koedks postępowania administracyjnego

Dział I. Przepisy ogólne

Dział IVa. Administracyjne kary pieniężne

Art. 189bPojęcie administracyjnej kary pieniężnej

Przez administracyjną karę pieniężną rozumie się określoną w ustawie sankcję o charakterze pieniężnym, nakładaną przez organ administracji publicznej, w drodze decyzji, w następstwie naruszenia prawa polegającego na niedopełnieniu obowiązku albo naruszeniu zakazu ciążącego na osobie fizycznej, osobie prawnej albo jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
1) Artykuł definiuje administracyjną karę pieniężną jako sankcję nakładaną przez organy administracji publicznej w przypadku naruszenia przepisów prawa. Jest to kluczowy instrument egzekwowania przestrzegania norm prawnych, który ma na celu zniechęcanie do wykroczeń oraz zapewnienie porządku w społeczeństwie.
Firma budowlana nie złożyła wymaganej dokumentacji dotyczącej bezpieczeństwa pracy w wyznaczonym terminie. W wyniku tego organ administracji publicznej nałożył na nią administracyjną karę pieniężną, aby wymusić przestrzeganie przepisów.
Aby skutecznie bronić się przed zastosowaniem administracyjnej kary pieniężnej w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej, można zastosować kilka praktycznych strategii:

1. **Kwestionowanie podstawy prawnej**: Należy dokładnie przeanalizować decyzję organu administracji publicznej, aby sprawdzić, czy spełnione zostały wszystkie przesłanki do nałożenia kary. Brak jasnego wskazania naruszenia prawa lub niewłaściwe zastosowanie przepisów może stanowić podstawę do zaskarżenia kary.

2. **Obrona przed wykazaniem winy**: Jeśli organ administracyjny wskazuje na konkretne naruszenie, warto zbadać, czy rzeczywiście doszło do niedopełnienia obowiązku lub naruszenia zakazu. Można przedstawić dowody na to, że działania były zgodne z przepisami, albo że sytuacja faktyczna była inna niż przedstawiana przez organ.

3. **Zastosowanie okoliczności łagodzących**: Jeśli naruszenie miało miejsce, warto wskazać okoliczności, które mogą złagodzić odpowiedzialność. Przykładem mogą być działania podejmowane w dobrej wierze, brak wcześniejszych naruszeń czy też podjęcie działań naprawczych.

4. **Proceduralne uchybienia**: Należy sprawdzić, czy organ administracyjny przestrzegał właściwej procedury podczas wydawania decyzji. Jakiekolwiek uchybienia proceduralne, takie jak brak odpowiedniego pouczenia o prawach strony czy niewłaściwe doręczenie decyzji, mogą być podstawą do zakwestionowania kary.

5. **Negocjacje i mediacje**: W przypadku sytuacji, które mogą być przedmiotem negocjacji, warto rozważyć możliwość mediacji z organem administracyjnym. Często można osiągnąć korzystniejsze rozwiązanie, które pozwala uniknąć nałożenia kary.

6. **Złożenie odwołania**: W przypadku nałożenia kary, można złożyć odwołanie do wyższej instancji administracyjnej. Ważne jest, aby odwołanie było dobrze uzasadnione i zawierało wszystkie istotne argumenty oraz dowody.

Dzięki tym krokom można skutecznie podjąć obronę przed administracyjną karą pieniężną, zwiększając szansę na jej uchylenie lub złagodzenie.
Oto pięć dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania zasadności zastosowania administracyjnej kary pieniężnej w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Decyzja administracyjna** - Dokument potwierdzający nałożenie kary pieniężnej, który powinien zawierać szczegółowe informacje na temat podstawy prawnej decyzji, opisu naruszenia oraz wysokości nałożonej kary. Taki dokument stanowi kluczowy dowód w sprawie, wykazując, że kara została nałożona zgodnie z procedurami administracyjnymi.

2. **Protokół z kontrolą** - Protokół sporządzony przez organ administracji publicznej, który dokumentuje przeprowadzone czynności kontrolne. Powinien zawierać opis stwierdzonych nieprawidłowości oraz dowody na niedopełnienie obowiązków lub naruszenie zakazów, co stanowi podstawę do nałożenia kary.

3. **Świadectwa i zeznania świadków** - Zeznania osób, które były świadkami naruszenia przepisów prawa, mogą stanowić istotny dowód na poparcie decyzji administracyjnej. Świadkowie mogą opisać okoliczności, w jakich doszło do naruszenia, co pozwoli na lepsze zrozumienie kontekstu sprawy.

