koedks postępowania administracyjnego

Dział I. Przepisy ogólne

Rozdział 14. Postępowanie uproszczone

Art. 163cUrzędowy formularz w postępowaniu uproszczonym

§ 1. W postępowaniu uproszczonym strona może wnieść podanie z wykorzystaniem urzędowego formularza, w którym wskazuje okoliczności mające znaczenie dla sprawy oraz przedstawia dowody wraz z żądaniem wszczęcia postępowania. § 2. Urzędowy formularz zawiera pouczenie o treści § 4. § 3. (uchylony) § 4. W sprawie wszczętej na skutek podania złożonego z wykorzystaniem urzędowego formularza nie jest dopuszczalne późniejsze zgłaszanie przez stronę nowych żądań.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
Artykuł ten wprowadza uproszczoną procedurę składania podań, co ma na celu przyspieszenie postępowania. Ważne jest, aby strona wypełniła formularz starannie, ponieważ późniejsze zgłaszanie nowych żądań jest niedopuszczalne, co może ograniczyć możliwości merytorycznego rozpatrzenia sprawy.\n\n2)
Osoba składająca wniosek o rozwód wypełnia urzędowy formularz, wskazując powody i dowody. Po złożeniu formularza nie może już dodać nowych żądań, takich jak zmiana warunków opieki nad dzieckiem, co może wpłynąć na ostateczny wynik sprawy.
Aby skutecznie bronić się przed zastosowaniem przepisów dotyczących postępowania uproszczonego, szczególnie w kontekście § 4, warto zastosować kilka kluczowych strategii.

1. **Dokładne przygotowanie podania**: Upewnij się, że wszelkie żądania oraz okoliczności sprawy są dokładnie opisane w urzędowym formularzu. Należy unikać późniejszego zgłaszania nowych żądań, które mogą zostać odrzucone. Warto przemyśleć wszystkie aspekty sprawy i zawrzeć je w podaniu, aby nie pozostawić miejsca na dodatkowe roszczenia.

2. **Zbieranie dowodów**: Zgromadź wszystkie niezbędne dowody, które wspierają Twoje żądanie. W przypadku ewentualnych wątpliwości co do ich wartości, warto skonsultować się z prawnikiem, który pomoże ocenić ich znaczenie i sposób przedstawienia.

3. **Zgłoszenie wniosków dowodowych**: W formularzu można wskazać dowody, które będą przedmiotem oceny sądu. Zadbaj o to, aby były one jak najbardziej przekonywujące. Pamiętaj, że jeśli nie zostaną one wymienione na etapie składania podania, może być trudno je wykorzystać później.

4. **Konsultacja z prawnikiem**: Przed złożeniem podania warto skonsultować się z prawnikiem, który pomoże w prawidłowym sporządzeniu formularza oraz doradzi, jakie informacje należy zawrzeć. Specjalista pomoże również w ocenie ryzyk związanych z postępowaniem uproszczonym.

5. **Zachowanie terminu**: Należy ściśle przestrzegać terminów składania podania oraz przedstawiania dowodów. Opóźnienia mogą skutkować negatywnymi konsekwencjami, w tym utratą możliwości zgłoszenia żądań.

6. **Ocena zasadności sprawy**: Przed przystąpieniem do postępowania uproszczonego warto ocenić, czy nie lepiej będzie skorzystać z innego trybu postępowania, który pozwoli na bardziej elastyczne podejście do zgłaszania żądań. Czasami tradycyjne postępowanie cywilne lub karne może lepiej odpowiadać potrzebom stron.

Przygotowanie i staranność w składaniu podania to kluczowe elementy skutecznej obrony przed rygorami postępowania uproszczonego.
Na podstawie podanego przepisu, oto pięć dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania zasadności jego zastosowania w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Kopia urzędowego formularza podania**: Dowód w postaci kserokopii złożonego urzędowego formularza, na którym strona wskazała okoliczności sprawy oraz przedstawiła dowody. Formularz ten musi być wypełniony zgodnie z wymaganiami, co potwierdza, że postępowanie zostało wszczęte zgodnie z przepisami.

2. **Potwierdzenie złożenia podania**: Dowód w postaci potwierdzenia złożenia urzędowego formularza przez organ, do którego zostało skierowane podanie. Może to być np. potwierdzenie recepcji lub inny dokument urzędowy, który dowodzi, że podanie zostało przyjęte i zarejestrowane.

3. **Dokumenty potwierdzające okoliczności sprawy**: Dowody na poparcie okoliczności wskazanych w podaniu, takie jak umowy, faktury, korespondencja e-mailowa, zdjęcia, nagrania audio lub wideo. Te dokumenty powinny konkretne odnosić się do żądań oraz okoliczności przedstawionych w formularzu.

