koedks postępowania administracyjnego

Dział I. Przepisy ogólne

Rozdział 12. Wznowienie postępowania

Art. 148Termin do wniesienia podania o wznowienie postępowania

§ 1. Podanie o wznowienie postępowania wnosi się do organu administracji publicznej, który wydał w sprawie decyzję w pierwszej instancji, w terminie jednego miesiąca od dnia, w którym strona dowiedziała się o okoliczności stanowiącej podstawę do wznowienia postępowania. § 2. Termin do złożenia podania o wznowienie postępowania z przyczyny określonej w art. 145 przesłanki wznowienia postępowania § 1 pkt 4 biegnie od dnia, w którym strona dowiedziała się o decyzji.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
Zgodnie z przepisami, strona ma miesiąc na wniesienie podania o wznowienie postępowania, co stanowi ważny mechanizm ochrony praw jednostki. Termin ten zaczyna biec od momentu, gdy strona dowiaduje się o faktach uzasadniających wznowienie, co pozwala na dochodzenie swoich praw w sytuacji, gdy pojawią się nowe okoliczności.
Janek otrzymał decyzję administracyjną w sprawie odmowy pozwolenia na budowę. Po trzech tygodniach dowiedział się, że sąsiedzi celowo wprowadzili fałszywe informacje. W ciągu miesiąca złożył podanie o wznowienie postępowania, powołując się na nowe dowody.
Aby skutecznie bronić się przed zastosowaniem postanowienia o wznowieniu postępowania, warto podjąć kilka kroków, które pomogą w obronie przed ewentualnym negatywnym skutkiem takiego wniosku.

1. **Terminy**: Pierwszym krokiem jest dokładne sprawdzenie, czy podanie o wznowienie postępowania zostało złożone w odpowiednim terminie. Zgodnie z przepisami, termin wynosi jeden miesiąc od momentu, w którym strona dowiedziała się o okoliczności, która stanowi podstawę do wznowienia. Należy szczegółowo udokumentować daty oraz okoliczności, które mogą potwierdzić, że wniosek został złożony po upływie tego terminu.

2. **Podstawa do wznowienia**: Ważne jest również zbadanie, czy okoliczności, na których opiera się wniosek o wznowienie, rzeczywiście spełniają przesłanki określone w prawie. Należy zweryfikować, czy faktycznie wystąpiła nowa okoliczność, która nie była znana w czasie pierwotnego postępowania. Jeśli nie, można argumentować, że wniosek jest niezasadny.

3. **Odpowiedź na podanie**: W przypadku, gdy postępowanie się wznowi, warto przygotować się na odpowiedź na podanie. Należy zebrać wszelkie dowody, które mogą świadczyć o słuszności pierwotnego rozstrzygnięcia lub obalać nowe dowody przedstawione przez stronę składającą wniosek.

4. **Skorzystanie z pomocy prawnej**: Warto rozważyć skorzystanie z pomocy prawnika, który posiada doświadczenie w sprawach dotyczących wznowienia postępowania. Specjalista pomoże w analizie sytuacji oraz w przygotowaniu odpowiednich dokumentów.

5. **Zgromadzenie materiałów dowodowych**: W trakcie obrony przed wznowieniem postępowania należy zgromadzić wszelkie istotne dokumenty, które mogą być pomocne w wykazaniu, że pierwotna decyzja była słuszna i oparta na rzetelnych dowodach.

Podejmując te kroki, strona ma szansę skutecznie obronić się przed negatywnymi konsekwencjami wznowienia postępowania, co może mieć kluczowe znaczenie w sprawach cywilnych i karnych.
Oto pięć realistycznych dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania zasadności zastosowania przepisu dotyczącego wznowienia postępowania:

1. **Potwierdzenie daty otrzymania decyzji**: Dokument w postaci potwierdzenia odbioru decyzji administracyjnej, który jasno wskazuje datę, w której strona otrzymała decyzję. Dowód ten może być kluczowy w ustaleniu, czy podanie o wznowienie postępowania zostało wniesione w odpowiednim terminie.

2. **Dokumentacja potwierdzająca nowo odkryte okoliczności**: Zestaw dokumentów (np. ekspertyzy, opinie biegłych, zeznania świadków) ujawniających nowe okoliczności, które nie były znane stronie w czasie poprzedniego postępowania i które stanowią podstawę do wznowienia. Dowody te powinny jednoznacznie wskazywać na ich wpływ na wynik sprawy.

3. **Korespondencja z organem administracji**: Wszelka korespondencja między stroną a organem administracyjnym, w której strona informuje o nowych okolicznościach lub zadaje pytania dotyczące decyzji, może służyć jako dowód na to, że strona wykazała aktywność w dążeniu do ustalenia prawdy w sprawie.

