koedks postępowania administracyjnego

Dział I. Przepisy ogólne

Dział IVa. Administracyjne kary pieniężne

Art. 189cStosowanie ustawy względniejszej dla strony

Jeżeli w czasie wydawania decyzji w sprawie administracyjnej kary pieniężnej obowiązuje ustawa inna niż w czasie naruszenia prawa, w następstwie którego ma być nałożona kara, stosuje się ustawę nową, jednakże należy stosować ustawę obowiązującą poprzednio, jeżeli jest ona względniejsza dla strony.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
1) Artykuł ten podkreśla zasadę lex mitior, czyli preferencji ustawy korzystniejszej dla sprawcy w przypadku zmian prawnych. Zabezpiecza to prawa jednostki, zapewniając, że nie zostanie ukarana surowszymi normami, które weszły w życie po popełnieniu wykroczenia.
Osoba A popełniła wykroczenie w 2022 roku, a nowa ustawa penalizująca to wykroczenie weszła w życie w 2023 roku, wprowadzając wyższe kary. W przypadku nałożenia kary, stosuje się przepisy z 2022 roku, jeśli są korzystniejsze dla osoby A.
Aby skutecznie obronić się przed zastosowaniem przepisów dotyczących kar administracyjnych w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej, warto skupić się na kilku kluczowych aspektach.

1. **Analiza przepisów**: Należy dokładnie przeanalizować zarówno ustawę obowiązującą w momencie popełnienia naruszenia, jak i nową ustawę, która obowiązuje w czasie wydawania decyzji. Istotne jest zidentyfikowanie, czy nowa ustawa wprowadza bardziej rygorystyczne przepisy, które mogą wpłynąć na wysokość kary.

2. **Porównanie łagodności przepisów**: W przypadku, gdy nowa ustawa przewiduje surowsze sankcje, kluczowym elementem obrony będzie wykazanie, że przepisy obowiązujące w czasie naruszenia są mniej restrykcyjne. Warto przytoczyć konkretne artykuły i zapisy obydwu ustaw, które wskazują na korzystniejsze dla strony rozwiązania.

3. **Zbieranie dowodów**: Warto zgromadzić wszelkie dokumenty i dowody, które mogą potwierdzić korzystny charakter przepisów obowiązujących w chwili naruszenia. Może to obejmować np. interpretacje prawne, orzecznictwo sądowe lub stanowiska organów administracyjnych.

4. **Zgłoszenie zarzutów**: Wnosząc odwołanie od decyzji, należy wyraźnie wskazać, że zastosowanie nowej ustawy jest niezgodne z zasadą lex mitior (ustawa względniejsza), podkreślając, że w danym przypadku przepisy wcześniejsze są korzystniejsze.

5. **Konsultacja z prawnikiem**: Rekomendowane jest skonsultowanie się z prawnikiem specjalizującym się w prawie administracyjnym lub karno-administracyjnym, który pomoże w opracowaniu strategii obrony i wskazaniu odpowiednich argumentów prawnych.

Dzięki tym krokom można skutecznie podważyć decyzję administracyjną lub obronić się w sprawie karnej, wskazując na naruszenie zasady stosowania przepisów bardziej korzystnych dla strony.
Na podstawie podanego przepisu prawnego, oto pięć realistycznych dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania zasadności jego zastosowania w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Dokumentacja dotycząca daty naruszenia**: Przedłożenie dowodów (np. protokołów, zawiadomień) określających dokładną datę naruszenia prawa, aby udowodnić, że zdarzenie miało miejsce w czasie, gdy obowiązywała starsza wersja ustawy.

2. **Kopie ustaw**: Przedstawienie kopii zarówno ustawy obowiązującej w chwili naruszenia, jak i nowej ustawy, która weszła w życie przed wydaniem decyzji administracyjnej. Analiza przepisów obu ustaw powinna wykazać, która z nich jest bardziej korzystna dla strony.

3. **Opinie prawne**: Uzyskanie ekspertyzy od prawnika specjalizującego się w danej dziedzinie prawa, który potwierdzi, że nowa ustawa jest mniej korzystna w porównaniu do ustawy, która obowiązywała w momencie popełnienia wykroczenia.

4. **Przykłady wcześniejszych decyzji administracyjnych**: Przedłożenie przykładów wcześniejszych decyzji administracyjnych w podobnych sprawach, gdzie zastosowano przepisy ustawy obowiązującej w momencie naruszenia, co może świadczyć o dotychczasowej praktyce organów administracyjnych.

