koedks postępowania administracyjnego

Dział I. Przepisy ogólne

Dział IVa. Administracyjne kary pieniężne

Art. 189dDyrektywy wymiaru administracyjnej kary pieniężnej

Wymierzając administracyjną karę pieniężną, organ administracji publicznej bierze pod uwagę: 1) wagę i okoliczności naruszenia prawa, w szczególności potrzebę ochrony życia lub zdrowia, ochrony mienia w znacznych rozmiarach lub ochrony ważnego interesu publicznego lub wyjątkowo ważnego interesu strony oraz czas trwania tego naruszenia; 2) częstotliwość niedopełniania w przeszłości obowiązku albo naruszania zakazu tego samego rodzaju co niedopełnienie obowiązku albo naruszenie zakazu, w następstwie którego ma być nałożona kara; 3) uprzednie ukaranie za to samo zachowanie za przestępstwo, przestępstwo skarbowe, wykroczenie lub wykroczenie skarbowe; 4) stopień przyczynienia się strony, na którą jest nakładana administracyjna kara pieniężna, do powstania naruszenia prawa; 5) działania podjęte przez stronę dobrowolnie w celu uniknięcia skutków naruszenia prawa; 6) wysokość korzyści, którą strona osiągnęła, lub straty, której uniknęła; 7) w przypadku osoby fizycznej – warunki osobiste strony, na którą administracyjna kara pieniężna jest nakładana.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
1) Artykuł jasno określa zasady wymierzania administracyjnych kar pieniężnych, uwzględniając różne czynniki, co pozwala na sprawiedliwe i zindywidualizowane podejście do każdego przypadku. W szczególności podkreśla znaczenie ochrony życia i zdrowia oraz interesu publicznego, co jest kluczowe w kontekście odpowiedzialności administracyjnej.
Właściciel fabryki, która regularnie przekraczała normy emisji zanieczyszczeń, został ukarany administracyjną karą pieniężną. Organ brał pod uwagę częstotliwość naruszeń oraz działania podjęte przez właściciela w celu poprawy sytuacji po wcześniejszych kontrolach.
Aby skutecznie bronić się przed zastosowaniem administracyjnej kary pieniężnej w sprawie cywilnej lub karnej, warto skupić się na kilku kluczowych aspektach, które organ administracji publicznej powinien rozważyć przy wymierzaniu kary.

1. **Okoliczności naruszenia**: Należy podkreślić okoliczności, które mogły wpłynąć na popełnienie naruszenia. Można wskazać na sytuacje losowe, takie jak klęski żywiołowe lub inne nieprzewidziane zdarzenia, które wpłynęły na zachowanie strony.

2. **Historia naruszeń**: Jeżeli strona nie była wcześniej karana za podobne naruszenia, warto to zaznaczyć. Argumentacja, że incydent był jednorazowy i nie wynikał z lekkomyślności, może być kluczowa.

3. **Działania naprawcze**: W przypadku podjęcia działań mających na celu naprawienie skutków naruszenia, warto to szczegółowo przedstawić. Pokazanie, że strona działała w dobrej wierze, aby zminimalizować negatywne skutki, może wpłynąć na decyzję organu.

4. **Stopień winy**: Warto dowieść, że stopień przyczynienia się do naruszenia był minimalny. Można to zrobić poprzez przedstawienie dowodów na to, że strona dołożyła wszelkich starań, aby przestrzegać obowiązujących przepisów.

5. **Korzyści lub straty**: Jeśli strona nie osiągnęła żadnych korzyści z naruszenia lub wręcz poniosła straty, warto to udokumentować. Argumentacja, że działanie nie przyniosło korzyści majątkowych, może wpłynąć na złagodzenie kary.

6. **Warunki osobiste**: W przypadku osób fizycznych, należy przedstawić sytuację osobistą, która może wpływać na ocenę winy, np. trudności finansowe, zdrowotne czy sytuację rodzinną.

Sumując, kluczowe jest zebranie dowodów i argumentów, które wykazują, że naruszenie miało charakter incydentalny, strona działała w dobrej wierze oraz że kara nie jest adekwatna do zaistniałych okoliczności.
Oto pięć realistycznych dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania zasadności zastosowania administracyjnej kary pieniężnej w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej, zgodnie z przedstawionym przepisem:

1. **Dokumentacja medyczna i opinie ekspertów**:
- W przypadku naruszenia, które mogło zagrażać życiu lub zdrowiu, dokumentacja medyczna osób poszkodowanych oraz opinie biegłych specjalistów mogą potwierdzić, że naruszenie miało poważne konsekwencje zdrowotne, co uzasadnia nałożenie kary.

2. **Raporty inspekcji i kontrole administracyjne**:
- Raporty z przeprowadzonych kontroli administracyjnych, które wykazały niedopełnienie obowiązków przez stronę, mogą być dowodem na częstotliwość naruszeń oraz ich charakter, co wpływa na wymiar kary.

