koedks postępowania administracyjnego

Dział I. Przepisy ogólne

Dział IVa. Administracyjne kary pieniężne

Art. 189fOdstąpienie od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej

§ 1. Organ administracji publicznej, w drodze decyzji, odstępuje od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej i poprzestaje na pouczeniu, jeżeli: 1) waga naruszenia prawa jest znikoma, a strona zaprzestała naruszania prawa lub 2) za to samo zachowanie prawomocną decyzją na stronę została uprzednio nałożona administracyjna kara pieniężna przez inny uprawniony organ administracji publicznej lub strona została prawomocnie ukarana za wykroczenie lub wykroczenie skarbowe, lub prawomocnie skazana za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe i uprzednia kara spełnia cele, dla których miałaby być nałożona administracyjna kara pieniężna. § 2. W przypadkach innych niż wymienione w § 1, jeżeli pozwoli to na spełnienie celów, dla których miałaby być nałożona administracyjna kara pieniężna, organ administracji publicznej, w drodze postanowienia, może wyznaczyć stronie termin do przedstawienia dowodów potwierdzających: 1) usunięcie naruszenia prawa lub 2) powiadomienie właściwych podmiotów o stwierdzonym naruszeniu prawa, określając termin i sposób powiadomienia. § 3. Organ administracji publicznej w przypadkach, o których mowa w § 2, odstępuje od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej i poprzestaje na pouczeniu, jeżeli strona przedstawiła dowody, potwierdzające wykonanie postanowienia.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
1) Artykuł ten wprowadza możliwość odstąpienia od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej w przypadku znikomego naruszenia prawa lub już nałożonej kary. To podejście sprzyja rehabilitacji i motywuje do poprawy, zamiast jedynie karania. Umożliwia także elastyczność w egzekwowaniu przepisów, co jest korzystne w administracji publicznej.
Przedsiębiorca, który przez pomyłkę nie złożył sprawozdania finansowego w terminie. Po interwencji organu administracji publicznej, szybko złożył brakujący dokument. W związku z niską wagą naruszenia i aktywnym działaniem, organ odstąpił od nałożenia kary pieniężnej, ograniczając się do pouczenia.
Aby skutecznie bronić się przed nałożeniem administracyjnej kary pieniężnej w kontekście wskazanych przepisów, warto zastosować kilka praktycznych kroków.

1. **Zidentyfikowanie sytuacji**: Pierwszym krokiem jest dokładne zrozumienie, czy zachowanie, które może być przedmiotem kary, spełnia kryteria znikomej wagi naruszenia. Warto zebrać wszelkie dowody, które potwierdzają, że naruszenie miało charakter minimalny, na przykład dokumentację lub świadectwa osób trzecich.

2. **Zaprzestanie naruszenia**: Jeżeli naruszenie miało miejsce, kluczowe jest natychmiastowe zaprzestanie działania, które je spowodowało. Należy udokumentować tę zmianę, na przykład poprzez zdjęcia, potwierdzenia lub inne dowody, które pokażą, że sytuacja została naprawiona.

3. **Poprzednie kary**: Jeśli strona była już ukarana za to samo zachowanie przez inny organ, warto zgromadzić dokumenty potwierdzające tę karę. Należy wykazać, że wcześniejsze sankcje spełniają cele prewencyjne i wychowawcze, które miała osiągnąć nowa kara.

4. **Przedstawienie dowodów**: W przypadku wezwania organu do przedstawienia dowodów na usunięcie naruszenia, należy przygotować pełną dokumentację i złożyć ją w wyznaczonym terminie. Może to obejmować nie tylko dowody usunięcia naruszenia, ale także świadectwa potwierdzające, że właściwe podmioty zostały powiadomione o problemie.

5. **Uczestnictwo w postępowaniu**: Warto aktywnie uczestniczyć w postępowaniu administracyjnym, składając wszelkie niezbędne wyjaśnienia i argumenty na swoją korzyść. Należy korzystać z prawa do obrony oraz w razie potrzeby z pomocy prawnej.

Podsumowując, kluczowe jest wykazanie, że naruszenie było marginalne oraz udowodnienie, że strona podjęła działania naprawcze, aby uniknąć nałożenia administracyjnej kary pieniężnej.
Na podstawie przepisu przedstawionego w artykule, oto pięć realistycznych i praktycznych dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania zasadności zastosowania tego przepisu w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Dokumentacja potwierdzająca zaprzestanie naruszania prawa**: Strona może przedstawić dowody w postaci zdjęć, raportów lub innych dokumentów, które potwierdzają, że w wyniku podjętych działań usunięto przyczyny naruszenia prawa. Może to być np. protokół z inspekcji, która stwierdza, że obiekt spełnia obowiązujące normy.

