koedks postępowania administracyjnego

Dział I. Przepisy ogólne

Rozdział 14. Postępowanie uproszczone

Art. 163dUwzględnienie nowych okoliczności powołanych w toku postępowania uproszczonego

Jeżeli uwzględnienie nowych okoliczności powołanych przez stronę w toku postępowania jest istotne dla wyniku tego postępowania, a ich uwzględnienie doprowadzi do jego przedłużenia, organ administracji publicznej w dalszym ciągu prowadzi postępowanie z pominięciem przepisów niniejszego rozdziału, o czym niezwłocznie informuje stronę.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
Artykuł podkreśla znaczenie nowych okoliczności w postępowaniach administracyjnych, wskazując, że ich uwzględnienie może wpływać na wynik sprawy. Jednakże, aby nie opóźniać procesu, organ ma prawo kontynuować postępowanie z pominięciem określonych przepisów, co może budzić kontrowersje związane z transparentnością i prawem stron do pełnej informacji.\n\n2)
Podczas postępowania o wydanie zezwolenia na budowę, inwestor przedstawia nowe dowody dotyczące wpływu projektu na środowisko. Organ, uznając te informacje za istotne, decyduje się kontynuować sprawę, pomijając niektóre procedury, aby nie przedłużać procesu, informując jednocześnie inwestora o podjętej decyzji.
W przypadku, gdy w toku postępowania cywilnego lub karnego pojawią się nowe okoliczności, które mogą istotnie wpłynąć na wynik sprawy, a ich uwzględnienie grozi przedłużeniem postępowania, warto rozważyć kilka strategii obrony.

1. **Wniesienie wniosku o pominięcie nowych okoliczności**: Można złożyć wniosek do sądu o pominięcie rozpatrywania nowych okoliczności, argumentując, że są one nieistotne dla meritum sprawy lub że ich uwzględnienie prowadziłoby do nadużycia prawa procesowego. Ważne jest, aby dokładnie uzasadnić, dlaczego te nowe okoliczności nie powinny być brane pod uwagę.

2. **Argumentacja proceduralna**: Należy podnieść argumenty dotyczące naruszenia zasad postępowania. Można wskazać, że przyjęcie nowych okoliczności, które nie zostały wcześniej zgłoszone, narusza zasadę równości stron oraz prawo do obrony. Warto wskazać, że strona przeciwna mogła przygotować się do obrony tylko na podstawie wcześniejszych materiałów.

3. **Próba wykazania braku istotności nowych okoliczności**: Warto zainwestować czas w analizę nowych okoliczności i przygotowanie dowodów, które mogą wykazać, że nie mają one wpływu na wynik sprawy. Można skorzystać z opinii biegłych, aby potwierdzić, że nowe dowody są nieistotne lub nieprawdziwe.

4. **Negocjacje i mediacje**: W przypadku spraw cywilnych, warto rozważyć mediację lub negocjacje z drugą stroną, aby osiągnąć polubowne rozwiązanie. To może być korzystne, aby uniknąć dalszego przedłużania postępowania.

5. **Zgłoszenie wniosku o przyspieszenie postępowania**: Jeżeli nowe okoliczności są niezbędne do ustalenia stanu faktycznego, można wnioskować o przyspieszenie postępowania w celu szybkiego rozpatrzenia sprawy bez zbędnych opóźnień.

Każda z tych strategii wymaga starannego przemyślenia i dostosowania do konkretnej sytuacji prawnej, aby skutecznie zminimalizować wpływ nowych okoliczności na przebieg postępowania.
Na podstawie podanego artykułu prawnego, oto pięć realistycznych dowodów, które mogą być wykorzystane w celu wykazania zasadności zastosowania przepisu w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Dowód w postaci protokołu z rozprawy** – Protokół z rozprawy, w którym strona powołuje nowe okoliczności, może stanowić istotny dowód na to, że uwzględnienie tych okoliczności ma kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy. Protokół powinien zawierać szczegółowy opis przedstawionych dowodów oraz ich potencjalny wpływ na wynik postępowania.

2. **Opinie biegłych** – Ekspertyzy dostarczone przez biegłych, które odnoszą się do nowych okoliczności, mogą stanowić mocny argument na rzecz uznania ich za istotne dla sprawy. Na przykład, jeśli nowe dowody dotyczą stanu zdrowia strony, opinia lekarza specjalisty może być kluczowa dla wykazania ich wpływu na wynik postępowania.

