koedks postępowania administracyjnego

Dział I. Przepisy ogólne

Rozdział 14. Postępowanie uproszczone

Art. 163bZałatwienie sprawy w postępowaniu uproszczonym

§ 1. Organ administracji publicznej załatwia sprawę w postępowaniu uproszczonym, jeżeli przepis szczególny tak stanowi. § 2. Postępowanie uproszczone może dotyczyć interesu prawnego lub obowiązku tylko jednej strony, jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej. Przepisu art. 62 współuczestnictwo w postępowaniu nie stosuje się. § 3. W sprawie rozpoznawanej w postępowaniu uproszczonym stosuje się przepisy o milczącym załatwieniu sprawy, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
Artykuł ten wskazuje na możliwość zastosowania postępowania uproszczonego w administracji publicznej, co może przyspieszyć rozstrzyganie spraw. Umożliwia to efektywne załatwienie prostych spraw, ale ogranicza współuczestnictwo stron. Ważne jest, aby pamiętać o przepisach szczególnych, które mogą regulować te procedury.\n\n2)
Osoba fizyczna składa wniosek o wydanie zezwolenia na budowę małego obiektu rekreacyjnego. Ze względu na przepisy lokalne, sprawa ta może być rozpatrzona w trybie uproszczonym, co przyspieszy proces uzyskania zgody.
Aby skutecznie bronić się przed zastosowaniem postępowania uproszczonego w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej, należy skoncentrować się na kilku kluczowych aspektach.

1. **Sprawdzenie podstaw prawnych**: Pierwszym krokiem jest dokładne zbadanie przepisów prawa, które regulują daną sprawę. Należy ustalić, czy rzeczywiście istnieje przepis szczególny, który przewiduje zastosowanie postępowania uproszczonego. Jeżeli przepisy nie wskazują na konieczność uproszczenia, można argumentować, że sprawa powinna być rozpatrywana w standardowym trybie.

2. **Interes prawny**: Ważne jest wykazanie, że postępowanie uproszczone nie jest odpowiednie w kontekście interesu prawnego stron. Jeśli sprawa dotyczy bardziej złożonych kwestii prawnych lub faktów, które wymagają dogłębnej analizy, można argumentować na rzecz konieczności pełnego postępowania.

3. **Obowiązki stron**: Warto podkreślić, że postępowanie uproszczone może dotyczyć tylko jednej strony. Jeżeli sprawa dotyczy więcej niż jednej osoby lub wymaga rozpatrzenia wielu interesów, można wnieść o przeprowadzenie postępowania w pełnym zakresie.

4. **Milczące załatwienie sprawy**: Można również zwrócić uwagę na przepisy dotyczące milczącego załatwienia sprawy. Jeżeli istnieje obawa, że decyzja może zostać podjęta bez pełnego zbadania sprawy, warto podnieść argument, że w interesie sprawiedliwości konieczne jest pełne rozpatrzenie wszystkich dowodów i argumentów.

5. **Argumenty procesowe**: W końcu, można posłużyć się argumentami procesowymi, wskazując na potrzebę zapewnienia równego traktowania stron oraz prawa do obrony. Postępowanie uproszczone często ogranicza te prawa, co może być podstawą do odrzucenia wniosku o jego zastosowanie.

Podsumowując, skuteczna obrona przed postępowaniem uproszczonym wymaga analizy przepisów, argumentacji dotyczącej złożoności sprawy oraz podkreślenia znaczenia pełnego procesu w zapewnieniu sprawiedliwości.
Oto pięć dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania zasadności zastosowania przepisu dotyczącego postępowania uproszczonego w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Dokumentacja dotycząca przepisów szczególnych**: Przedstawienie aktów prawnych lub regulacji, które jednoznacznie wskazują na obowiązek zastosowania postępowania uproszczonego w danej sprawie. Może to obejmować zarówno ustawy, jak i rozporządzenia.

2. **Wnioski stron**: Złożone przez strony wnioski o rozpatrzenie sprawy w trybie uproszczonym, które wskazują na ich zainteresowanie i zgodę na to, aby sprawa była rozpatrywana w tym właśnie trybie. Takie wnioski mogą również zawierać argumenty dotyczące zaistniałej sytuacji prawnej.

3. **Protokół z rozprawy**: Protokół z rozprawy, w którym organ administracji publicznej stwierdza, że sprawa została rozpatrzona w postępowaniu uproszczonym, wskazując na zastosowanie przepisów o milczącym załatwieniu sprawy oraz przyczyny takiego działania.

