koedks postępowania administracyjnego

Dział I. Przepisy ogólne

Dział IVa. Administracyjne kary pieniężne

Art. 189aNakładanie lub wymierzanie administracyjnej kary pieniężnej

§ 1. W sprawach nakładania lub wymierzania administracyjnej kary pieniężnej lub udzielania ulg w jej wykonaniu stosuje się przepisy niniejszego działu. § 2. W przypadku uregulowania w przepisach odrębnych: 1) przesłanek wymiaru administracyjnej kary pieniężnej, 2) odstąpienia od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej lub udzielenia pouczenia, 3) terminów przedawnienia nakładania administracyjnej kary pieniężnej, 4) terminów przedawnienia egzekucji administracyjnej kary pieniężnej, 5) odsetek od zaległej administracyjnej kary pieniężnej, 6) udzielania ulg w wykonaniu administracyjnej kary pieniężnej – przepisów niniejszego działu w tym zakresie nie stosuje się. § 3. W sprawach nakładania lub wymierzania przez organ administracji publicznej kar na podstawie przepisów o postępowaniu w sprawach o wykroczenia, odpowiedzialności dyscyplinarnej, porządkowej lub z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych, przepisów niniejszego działu nie stosuje się.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
Artykuł precyzuje zasady dotyczące nakładania administracyjnych kar pieniężnych oraz wyjątki, w których stosowane są inne przepisy. Umożliwia to elastyczne podejście do wymierzania kar, biorąc pod uwagę specyfikę danej sytuacji oraz przepisy odrębne, co może wpłynąć na sprawiedliwość i efektywność postępowań administracyjnych.\n\n2)
W przypadku przedsiębiorcy, który spóźnił się z opłatą składki na ubezpieczenie zdrowotne, organ administracyjny może nałożyć karę pieniężną. Jeśli jednak przedsiębiorca udowodni, że spóźnienie wynikało z nadzwyczajnych okoliczności, może ubiegać się o ulgę w wykonaniu kary.
Aby skutecznie bronić się przed nałożeniem administracyjnej kary pieniężnej na podstawie przepisów zawartych w przytoczonym artykule, warto skupić się na kilku kluczowych aspektach.

1. **Analiza przepisów odrębnych**: Przede wszystkim, należy dokładnie przeanalizować przepisy, które regulują konkretne przesłanki wymiaru kary. Jeśli istnieją przepisy odrębne, które mogą być korzystne dla obrony (np. dotyczące odstąpienia od wymiaru kary lub udzielenia pouczenia), warto je przytoczyć. Ustalenie, czy okoliczności sprawy spełniają te przesłanki, może być decydujące.

2. **Zgromadzenie dowodów**: Ważne jest, aby zgromadzić wszelkie dokumenty i dowody, które mogą potwierdzić argumenty obrony. Może to być na przykład dokumentacja świadcząca o braku winy, działaniach podjętych w celu uniknięcia naruszenia przepisów lub dowody na okoliczności łagodzące.

3. **Termin przedawnienia**: Należy sprawdzić, czy nie minął termin przedawnienia nałożenia kary. Jeśli sprawa dotyczy wykroczenia, a okres przedawnienia upłynął, można skutecznie argumentować o bezpodstawności nałożenia kary.

4. **Udzielanie ulg**: W przypadku, gdy kara jest już nałożona, warto rozważyć możliwość ubiegania się o ulgę w jej wykonaniu. Warto zgromadzić dowody świadczące o trudnej sytuacji finansowej lub innych okolicznościach, które mogą uzasadniać przyznanie ulgi.

5. **Obrona proceduralna**: W obronie można również wskazać na ewentualne błędy proceduralne popełnione przez organ administracji, które mogą skutkować nieważnością decyzji o nałożeniu kary.

Skuteczna obrona wymaga przemyślanej strategii, staranności w zbieraniu dowodów oraz znajomości przepisów prawa. Warto skonsultować się z prawnikiem specjalizującym się w prawie administracyjnym, aby dostosować obronę do konkretnej sytuacji.
Na podstawie przedstawionego artykułu prawnego dotyczącego administracyjnych kar pieniężnych, można zaproponować następujące dowody, które mogą być wykorzystane w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej w celu wykazania zasadności zastosowania przepisów:

1. **Dokumentacja administracyjna**: Protokół z posiedzenia organu administracji publicznej, który podejmował decyzję o nałożeniu administracyjnej kary pieniężnej. Powinien zawierać szczegółowy opis naruszenia przepisów, uzasadnienie decyzji oraz wskazanie zastosowanych przepisów prawnych.

2. **Świadectwa świadków**: Zeznania osób, które były świadkami zdarzenia będącego podstawą nałożenia kary. Mogą to być osoby z otoczenia, które mogą potwierdzić fakt popełnienia wykroczenia lub naruszenia zasad, na podstawie których nałożono karę.