4. **Świadectwa świadków**: Zeznania świadków, którzy mogą potwierdzić okoliczności przedstawione w podaniu. Świadkowie powinni być w stanie dostarczyć informacji bezpośrednio związanych z przedmiotem sprawy, które zostały zgłoszone w urzędowym formularzu.

5. **Interpretacja przepisów prawnych**: Ekspertyza prawna lub opinia biegłego, która wyjaśnia, jak zastosowanie przepisów dotyczących postępowania uproszczonego wpływa na daną sprawę. Taki dowód może wskazywać, dlaczego nie jest dopuszczalne zgłaszanie nowych żądań po złożeniu urzędowego formularza, co ma istotne znaczenie dla rozstrzygania sprawy.

Każdy z tych dowodów może pomóc w wykazaniu, że postępowanie zostało wszczęte zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz że strona przestrzegała zasad wynikających z procedury uproszczonej.
Oto pięć dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania braku zasadności zastosowania przepisu dotyczącego postępowania uproszczonego w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Dowód na niewłaściwe wypełnienie formularza**: Przedstawienie oryginału lub kopii urzędowego formularza, na którym widoczne są błędy w jego wypełnieniu, takie jak niekompletne dane strony, brak wymaganych informacji dotyczących okoliczności sprawy, czy też brak podpisu osoby składającej podanie. Taki dowód może sugerować, że formularz nie spełniał wymogów formalnych.

2. **Dowód na zmienność okoliczności sprawy**: Przedstawienie dokumentów, które potwierdzają zmiany w sytuacji prawnej lub faktycznej po złożeniu podania, takie jak nowe dowody lub fakty, które miały miejsce po wniesieniu sprawy. Może to obejmować np. nowe umowy, korespondencję, czy też zeznania świadków, które są istotne dla oceny sprawy.

3. **Dowód na brak pouczenia o ograniczeniach**: Wskazanie, że strona nie została odpowiednio pouczona o treści § 4, co można udowodnić na podstawie zeznań strony, która złożyła podanie, lub dokumentów potwierdzających brak dostarczenia informacji o tym, że nie może zgłaszać nowych żądań.

4. **Dowód na niezgodność charakteru sprawy z postępowaniem uproszczonym**: Przedstawienie analizy prawnej, która wykazuje, że charakter sprawy (np. skomplikowanie prawne, wysokość roszczenia, liczba stron) nie jest adekwatny do trybu uproszczonego. Może to być poparte opinią prawną lub ekspertyzą specjalisty w danej dziedzinie.

5. **Dowód na naruszenie praw strony**: Przedstawienie dowodów na to, że zastosowanie postępowania uproszczonego naruszyło prawa jednej ze stron, co może obejmować np. brak możliwości przedstawienia pełnej argumentacji czy dowodów, które mogłyby mieć wpływ na wynik sprawy, co można wykazać na podstawie dokumentacji procesowej lub zeznań świadków.
Rozdział 1. Zakres obowiązywania Rozdział 2. Zasady ogólne Rozdział 3. Organy wyższego stopnia i organy naczelne Rozdział 4. Właściwość organów Rozdział 5. Wyłączenie pracownika oraz organu Rozdział 6. Strona Rozdział 7. Załatwianie spraw Rozdział 8. Doręczenia Rozdział 9. Wezwania Rozdział 10. Terminy Rozdział 1. Wszczęcie postępowania Rozdział 2. Metryki, protokoły i adnotacje Rozdział 3. Udostępnianie akt Rozdział 4. Dowody Rozdział 5. Rozprawa Rozdział 5a. Mediacja Rozdział 6. Zawieszenie postępowania Rozdział 7. Decyzje Rozdział 8. Ugoda Rozdział 8a. Milczące załatwienie sprawy Rozdział 9. Postanowienia Rozdział 10.Odwołania Rozdział 11. Zażalenia Rozdział 12. Wznowienie postępowania Rozdział 13. Uchylenie, zmiana oraz stwierdzenie nieważności decyzji Rozdział 14. Postępowanie uproszczone Dział III. Przepisy szczególne w sprawach ubezpieczeń społecznych Dział IV. Udział prokuratora Dział IVa. Administracyjne kary pieniężne Dział V. (Uchylony) Dział VI. (Uchylony) Dział VII. Wydawanie zaświadczeń Rozdział 1. Postanowienia ogólne Rozdział 2. Skargi Rozdział 3. Wnioski Rozdział 4. Udział prasy i organizacji społecznych Rozdział 5. Przyjmowanie skarg i wniosków Rozdział 6. Nadzór i kontrola Dział VIIIa. Europejska współpraca administracyjna Dział IX. Opłaty i koszty postępowania Dział X. Przepisy końcowe