koedks postępowania administracyjnego

Dział I. Przepisy ogólne

Dział IVa. Administracyjne kary pieniężne

Art. 189gPrzedawnienie możliwości nałożenia administracyjnej kary pieniężnej

§ 1. Administracyjna kara pieniężna nie może zostać nałożona, jeżeli upłynęło pięć lat od dnia naruszenia prawa albo wystąpienia skutków naruszenia prawa. § 2. Przepisu § 1 nie stosuje się do spraw, w przypadku których przepisy odrębne przewidują termin, po upływie którego nie można wszcząć postępowania w sprawie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej lub stwierdzenia naruszenia prawa, w następstwie którego może być nałożona administracyjna kara pieniężna. § 3. Administracyjna kara pieniężna nie podlega egzekucji, jeżeli upłynęło pięć lat od dnia, w którym kara powinna być wykonana.
Komentarz
Przykład
Brak zastosowania
Dowody za
Dowody przeciw
Artykuł wprowadza zasady przedawnienia administracyjnych kar pieniężnych, co ma na celu ochronę obywateli przed nieograniczoną odpowiedzialnością finansową. Po pięciu latach od naruszenia prawa, możliwość nałożenia kary wygasa, co sprzyja pewności prawnej i stabilności w obrocie prawnym. Wyjątki dotyczące spraw z odrębnymi terminami wprowadzają jednak złożoność w interpretacji.\n\n2)
Osoba, która w 2015 roku nielegalnie prowadziła działalność gospodarczą, nie może być ukarana administracyjną karą pieniężną w 2021 roku, ponieważ upłynęło pięć lat od naruszenia, a postępowanie w tej sprawie nie zostało wszczęte.
Aby skutecznie obronić się przed nałożeniem administracyjnej kary pieniężnej na podstawie omawianego przepisu, kluczowe jest udowodnienie, że od dnia naruszenia prawa minęło już pięć lat. Oto konkretne kroki, które można podjąć:

1. **Zbieranie dowodów**: Zgromadź wszelką dokumentację, która potwierdza datę naruszenia prawa. Może to być korespondencja, pisma urzędowe, zeznania świadków czy inne materiały, które jednoznacznie wskazują moment zdarzenia. Ważne jest, aby dowody były jak najbardziej wiarygodne i oparte na faktach.

2. **Analiza terminu**: Upewnij się, że od daty naruszenia minęło co najmniej pięć lat. Należy również zwrócić uwagę na ewentualne okoliczności, które mogłyby przerwać bieg terminu przedawnienia (np. wszczęcie postępowania administracyjnego). Jeśli takie okoliczności nie miały miejsca, można skutecznie argumentować o przedawnieniu.

3. **Zbadanie przepisów odrębnych**: Sprawdź, czy w danej sprawie nie obowiązują inne przepisy, które mogłyby wprowadzać krótsze terminy na wszczęcie postępowania. Jeśli takie przepisy nie mają zastosowania, można je wykorzystać w obronie.

4. **Przygotowanie pisma procesowego**: W odpowiedzi na nałożenie kary, przygotuj pismo, w którym wyraźnie wskażesz na upływ pięcioletniego terminu. Argumentuj swoje stanowisko, przytaczając zebrane dowody oraz odpowiednie przepisy prawa.

5. **Ewentualne postępowanie sądowe**: W przypadku, gdy kara została już nałożona, należy rozważyć złożenie odwołania do sądu administracyjnego. W takim przypadku istotne będzie przedstawienie wszystkich zebranych dowodów oraz argumentacji dotyczącej przedawnienia.

Pamiętaj, że odpowiednia strategia obrony wymaga rzetelnego przygotowania oraz znajomości przepisów prawa, dlatego warto skonsultować się z prawnikiem, który pomoże w przygotowaniu obrony i reprezentacji w postępowaniu.
Na podstawie podanego artykułu prawnego, oto pięć realistycznych i praktycznych dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania zasadności zastosowania przepisów w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej:

1. **Dokumentacja dotycząca daty naruszenia prawa**: Przedstawienie wszelkich dokumentów (np. protokołów, raportów, pism urzędowych) wskazujących na datę popełnienia naruszenia prawa. Dowód ten pomoże ustalić, czy upłynęło pięć lat od momentu naruszenia, co jest kluczowe dla oceny zasadności nałożenia administracyjnej kary pieniężnej.

2. **Dowody na wystąpienie skutków naruszenia prawa**: Przykłady korespondencji, raportów z inspekcji lub opinii biegłych, które potwierdzają, że skutki naruszenia prawa nie miały miejsca lub ustały przed upływem pięcioletniego terminu. Dowód ten może być użyty do wykazania, że kara nie może zostać nałożona.