2. **Decyzje administracyjne z innych organów**: Strona może dostarczyć kopie wcześniejszych decyzji administracyjnych, w których nałożono w przeszłości karę pieniężną za to samo zachowanie. Tego rodzaju dowód wykazuje, że strona już poniosła konsekwencje za swoje działanie i nie jest konieczne nałożenie kolejnej kary.

3. **Zaświadczenia o ukaraniach**: W przypadku, gdy strona została prawomocnie skazana za przestępstwo lub wykroczenie, może dostarczyć zaświadczenie z sądu, które potwierdza wcześniejsze ukaranie oraz informuje o rodzaju i wysokości kary. Taki dokument będzie dowodem na to, że cele wychowawcze zostały już zrealizowane.

4. **Potwierdzenia powiadomienia właściwych podmiotów**: Strona może przedstawić dowody w postaci korespondencji (np. e-maile, listy polecone) z informacją o powiadomieniu odpowiednich organów o stwierdzonym naruszeniu prawa. Dowód ten potwierdzi, że strona działała w dobrej wierze i podejmowała kroki w celu naprawienia sytuacji.

5. **Opinie ekspertów lub biegłych**: W sytuacji, gdy naruszenie prawa miało charakter techniczny lub specjalistyczny, strona może przedłożyć opinie biegłych lub ekspertów, które potwierdzają, że naruszenie miało znikomą wagę i nie wpłynęło na ogólną sytuację prawną lub społeczną. Takie opinie mogą być kluczowe w ocenie wagi naruszenia.

Te dowody mogą być skutecznie wykorzystane w sprawach cywilnych lub karnych, aby wykazać zasadność zastosowania przepisów dotyczących odstąpienia od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej.
Na podstawie podanego przepisu prawa, można przedstawić następujące dowody, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania braku zasadności nałożenia administracyjnej kary pieniężnej w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Dokument potwierdzający znikomość naruszenia**: Można przedstawić ekspertyzę prawną lub opinię biegłego, która stwierdza, że naruszenie prawa miało charakter marginalny lub nieistotny, co powinno skutkować odstąpieniem od nałożenia kary.

2. **Dowód na zaprzestanie naruszenia**: Przedstawienie dokumentacji (np. korespondencji e-mailowej, zdjęć, protokołów) wykazującej, że strona na stałe zaprzestała działania, które stanowiło naruszenie prawa, co powinno być podstawą do odstąpienia od kary.

3. **Wykaz wcześniejszych kar**: Dowód w postaci kopii prawomocnej decyzji, w której na stronę nałożono administracyjną karę pieniężną za to samo zachowanie, co może wykazać, że cel nałożenia kary został już zrealizowany.

4. **Zaświadczenie o usunięciu naruszenia**: Dokument od odpowiedniego organu lub instytucji, który potwierdza, że strona usunęła skutki wcześniejszego naruszenia, co może wskazywać na spełnienie wymogów do odstąpienia od kary.

5. **Świadectwo o powiadomieniu właściwych podmiotów**: Przedstawienie dowodu (np. potwierdzenia nadania listu lub e-maila) na to, że strona powiadomiła odpowiednie organy lub instytucje o stwierdzonym naruszeniu, co może podkreślać jej współpracę i chęć naprawienia sytuacji.
Rozdział 1. Zakres obowiązywania Rozdział 2. Zasady ogólne Rozdział 3. Organy wyższego stopnia i organy naczelne Rozdział 4. Właściwość organów Rozdział 5. Wyłączenie pracownika oraz organu Rozdział 6. Strona Rozdział 7. Załatwianie spraw Rozdział 8. Doręczenia Rozdział 9. Wezwania Rozdział 10. Terminy Rozdział 1. Wszczęcie postępowania Rozdział 2. Metryki, protokoły i adnotacje Rozdział 3. Udostępnianie akt Rozdział 4. Dowody Rozdział 5. Rozprawa Rozdział 5a. Mediacja Rozdział 6. Zawieszenie postępowania Rozdział 7. Decyzje Rozdział 8. Ugoda Rozdział 8a. Milczące załatwienie sprawy Rozdział 9. Postanowienia Rozdział 10.Odwołania Rozdział 11. Zażalenia Rozdział 12. Wznowienie postępowania Rozdział 13. Uchylenie, zmiana oraz stwierdzenie nieważności decyzji Rozdział 14. Postępowanie uproszczone Dział III. Przepisy szczególne w sprawach ubezpieczeń społecznych Dział IV. Udział prokuratora Dział IVa. Administracyjne kary pieniężne Dział V. (Uchylony) Dział VI. (Uchylony) Dział VII. Wydawanie zaświadczeń Rozdział 1. Postanowienia ogólne Rozdział 2. Skargi Rozdział 3. Wnioski Rozdział 4. Udział prasy i organizacji społecznych Rozdział 5. Przyjmowanie skarg i wniosków Rozdział 6. Nadzór i kontrola Dział VIIIa. Europejska współpraca administracyjna Dział IX. Opłaty i koszty postępowania Dział X. Przepisy końcowe