4. **Dokumentacja wewnętrzna przedsiębiorstwa** - W przypadku osób prawnych lub jednostek organizacyjnych, dokumenty takie jak regulaminy, procedury operacyjne czy zapisy dotyczące szkoleń pracowników mogą wykazać, że nie zostały one przestrzegane, co przyczyniło się do nałożenia kary.

5. **Ekspertyzy biegłych** - Opinie biegłych specjalizujących się w danej dziedzinie, którzy mogą ocenić, czy dane działanie lub zaniechanie rzeczywiście stanowiło naruszenie przepisów prawa. Ekspertyza ta może dostarczyć obiektywnej analizy sytuacji i wskazać, w jaki sposób doszło do naruszenia.

Te dowody mogą być użyteczne w postępowaniu, aby wykazać zasadność nałożenia administracyjnej kary pieniężnej w kontekście konkretnych okoliczności sprawy.
1. **Brak naruszenia obowiązku lub zakazu** - Przedstawienie dowodów na to, że osoba fizyczna lub prawna nie naruszyła obowiązku lub zakazu, na który powołuje się organ administracji. Może to obejmować dokumenty, takie jak umowy, protokoły z kontroli czy pisemne oświadczenia stron.

2. **Niewłaściwe zastosowanie przepisów** - Dowód w postaci analizy prawnej, która wykazuje, że zastosowane przepisy dotyczące nałożenia kary pieniężnej były niewłaściwe lub nieadekwatne do sytuacji danej sprawy, na przykład poprzez porównanie z innymi podobnymi przypadkami.

3. **Błąd proceduralny organu administracji** - Dokumentacja wykazująca, że organ administracji publicznej popełnił błąd proceduralny przy wydawaniu decyzji, taki jak brak przeprowadzenia odpowiednich dowodów, niewłaściwe doręczenie decyzji lub niedotrzymanie terminu na rozpatrzenie sprawy.

4. **Działanie w dobrej wierze** - Dowody na to, że osoba ukarana działała w dobrej wierze i podjęła wszelkie możliwe kroki, aby spełnić wymagania, takie jak korespondencja z organem administracyjnym, dokumenty potwierdzające postępy w realizacji obowiązków lub zeznania świadków.

5. **Mniejsza szkodliwość społeczna czynu** - Przedstawienie dowodów, które wskazują na to, że naruszenie, za które nałożono karę, miało niewielkie znaczenie i nie wyrządziło rzeczywistej szkody ani nie zagrażało interesowi publicznemu, takie jak opinie ekspertów lub analizy wpływu na otoczenie.
Rozdział 1. Zakres obowiązywania Rozdział 2. Zasady ogólne Rozdział 3. Organy wyższego stopnia i organy naczelne Rozdział 4. Właściwość organów Rozdział 5. Wyłączenie pracownika oraz organu Rozdział 6. Strona Rozdział 7. Załatwianie spraw Rozdział 8. Doręczenia Rozdział 9. Wezwania Rozdział 10. Terminy Rozdział 1. Wszczęcie postępowania Rozdział 2. Metryki, protokoły i adnotacje Rozdział 3. Udostępnianie akt Rozdział 4. Dowody Rozdział 5. Rozprawa Rozdział 5a. Mediacja Rozdział 6. Zawieszenie postępowania Rozdział 7. Decyzje Rozdział 8. Ugoda Rozdział 8a. Milczące załatwienie sprawy Rozdział 9. Postanowienia Rozdział 10.Odwołania Rozdział 11. Zażalenia Rozdział 12. Wznowienie postępowania Rozdział 13. Uchylenie, zmiana oraz stwierdzenie nieważności decyzji Rozdział 14. Postępowanie uproszczone Dział III. Przepisy szczególne w sprawach ubezpieczeń społecznych Dział IV. Udział prokuratora Dział IVa. Administracyjne kary pieniężne Dział V. (Uchylony) Dział VI. (Uchylony) Dział VII. Wydawanie zaświadczeń Rozdział 1. Postanowienia ogólne Rozdział 2. Skargi Rozdział 3. Wnioski Rozdział 4. Udział prasy i organizacji społecznych Rozdział 5. Przyjmowanie skarg i wniosków Rozdział 6. Nadzór i kontrola Dział VIIIa. Europejska współpraca administracyjna Dział IX. Opłaty i koszty postępowania Dział X. Przepisy końcowe