3. **Opinie prawne**: Wykazanie, że w sprawie istnieją odrębne przepisy regulujące terminy dla określonych naruszeń prawa. Przedstawienie ekspertyzy prawnej od specjalisty, który potwierdzi, że w danej sytuacji zastosowanie mają inne przepisy, co wyłącza stosowanie pięcioletniego terminu z § 1.

4. **Dokumenty dotyczące wykonania kary**: Przedłożenie dowodów na to, że kara powinna być wykonana w określonym terminie, a następnie upłynęło pięć lat od tego momentu. Mogą to być np. wezwania do zapłaty, potwierdzenia wpłat lub inne dokumenty związane z egzekucją kary.

5. **Świadectwa osób trzecich**: Zeznania świadków (np. pracowników urzędów, biegłych) potwierdzające, że naruszenie prawa miało miejsce, ale że nie zostało zgłoszone lub ujawnione przez okres pięciu lat, co może wskazywać na brak możliwości nałożenia administracyjnej kary pieniężnej w danej sprawie.
Oto pięć dowodów, które mogą zostać wykorzystane w celu wykazania braku zasadności zastosowania administracyjnej kary pieniężnej w konkretnej sprawie cywilnej lub karnej, w oparciu o podane przepisy:

1. **Dokumentacja potwierdzająca datę naruszenia prawa**: Przedstawienie dokumentów, takich jak umowy, faktury, protokoły z inspekcji lub inne materiały, które jasno wskazują datę naruszenia prawa. Dowód ten powinien ukazać, że od daty naruszenia upłynęło pięć lat, co wyklucza możliwość nałożenia kary.

2. **Oświadczenie stron dotyczące skutków naruszenia**: Złożenie oświadczeń od osób trzecich (np. świadków, ekspertów), które potwierdzają, że skutki naruszenia prawa miały miejsce ponad pięć lat temu i nie mają już żadnych konsekwencji prawnych ani ekonomicznych.

3. **Dowód na brak wszczęcia postępowania w terminie**: Przedstawienie korespondencji z organami administracyjnymi lub sądowymi, która wykazuje, że w sprawie nie zostało wszczęte postępowanie w ciągu pięciu lat od dnia naruszenia, co potwierdza, że kara nie może zostać nałożona.

4. **Wykaz przepisów odrębnych dotyczących terminu nałożenia kary**: Przedstawienie przepisów prawa, które wskazują na inne terminy dotyczące wszczynania postępowania w sprawach administracyjnych, co potwierdza, że w danym przypadku termin pięcioletni nie ma zastosowania.

5. **Dokumentacja dotycząca wykonania kary**: Przedstawienie dowodów, że kara administracyjna, która miała być wykonana, nie została zrealizowana przez więcej niż pięć lat, co oznacza, że kara podlega przedawnieniu zgodnie z przepisami prawa. Może to obejmować pisma z organów wykonawczych lub potwierdzenia wpłat, które jasno wskazują na brak egzekucji.

Te dowody mogą być kluczowe w obronie przed nałożeniem administracyjnej kary pieniężnej i wykazaniem, że zastosowanie przepisów jest niezasadne w konkretnej sprawie.
Rozdział 1. Zakres obowiązywania Rozdział 2. Zasady ogólne Rozdział 3. Organy wyższego stopnia i organy naczelne Rozdział 4. Właściwość organów Rozdział 5. Wyłączenie pracownika oraz organu Rozdział 6. Strona Rozdział 7. Załatwianie spraw Rozdział 8. Doręczenia Rozdział 9. Wezwania Rozdział 10. Terminy Rozdział 1. Wszczęcie postępowania Rozdział 2. Metryki, protokoły i adnotacje Rozdział 3. Udostępnianie akt Rozdział 4. Dowody Rozdział 5. Rozprawa Rozdział 5a. Mediacja Rozdział 6. Zawieszenie postępowania Rozdział 7. Decyzje Rozdział 8. Ugoda Rozdział 8a. Milczące załatwienie sprawy Rozdział 9. Postanowienia Rozdział 10.Odwołania Rozdział 11. Zażalenia Rozdział 12. Wznowienie postępowania Rozdział 13. Uchylenie, zmiana oraz stwierdzenie nieważności decyzji Rozdział 14. Postępowanie uproszczone Dział III. Przepisy szczególne w sprawach ubezpieczeń społecznych Dział IV. Udział prokuratora Dział IVa. Administracyjne kary pieniężne Dział V. (Uchylony) Dział VI. (Uchylony) Dział VII. Wydawanie zaświadczeń Rozdział 1. Postanowienia ogólne Rozdział 2. Skargi Rozdział 3. Wnioski Rozdział 4. Udział prasy i organizacji społecznych Rozdział 5. Przyjmowanie skarg i wniosków Rozdział 6. Nadzór i kontrola Dział VIIIa. Europejska współpraca administracyjna Dział IX. Opłaty i koszty postępowania Dział X. Przepisy końcowe