3. **Dokumenty potwierdzające nowe okoliczności** – Przykładowo, faktury, umowy, korespondencja lub inne pisma, które wprowadzają nowe okoliczności do sprawy (np. dowody dotyczące zmiany warunków umowy), mogą być użyte jako dowód w celu wykazania, że ich uwzględnienie jest istotne dla wyniku sprawy.

4. **Świadectwa świadków** – Zeznania świadków, którzy mogą potwierdzić nowe okoliczności, mogą być kluczowym dowodem. Świadkowie mogą opisać sytuacje, które miały miejsce, a które są istotne dla sprawy, co może wpłynąć na decyzję organu administracji publicznej.

5. **Analiza wpływu nowych okoliczności na wynik sprawy** – Przedstawienie analizy, która wykazuje, w jaki sposób nowe okoliczności zmieniają kontekst sprawy i mogą prowadzić do innego wyniku, stanowi dowód na zasadność ich uwzględnienia. Taka analiza może być sporządzona przez prawnika lub specjalistę w danej dziedzinie i powinna być oparta na konkretnych faktach oraz precedensach.
Oto pięć dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania braku zasadności zastosowania przepisu dotyczącego uwzględnienia nowych okoliczności w postępowaniu:

1. **Dokumentacja dotycząca wcześniejszych okoliczności** - Przedstawienie dokumentów, które jasno wskazują, że nowe okoliczności, powołane przez stronę, były już znane przed rozpoczęciem postępowania lub były dostępne dla strony, co sugeruje, że nie są one rzeczywiście \"nowe\" ani istotne dla sprawy.

2. **Opinie biegłych** - Złożenie opinii biegłych, którzy potwierdzają, że nowe okoliczności nie mają wpływu na rozstrzyganie sprawy, a ich uwzględnienie nie wpłynie na wynik postępowania, co podważa zasadność ich rozpatrzenia.

3. **Analiza czasu trwania postępowania** - Przedstawienie analizy, która pokazuje, że uwzględnienie nowych okoliczności nie doprowadzi do istotnego przedłużenia postępowania, co podważa argument o konieczności pominięcia przepisów dotyczących nowych okoliczności.

4. **Świadectwa stron** - Złożenie zeznań świadków, którzy mogą zaświadczyć, że nowe okoliczności nie miały wpływu na sytuację prawną stron oraz nie wniosły żadnych istotnych informacji do sprawy.

5. **Porównanie z innymi sprawami** - Przedstawienie przykładów podobnych spraw, w których uwzględnienie nowych okoliczności nie było akceptowane, ponieważ nie miały one wpływu na rozstrzyganie sprawy, co sugeruje brak zasadności w aktualnym przypadku.
Rozdział 1. Zakres obowiązywania Rozdział 2. Zasady ogólne Rozdział 3. Organy wyższego stopnia i organy naczelne Rozdział 4. Właściwość organów Rozdział 5. Wyłączenie pracownika oraz organu Rozdział 6. Strona Rozdział 7. Załatwianie spraw Rozdział 8. Doręczenia Rozdział 9. Wezwania Rozdział 10. Terminy Rozdział 1. Wszczęcie postępowania Rozdział 2. Metryki, protokoły i adnotacje Rozdział 3. Udostępnianie akt Rozdział 4. Dowody Rozdział 5. Rozprawa Rozdział 5a. Mediacja Rozdział 6. Zawieszenie postępowania Rozdział 7. Decyzje Rozdział 8. Ugoda Rozdział 8a. Milczące załatwienie sprawy Rozdział 9. Postanowienia Rozdział 10.Odwołania Rozdział 11. Zażalenia Rozdział 12. Wznowienie postępowania Rozdział 13. Uchylenie, zmiana oraz stwierdzenie nieważności decyzji Rozdział 14. Postępowanie uproszczone Dział III. Przepisy szczególne w sprawach ubezpieczeń społecznych Dział IV. Udział prokuratora Dział IVa. Administracyjne kary pieniężne Dział V. (Uchylony) Dział VI. (Uchylony) Dział VII. Wydawanie zaświadczeń Rozdział 1. Postanowienia ogólne Rozdział 2. Skargi Rozdział 3. Wnioski Rozdział 4. Udział prasy i organizacji społecznych Rozdział 5. Przyjmowanie skarg i wniosków Rozdział 6. Nadzór i kontrola Dział VIIIa. Europejska współpraca administracyjna Dział IX. Opłaty i koszty postępowania Dział X. Przepisy końcowe