3. **Historia karalności i wcześniejsze ukarania**:
- Akta sprawy, które dokumentują wcześniejsze ukarania tej samej strony za podobne naruszenia (np. wykroczenia lub przestępstwa) mogą służyć jako dowód na to, że strona miała świadomość naruszania prawa i nie dostosowała swojego zachowania pomimo wcześniejszych konsekwencji.

4. **Dowody działania w celu naprawienia skutków naruszenia**:
- Dowody w postaci korespondencji, faktur, umów lub innych dokumentów, które pokazują, że strona podjęła działania w celu zminimalizowania skutków naruszenia (np. naprawa szkód, zgłoszenie incydentu), mogą być istotne dla oceny stopnia jej odpowiedzialności.

5. **Analiza korzyści finansowych**:
- Raporty finansowe lub analizy dotyczące zysków, które strona osiągnęła dzięki naruszeniu prawa (np. oszczędności wynikające z niewłaściwego postępowania) mogą dostarczyć dowodów na to, że naruszenie miało wymierne korzyści dla strony, co jest istotnym czynnikiem przy wymierzaniu kary.

Te dowody mogą być kluczowe w procesie ustalania zasadności nałożenia administracyjnej kary pieniężnej w określonej sprawie, wspierając argumentację o konieczności ochrony interesu publicznego oraz wymogu przestrzegania prawa.
Oto pięć dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania braku zasadności zastosowania administracyjnej kary pieniężnej w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Dokumentacja dotycząca okoliczności naruszenia**: Przedstawienie dokumentów, które dowodzą, że naruszenie prawa miało charakter incydentalny, a nie systematyczny, oraz że nie wiązało się z zagrożeniem dla życia, zdrowia czy mienia. Na przykład, raporty z inspekcji, które wykazują, że naruszenie miało miejsce w wyniku jednorazowego błędu, a nie zaniedbania.

2. **Świadectwa dotyczące wcześniejszego przestrzegania przepisów**: Przedstawienie referencji lub zaświadczeń od innych organów lub instytucji, które potwierdzają, że strona nigdy wcześniej nie naruszała przepisów i działała zgodnie z prawem przez długi czas przed zaistniałym incydentem.

3. **Dokumentacja działań naprawczych**: Prezentacja dowodów na podjęcie działań zaradczych w celu naprawienia skutków naruszenia, takich jak np. potwierdzenia wykonania szkoleń dla pracowników, wdrożenie nowych procedur czy naprawa skutków naruszenia, które świadczą o dobrej woli strony.

4. **Opinie ekspertów**: Przedstawienie ekspertyz lub opinii specjalistów branżowych, które wskazują, że okoliczności zdarzenia były wyjątkowe, a strona nie mogła przewidzieć skutków swojego działania, co powinno wpłynąć na złagodzenie kary.

5. **Okoliczności osobiste strony**: Przedstawienie dowodów na trudne warunki osobiste strony, takich jak dokumentacja medyczna, sytuacja finansowa czy rodzinna, które mogą wpływać na ocenę stopnia odpowiedzialności i wagi naruszenia, co może uzasadniać brak zasadności nałożonej kary.
Rozdział 1. Zakres obowiązywania Rozdział 2. Zasady ogólne Rozdział 3. Organy wyższego stopnia i organy naczelne Rozdział 4. Właściwość organów Rozdział 5. Wyłączenie pracownika oraz organu Rozdział 6. Strona Rozdział 7. Załatwianie spraw Rozdział 8. Doręczenia Rozdział 9. Wezwania Rozdział 10. Terminy Rozdział 1. Wszczęcie postępowania Rozdział 2. Metryki, protokoły i adnotacje Rozdział 3. Udostępnianie akt Rozdział 4. Dowody Rozdział 5. Rozprawa Rozdział 5a. Mediacja Rozdział 6. Zawieszenie postępowania Rozdział 7. Decyzje Rozdział 8. Ugoda Rozdział 8a. Milczące załatwienie sprawy Rozdział 9. Postanowienia Rozdział 10.Odwołania Rozdział 11. Zażalenia Rozdział 12. Wznowienie postępowania Rozdział 13. Uchylenie, zmiana oraz stwierdzenie nieważności decyzji Rozdział 14. Postępowanie uproszczone Dział III. Przepisy szczególne w sprawach ubezpieczeń społecznych Dział IV. Udział prokuratora Dział IVa. Administracyjne kary pieniężne Dział V. (Uchylony) Dział VI. (Uchylony) Dział VII. Wydawanie zaświadczeń Rozdział 1. Postanowienia ogólne Rozdział 2. Skargi Rozdział 3. Wnioski Rozdział 4. Udział prasy i organizacji społecznych Rozdział 5. Przyjmowanie skarg i wniosków Rozdział 6. Nadzór i kontrola Dział VIIIa. Europejska współpraca administracyjna Dział IX. Opłaty i koszty postępowania Dział X. Przepisy końcowe