5. **Świadectwa ostatecznych rozstrzygnięć sądowych**: Przytoczenie orzeczeń sądów, które dotyczyły zastosowania przepisów w podobnych sytuacjach, gdzie sądy uznały za zasadne stosowanie starszej ustawy ze względu na jej względniejsze uregulowania w stosunku do nowej.

Każdy z tych dowodów mógłby pomóc w udowodnieniu, że zastosowanie przepisów jest uzasadnione w danej sprawie.
Oto pięć dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania braku zasadności zastosowania wskazanego przepisu w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Dowód w postaci dokumentacji dotyczącej daty naruszenia prawa** – Przedstawienie oficjalnych dokumentów (np. protokołów, raportów) z datą, która jasno wskazuje, że naruszenie miało miejsce przed wejściem w życie nowej ustawy. Dowód ten wykazuje, że stosowanie nowej ustawy byłoby niezgodne z zasadą lex retro non agit.

2. **Opinie prawne ekspertów** – Przedstawienie pisemnych opinii prawnych od uznanych specjalistów, którzy analizowali daną sprawę i potwierdzili, że zastosowanie nowej ustawy w tej konkretnej sytuacji byłoby niewłaściwe lub niezgodne z zasadami sprawiedliwości.

3. **Dowód w postaci wcześniejszych orzeczeń sądowych** – Przedstawienie wyroków i postanowień sądowych w podobnych sprawach, w których sądy stosowały ustawę obowiązującą w momencie naruszenia, a nie nową ustawę, co potwierdza, że dotychczasowa praktyka sądowa nie przewidywała zastosowania przepisów wstecz.

4. **Dowód w postaci analizy porównawczej przepisów** – Opracowanie analizy, która szczegółowo porównuje dotychczasową i nową ustawę, wskazując na konkretne różnice w regulacjach dotyczących kar pieniężnych oraz na korzyści, jakie dla strony przynosiły przepisy wcześniejsze.

5. **Świadectwa stron postępowania** – Zeznania osób, które były zaangażowane w sprawę (np. świadków, doradców prawnych), które mogą potwierdzić, że wszelkie działania podejmowane w odniesieniu do naruszenia prawa miały miejsce w czasie obowiązywania wcześniejszej ustawy, a ich wiedza na temat obowiązujących przepisów była zgodna z tą ustawą.

Te dowody mają na celu wykazanie, że zastosowanie nowej ustawy w konkretnej sprawie naruszałoby zasady sprawiedliwości i mogłoby prowadzić do niekorzystnych skutków dla strony.
Rozdział 1. Zakres obowiązywania Rozdział 2. Zasady ogólne Rozdział 3. Organy wyższego stopnia i organy naczelne Rozdział 4. Właściwość organów Rozdział 5. Wyłączenie pracownika oraz organu Rozdział 6. Strona Rozdział 7. Załatwianie spraw Rozdział 8. Doręczenia Rozdział 9. Wezwania Rozdział 10. Terminy Rozdział 1. Wszczęcie postępowania Rozdział 2. Metryki, protokoły i adnotacje Rozdział 3. Udostępnianie akt Rozdział 4. Dowody Rozdział 5. Rozprawa Rozdział 5a. Mediacja Rozdział 6. Zawieszenie postępowania Rozdział 7. Decyzje Rozdział 8. Ugoda Rozdział 8a. Milczące załatwienie sprawy Rozdział 9. Postanowienia Rozdział 10.Odwołania Rozdział 11. Zażalenia Rozdział 12. Wznowienie postępowania Rozdział 13. Uchylenie, zmiana oraz stwierdzenie nieważności decyzji Rozdział 14. Postępowanie uproszczone Dział III. Przepisy szczególne w sprawach ubezpieczeń społecznych Dział IV. Udział prokuratora Dział IVa. Administracyjne kary pieniężne Dział V. (Uchylony) Dział VI. (Uchylony) Dział VII. Wydawanie zaświadczeń Rozdział 1. Postanowienia ogólne Rozdział 2. Skargi Rozdział 3. Wnioski Rozdział 4. Udział prasy i organizacji społecznych Rozdział 5. Przyjmowanie skarg i wniosków Rozdział 6. Nadzór i kontrola Dział VIIIa. Europejska współpraca administracyjna Dział IX. Opłaty i koszty postępowania Dział X. Przepisy końcowe