4. **Świadectwa lub zeznania świadków**: Zeznania osób, które mogą potwierdzić, że strona w odpowiednim czasie dowiedziała się o okolicznościach uzasadniających wznowienie postępowania. Świadkowie mogą również dostarczyć informacji na temat tego, jak nowe okoliczności wpłynęły na sytuację strony.

5. **Dokumentacja dotycząca wcześniejszych postępowań**: Akta sprawy z wcześniejszych postępowań, które mogą zawierać informacje o decyzjach, argumentach i dowodach przedstawionych w przeszłości, a także o tym, dlaczego nowe okoliczności mogą mieć wpływ na ocenę sprawy. Dokumenty te mogą pomóc w uzasadnieniu wniosku o wznowienie, pokazując, że niektóre informacje były wcześniej nieznane.

Te dowody mogą być kluczowe w ocenie zasadności wniosku o wznowienie postępowania w kontekście określonych przepisów prawnych.
Oto pięć dowodów, które mogą być wykorzystane w celu wykazania braku zasadności zastosowania przepisu dotyczącego wznowienia postępowania:

1. **Dowód daty i formy powiadomienia**: Oświadczenie lub dokument potwierdzający, że strona nie została prawidłowo powiadomiona o decyzji, co skutkuje brakiem możliwości złożenia podania w terminie. Na przykład, jeżeli decyzja została wysłana na nieaktualny adres lub nie dostarczono jej w formie wymaganej prawem.

2. **Dowód na brak nowych okoliczności**: Świadectwo eksperta lub inny dokument, który pokazuje, że okoliczności, na które powołuje się strona w podaniu o wznowienie, nie są nowe i były znane stronie w momencie wydania decyzji. To może obejmować dokumenty, które były dostępne publicznie w czasie pierwotnego postępowania.

3. **Dowód na spóźnione złożenie podania**: Potwierdzenie, że podanie o wznowienie postępowania zostało złożone po upływie miesiąca od momentu, w którym strona dowiedziała się o podstawie do wznowienia. Może to być np. potwierdzenie nadania przesyłki, które wskazuje, że wniosek został złożony po terminie.

4. **Dowód na brak interesu prawnego**: Dokumentacja lub oświadczenia, które wykazują, że strona nie ma interesu prawnego w wznawianiu postępowania, ponieważ decyzja nie wpływa na jej sytuację prawną lub faktyczną. Może to być np. umowa, która wskazuje, że strona straciła wszelkie prawa związane z przedmiotem sprawy.

5. **Dowód na rażące naruszenie procedury**: Zgromadzenie dowodów wskazujących na to, że w pierwotnym postępowaniu administracyjnym doszło do rażącego naruszenia procedury, które nie miało wpływu na wynik sprawy, a zatem nie uzasadnia wznowienia. Przykładem mogą być protokoły z rozpraw, które pokazują, że strona miała możliwość przedstawienia swoich argumentów, a decyzja była oparta na rzetelnej analizie wszystkich dowodów.
Rozdział 1. Zakres obowiązywania Rozdział 2. Zasady ogólne Rozdział 3. Organy wyższego stopnia i organy naczelne Rozdział 4. Właściwość organów Rozdział 5. Wyłączenie pracownika oraz organu Rozdział 6. Strona Rozdział 7. Załatwianie spraw Rozdział 8. Doręczenia Rozdział 9. Wezwania Rozdział 10. Terminy Rozdział 1. Wszczęcie postępowania Rozdział 2. Metryki, protokoły i adnotacje Rozdział 3. Udostępnianie akt Rozdział 4. Dowody Rozdział 5. Rozprawa Rozdział 5a. Mediacja Rozdział 6. Zawieszenie postępowania Rozdział 7. Decyzje Rozdział 8. Ugoda Rozdział 8a. Milczące załatwienie sprawy Rozdział 9. Postanowienia Rozdział 10.Odwołania Rozdział 11. Zażalenia Rozdział 12. Wznowienie postępowania Rozdział 13. Uchylenie, zmiana oraz stwierdzenie nieważności decyzji Rozdział 14. Postępowanie uproszczone Dział III. Przepisy szczególne w sprawach ubezpieczeń społecznych Dział IV. Udział prokuratora Dział IVa. Administracyjne kary pieniężne Dział V. (Uchylony) Dział VI. (Uchylony) Dział VII. Wydawanie zaświadczeń Rozdział 1. Postanowienia ogólne Rozdział 2. Skargi Rozdział 3. Wnioski Rozdział 4. Udział prasy i organizacji społecznych Rozdział 5. Przyjmowanie skarg i wniosków Rozdział 6. Nadzór i kontrola Dział VIIIa. Europejska współpraca administracyjna Dział IX. Opłaty i koszty postępowania Dział X. Przepisy końcowe