4. **Opinie ekspertów**: Ekspercka analiza prawna, która potwierdza, iż w danej sprawie zasadne było zastosowanie postępowania uproszczonego, biorąc pod uwagę charakter sprawy oraz przepisy szczególne, które to umożliwiają.

5. **Zgromadzone materiały dowodowe**: Zestawienie dokumentów oraz innych materiałów dowodowych, które jednoznacznie pokazują, że sprawa dotyczy interesu prawnego lub obowiązku tylko jednej strony, co jest zgodne z zapisami § 2 przepisu. Może to obejmować korespondencję, umowy oraz inne istotne dokumenty.
Oto pięć dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania braku zasadności zastosowania postępowania uproszczonego w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Brak przepisu szczególnego** – Dowód w postaci analizy przepisów prawa, która wykazuje, że w danej sprawie nie istnieje żaden przepis szczególny, który mógłby uzasadniać zastosowanie postępowania uproszczonego. Może to być dokumentacja prawna lub opinia prawna, wskazująca na brak odpowiednich regulacji.

2. **Złożoność sprawy** – Dowód w postaci ekspertyzy biegłego, która stwierdza, że sprawa wymaga szczegółowego rozpatrzenia ze względu na jej złożoność, co nie jest zgodne z charakterem postępowania uproszczonego. Biegły może wskazać, że sprawa dotyczy wielu skomplikowanych faktów i dowodów.

3. **Interes prawny wielu stron** – Dowód w postaci dokumentacji pokazującej, że w sprawie uczestniczy więcej niż jedna strona, co stoi w sprzeczności z założeniem, że postępowanie uproszczone może dotyczyć obowiązku tylko jednej strony. Może to być protokół z rozprawy lub pisma procesowe stron.

4. **Dopuszczenie do postępowania dowodów** – Dowód w postaci wniosków dowodowych złożonych przez strony, które wskazują na potrzebę przeprowadzenia szerokiego postępowania dowodowego. Przykładowo, mogłyby to być wnioski o przesłuchanie świadków, co świadczy o tym, że sprawa wymaga bardziej szczegółowego zbadania.

5. **Naruszenie zasad postępowania** – Dowód w postaci dokumentacji procesowej, która pokazuje, że organ administracji publicznej nie zastosował się do ogólnych zasad postępowania administracyjnego, co skutkuje naruszeniem praw stron. Może to obejmować brak odpowiedniego powiadomienia stron o postępowaniu lub nieuwzględnienie ich stanowisk.
Rozdział 1. Zakres obowiązywania Rozdział 2. Zasady ogólne Rozdział 3. Organy wyższego stopnia i organy naczelne Rozdział 4. Właściwość organów Rozdział 5. Wyłączenie pracownika oraz organu Rozdział 6. Strona Rozdział 7. Załatwianie spraw Rozdział 8. Doręczenia Rozdział 9. Wezwania Rozdział 10. Terminy Rozdział 1. Wszczęcie postępowania Rozdział 2. Metryki, protokoły i adnotacje Rozdział 3. Udostępnianie akt Rozdział 4. Dowody Rozdział 5. Rozprawa Rozdział 5a. Mediacja Rozdział 6. Zawieszenie postępowania Rozdział 7. Decyzje Rozdział 8. Ugoda Rozdział 8a. Milczące załatwienie sprawy Rozdział 9. Postanowienia Rozdział 10.Odwołania Rozdział 11. Zażalenia Rozdział 12. Wznowienie postępowania Rozdział 13. Uchylenie, zmiana oraz stwierdzenie nieważności decyzji Rozdział 14. Postępowanie uproszczone Dział III. Przepisy szczególne w sprawach ubezpieczeń społecznych Dział IV. Udział prokuratora Dział IVa. Administracyjne kary pieniężne Dział V. (Uchylony) Dział VI. (Uchylony) Dział VII. Wydawanie zaświadczeń Rozdział 1. Postanowienia ogólne Rozdział 2. Skargi Rozdział 3. Wnioski Rozdział 4. Udział prasy i organizacji społecznych Rozdział 5. Przyjmowanie skarg i wniosków Rozdział 6. Nadzór i kontrola Dział VIIIa. Europejska współpraca administracyjna Dział IX. Opłaty i koszty postępowania Dział X. Przepisy końcowe