3. **Ekspertyzy biegłych**: Opinie biegłych specjalistów, którzy mogą ocenić, czy działania, które doprowadziły do nałożenia kary, były zgodne z przepisami prawa. Ekspertyzy mogą dotyczyć np. kwestii finansowych, technicznych lub administracyjnych związanych z przedmiotem sprawy.

4. **Wyniki postępowań kontrolnych**: Raporty z inspekcji lub kontroli przeprowadzonych przez odpowiednie organy, które mogą wykazać, że doszło do naruszenia przepisów, co uzasadniało nałożenie administracyjnej kary pieniężnej.

5. **Dowody nawiązujące do wcześniejszych decyzji administracyjnych**: Przykłady wykroczeń lub naruszeń, w których nałożono wcześniejsze administracyjne kary pieniężne na ten sam podmiot lub w podobnych okolicznościach. Te dowody mogą wykazać, że organ administracyjny stosuje spójne kryteria w wymierzaniu kar.

Te dowody mogą pomóc w ustaleniu zasadności nałożenia administracyjnej kary pieniężnej oraz w ocenie, czy organ administracji publicznej działał w zgodzie z przepisami prawa.
Na podstawie wskazanego artykułu prawnego, oto pięć dowodów, które mogą być wykorzystane w celu wykazania braku zasadności zastosowania przepisów dotyczących administracyjnej kary pieniężnej w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Brak zastosowania przepisów odrębnych**: Dokumentacja wykazująca, że w danej sprawie obowiązują przepisy odrębne, które regulują przesłanki wymiaru administracyjnej kary pieniężnej, co oznacza, że przepisy niniejszego działu nie powinny być stosowane. Może to obejmować m.in. protokoły z posiedzeń organów administracji, które jednoznacznie wskazują na zastosowanie innych regulacji.

2. **Dowody na odstąpienie od nałożenia kary**: Wszelkie pisemne oświadczenia lub decyzje organu administracji publicznej, które potwierdzają, że w danej sprawie organ podjął decyzję o odstąpieniu od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej lub udzieleniu pouczenia. Może to być np. notatka służbowa lub decyzja administracyjna.

3. **Zgłoszenie przedawnienia**: Dokumentacja dowodząca, że termin przedawnienia nakładania administracyjnej kary pieniężnej już minął. Może to być np. harmonogram działań administracyjnych, w którym jasno określono daty związane z nałożeniem kary, a także potwierdzenie daty ostatniej czynności w sprawie.

4. **Oświadczenia świadków**: Zeznania świadków, którzy mogą potwierdzić, że w danej sytuacji nie spełnione zostały przesłanki do nałożenia administracyjnej kary pieniężnej. Mogą to być osoby, które były świadkami zdarzenia lub miały dostęp do informacji dotyczących okoliczności sprawy.

5. **Analiza orzecznictwa**: Przykłady wcześniejszych orzeczeń sądowych lub administracyjnych w podobnych sprawach, które wskazują na to, że w analogicznych przypadkach nie stosowano przepisów dotyczących administracyjnych kar pieniężnych, co może wskazywać na niewłaściwe zastosowanie tych przepisów w bieżącej sprawie. Może to być zbiory orzeczeń, które dokumentują wcześniejsze decyzje organów administracyjnych lub sądów.
Rozdział 1. Zakres obowiązywania Rozdział 2. Zasady ogólne Rozdział 3. Organy wyższego stopnia i organy naczelne Rozdział 4. Właściwość organów Rozdział 5. Wyłączenie pracownika oraz organu Rozdział 6. Strona Rozdział 7. Załatwianie spraw Rozdział 8. Doręczenia Rozdział 9. Wezwania Rozdział 10. Terminy Rozdział 1. Wszczęcie postępowania Rozdział 2. Metryki, protokoły i adnotacje Rozdział 3. Udostępnianie akt Rozdział 4. Dowody Rozdział 5. Rozprawa Rozdział 5a. Mediacja Rozdział 6. Zawieszenie postępowania Rozdział 7. Decyzje Rozdział 8. Ugoda Rozdział 8a. Milczące załatwienie sprawy Rozdział 9. Postanowienia Rozdział 10.Odwołania Rozdział 11. Zażalenia Rozdział 12. Wznowienie postępowania Rozdział 13. Uchylenie, zmiana oraz stwierdzenie nieważności decyzji Rozdział 14. Postępowanie uproszczone Dział III. Przepisy szczególne w sprawach ubezpieczeń społecznych Dział IV. Udział prokuratora Dział IVa. Administracyjne kary pieniężne Dział V. (Uchylony) Dział VI. (Uchylony) Dział VII. Wydawanie zaświadczeń Rozdział 1. Postanowienia ogólne Rozdział 2. Skargi Rozdział 3. Wnioski Rozdział 4. Udział prasy i organizacji społecznych Rozdział 5. Przyjmowanie skarg i wniosków Rozdział 6. Nadzór i kontrola Dział VIIIa. Europejska współpraca administracyjna Dział IX. Opłaty i koszty postępowania Dział X. Przepisy końcowe