych dowodów, które były niedostępne w pierwotnym postępowaniu, takich jak zeznania nowych świadków lub nowe dokumenty, które mogą zmieniać stan faktyczny sprawy i wpływać na jej rozstrzyganie.

5. **Postanowienia Trybunału Konstytucyjnego**: Złożenie kopii orzeczeń lub postanowień Trybunału Konstytucyjnego, które wskazują na niezgodność wcześniejszych decyzji z aktualnym stanem prawnym, co uzasadniałoby wznowienie postępowania pomimo upływu terminu pięciu lat.
Rozdział 1. Zakres obowiązywania Rozdział 2. Zasady ogólne Rozdział 3. Organy wyższego stopnia i organy naczelne Rozdział 4. Właściwość organów Rozdział 5. Wyłączenie pracownika oraz organu Rozdział 6. Strona Rozdział 7. Załatwianie spraw Rozdział 8. Doręczenia Rozdział 9. Wezwania Rozdział 10. Terminy Rozdział 1. Wszczęcie postępowania Rozdział 2. Metryki, protokoły i adnotacje Rozdział 3. Udostępnianie akt Rozdział 4. Dowody Rozdział 5. Rozprawa Rozdział 5a. Mediacja Rozdział 6. Zawieszenie postępowania Rozdział 7. Decyzje Rozdział 8. Ugoda Rozdział 8a. Milczące załatwienie sprawy Rozdział 9. Postanowienia Rozdział 10.Odwołania Rozdział 11. Zażalenia Rozdział 12. Wznowienie postępowania Rozdział 13. Uchylenie, zmiana oraz stwierdzenie nieważności decyzji Rozdział 14. Postępowanie uproszczone Dział III. Przepisy szczególne w sprawach ubezpieczeń społecznych Dział IV. Udział prokuratora Dział IVa. Administracyjne kary pieniężne Dział V. (Uchylony) Dział VI. (Uchylony) Dział VII. Wydawanie zaświadczeń Rozdział 1. Postanowienia ogólne Rozdział 2. Skargi Rozdział 3. Wnioski Rozdział 4. Udział prasy i organizacji społecznych Rozdział 5. Przyjmowanie skarg i wniosków Rozdział 6. Nadzór i kontrola Dział VIIIa. Europejska współpraca administracyjna Dział IX. Opłaty i koszty postępowania Dział X. Przepisy końcowe